Läsare och bibliotek för PDF:er

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
46
Location
Uppsala
Hej!
Man blir ju med en hel del PDF:er i dagens digitala rollspelsklimat. Har ni några tips på appar som kan organisera och läsa dem i mobilen? Har förstått att det finns sånt här för digitala serietidningar, men de brukar ha andra filformat om jag inte missminner mig. (comixology?)

Bonuspoäng för sökfunktion, men jag vill helst bara ha ett digitalt bibliotek där jag kan bläddra bland mina filer och öppna den jag är ute efter.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag använder Adobe Acrobat Pro, som jag tycker funkar bra och som har en molnfunktion så jag kommer åt samma filer överallt + att den minns mellan enheter var jag är i läsningen. Men det är ju inte ett gratisprogram utan jag får det som del av min Adobeprenumeration som jag pröjsar 300 spänn i månaden för. Och ska man skaffa Acrobat Pro vid sidan av, separat, så kostar det 173 spänn i månaden för standardversionen och det vetefan om det är värt alltså…

Men Reader-appen för Android kanske funkar ändå, även om man kanske inte kommer åt nå't molngrejs?
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Google drive kan söka i pdf’er. Jag vet inte vilka behov av att organisera du har, men det funkar för mig.

drivethrurpg har ett biblioteksprogram som stöder flera plattformar, men jag har aldrig testat det. Länk
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Använder gratisversionen av Adobe Acrobat , men tycker den är lite långsam och har lagt till en massa redskap jag inte vill ha och inte kan stänga av/ta bort. Har varit nöjd tidigare men letar efter något annat jag med. Beroende på telefonmodell så kan Bluefire reader vara bra, men finns bara på Apple produkter
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Men Reader-appen för Android kanske funkar ändå, även om man kanske inte kommer åt nå't molngrejs?
Jag kör gratis versionen och den kan se mina filer på google drive, så det funkar fint!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag kör gratis versionen och den kan se mina filer på google drive, så det funkar fint!
Gissar att det är just Adobes moln och hela "synka mellan enheter var man är i PDF:en" som man inte får med gratisversionen. Och om man inte ofta byter enhet när man läser en och samma PDF gör det kanske detsamma.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
593
Location
Göborg
Jag har använt GoodReader i alla år, har massor av funktioner och säkert fler än du behöver men samtidigt tror jag att de avskalade apparna kommer sakna funktionen du vill ha… Jag har filerna på Dropbox och sedan synkar jag dem till Goodreader. Jag har inte undersökt det men det verkar som att Goodreader inte kan läsa direkt ifrån Dropbox utan behöver en lokal kopia – men det kan bero på att jag inte betalar för Dropbox…

Den som vill kan ju gå igenom alternativen
 

Jarnhand

skriver KRÄL
Joined
26 Jan 2023
Messages
46
Location
Uppsala
Låter som att jag får testa Acrobat!

Jag har använt GoodReader i alla år
Asch, såg superbra ut men jag har tyvärr android.

drivethrurpg har ett biblioteksprogram som stöder flera plattformar, men jag har aldrig testat det.
Det har jag! I teorin var det precis vad jag var ute efter, men det föll på att appen var rätt buggig på android. Kanske i framtiden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Kan inte ungefär alla PDF-läsare till tablet göra det? Alltså antingen ha eller (iOS) fejka en katalogstruktur?

Sedan är DriveThruRPGs OneBookShelf fantastiskt för just deras produkter, eftersom det innebär att man har allt man köpt från dem i molnet.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Sedan är DriveThruRPGs OneBookShelf fantastiskt för just deras produkter, eftersom det innebär att man har allt man köpt från dem i molnet.
Är den bra på android alltså? På PC är den ju riktigt, riktigt dålig. Dålig feedback till användaren om vad som pågår, svårt att få överblick om man har mycket, ibland slarvar den bort vad som är nerladdat och inte…

Alltså, jag använder den ju. För att synka ner mitt bibliotek till hårddisken. Men jag skulle ljuga om jag sade att jag inte stundtals varit så frustrerad över den att jag funderat på att bygga en egen app istället. Jag har ju tjuvlyssnat på appens kommunikation med deras servrar och är hyfsat säker på att jag skulle kunna bygga nåt…
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Är den bra på android alltså? På PC är den ju riktigt, riktigt dålig.
Jag har inga invändningar mot den på vare sig iOS eller PC (men har använt den mycket mer på iOS, så vill inte säga säkert på PC).

Vad har du för problem? Söka, synka, ladda ned och öppna funkar adekvat alltihop för mig. Det vore mysigt att kunna tilldela egna keywords, dock, för när tillverkaren inte taggat den ordentligt (som med system).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har inga invändningar mot den på vare sig iOS eller PC (men har använt den mycket mer på iOS, så vill inte säga säkert på PC).

Vad har du för problem? Söka, synka, ladda ned och öppna funkar adekvat alltihop för mig. Det vore mysigt att kunna tilldela egna keywords, dock, för när tillverkaren inte taggat den ordentligt (som med system).
Jag har 972 titlar där. Med de mängderna är det helt omöjligt att navigera utan möjligheten att kunna ha mappar (och undermappar) som i en civiliserad tjänst. Taggar och keywords skulle inte lösa mitt problem.

Den är också som sagt urusel på att berätta vad den håller på med:

1705513759776.png

Eh… Jaha? Hur går det då? Nu har du gjort det i tjugo minuter, är du klar? Har du gett upp? Hur många grejer har du hittat? Har du lyckats matcha nåt? Är det nån speciell du sitter fast på?

Rent tekniskt har jag till exempel återkommande problem med att filer som synkats ner blir o-validerade, och att jag måste göra en liten dans för att få dem att ladda ner igen: Trycka på "retry", avbryta det nya försöket, "ta bort" filen, och sedan försöka ladda ner den igen. Det är rätt drygt.

Så just nu använder jag den motvilligt för synk, men alla titlar jag faktiskt vill läsa laddar jag upp till Adobes moln istället, där jag kan sortera ordentligt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Jag har 972 titlar där. Med de mängderna är det helt omöjligt att navigera utan möjligheten att kunna ha mappar (och undermappar) som i en civiliserad tjänst. Taggar och keywords skulle inte lösa mitt problem.

Den är också som sagt urusel på att berätta vad den håller på med:

View attachment 16205

Eh… Jaha? Hur går det då? Nu har du gjort det i tjugo minuter, är du klar? Har du gett upp? Hur många grejer har du hittat? Har du lyckats matcha nåt? Är det nån speciell du sitter fast på?

Rent tekniskt har jag till exempel återkommande problem med att filer som synkats ner blir o-validerade, och att jag måste göra en liten dans för att få dem att ladda ner igen: Trycka på "retry", avbryta det nya försöket, "ta bort" filen, och sedan försöka ladda ner den igen. Det är rätt drygt.

Så just nu använder jag den motvilligt för synk, men alla titlar jag faktiskt vill läsa laddar jag upp till Adobes moln istället, där jag kan sortera ordentligt.
Jag har inte testat Collections alls ännu - gör den något rimligt i sammanhanget? Har högvis med titlar själv också (221 ser jag nu), men många är "gratis är gott"-nedladdningar eller stora Bundles of Holding. Att den själv sorterar på förlag i nedladdningen kommer man en bra bit med, i alla fall.

Påmindes av dig att jag skulle tanka ned hela biblioteket till nya datorn, och det gick helt smärtfritt, och gick att följa utan problem.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,981
Location
Umeå
Jag kör allt på iCloud, sen använde jag Goodreader ett tag men känns som den blev alldeles för seg senaste året så bytte i höstas till som heter PDF Viewer som jag tycker fungerar extremt bra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Jag kör allt på iCloud, sen använde jag Goodreader ett tag men känns som den blev alldeles för seg senaste året så bytte i höstas till som heter PDF Viewer som jag tycker fungerar extremt bra.
På min iPad kör jag PDF Reader och Foxit.

(På PC, Sumatra.)

Total Reader för icke-PDF-formaten.

Mycket PDF:er upplagda på Google Drive.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,564
Location
Rissne
Jag har inte testat Collections alls ännu - gör den något rimligt i sammanhanget?
Det är ju mer som att ha egna taggar – för att vara användbar hade jag behövt som allra minst kunnat se en lista med icke-kategoriserade. Och jag hade isf också gärna velat att varje verk bara skulle kunna ligga i en kategori, för att undvika dubbeljobb och att samma verk skräpar ner flera "mappar".

Så… bättre än inget, men inget jag tycker duger för att organisera 900+ titlar.

Påmindes av dig att jag skulle tanka ned hela biblioteket till nya datorn, och det gick helt smärtfritt, och gick att följa utan problem.
Ja, själva nerladdningen när man gör den är helt okej, även om jag gärna haft möjligheten att t.ex. sortera så de som laddas ner just nu hamnar överst (eller bara filtrera på "downloaded" / "not downloaded" / "downloading"), och framför allt ha en listvy som var lite (eller mycket) mer kompakt. Överlag är det här stora mobilvänliga gränssnittet väldigt dåligt på att skapa översikt, upplever jag.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,053
Ja, gudarna ska veta att den hade kunnat använda all luft i gränssnittet till annat.
1705517479335.png
 
Top