Nekromanti Lämnar in recensentmanteln

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
I nästa nummer av Codex kommer min sista fanzinespalt. Efter övervägande har jag beslutat mig för att lämna in min recensentmantel för att söka mig vidare. Det har varit kul att få alla trevliga och läsvärda fanzines nerdimpande i brevlådan! Keep up the good work!

Detta innebär att fanzines inte längre ska skickas till mig, utan till någon annan - vem och vart vet jag inte, men jag misstänker att det kommer att presenteras på forumet när det är spikat. Fast de som vill får naturligtvis också i fortsättningen skicka fanzines till mig ^_^

Därmed inte sagt att jag inte kommer att fortsätta skriva för Codex! Säkerligen kommer det fortsättningsvis också att ramla ut någon artikel då och då från min penna. Och om inte i Codex, så någonannanstans.

I´ll be around.

-Hans
f.d fanzinerecensent

--

We are the music makers
We are the dreamer of dreams
Wandering by lone sea-breakers
And sitting by desolate streams
World-losers and world-forsakers
On whom the pale moon gleams
We are the movers and shakers
Of the world for ever, it seems.

- O'Shaughnessy
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Fanzineansvarig???

Öppen fråga!

Codex har nu vuxit sig ganska stor och kommer att bli större. Fanzinemarknaden är väldigt liten och det är bara ett par tre stycken som gör något. Skall vi fortsätta med fanzines i Codex

Varför

Fördelar

Nackdelar

Kommentarer.

Själv står jag helt öppen i denna fråga.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fanzineansvarig???

"Skall vi fortsätta med fanzines i Codex"

Ja.

"Varför"

Fanzines är en del av hobbyn, och det är ju inte så att de konkurrerar med Codex, direkt... 8)

"Fördelar"

Utan en fanzinespalt så kommer väldigt få ens i kontakt med dem. Dessutom är det en sporre för fanzinen att göra bättre ifrån sig.

"Nackdelar"

Tar plats.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fanzineansvarig???

Jag tycker det är en trevlig och intressant läsning. Men av antalet att döma så är inte marknaden så stor så det kanske inte är nödvändigt i varje nummer. Möjligen var annat eller tredje?

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Fanzineansvarig???

Man kan också se fanzines som en plantskola för nya skribenter och spelkonstruktörer. Att helt ta bort fanzinespalten (och därmed också kanske det enda sättet att synas för en del fanzines) kan vara att bita sig själv i svansen. Om vi nu ser på lite längre sikt förstås.

Nej, nog tycker jag att fanzinespalten ska vara kvar, men som någon påpekade kanske den inte behöver vara med i varje nummer utan kanske i vartannat. Eller så skulle man kunna göra något i stil med musikfilms-recensionerna och lägga fanzinerecensionerna i kanterna på en del sidor. Naturligtvis inte lika kortfattade som cd-recensionerna utan kanske en helkant per fanzine skulle vara lagomt.

Den som tar över i vilket fall, eller hur det nu blir kan höra av sig till mig så kan jag skicka adresser, länkar, etc.

-Hans
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fanzineansvarig???

I sökandet efter en ny fanzineansvarig bör det sökas efter någon som har åtminstone lite koll på vad fanzine är, och inte själv är inblandad i redaktionen (redaktör) för ett fanzine.

Det skulle jag tro är bland det viktigaste.

Riddaren



Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Fanzineansvarig???

Jag var och är ju inbland i fanzinet Weird Quest. Förvisso var det länge sedan vi kom ut med ett nummer, men jag vet inte om jag tycker det spelar någon roll. Bara man inte recenserar sig själv så att säga. Det viktiga är att man har lite koll, men viktigaste är nog ändå att man är intresserad av fanzines. Det finns inget så trist som uttråkade/ointresserade recensenter.

-Hans
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fanzineansvarig???

Jag menade levande fanzine, men som jag såg i det andra forumet, kanske ditt eget vaknar till liv igen... ;-)

Självklart är ju intresset också en klart viktig del.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Fanzineansvarig???

:)

Även om det handlar om ett levande fanzine så är jag inte säker på att jag ser det som en nackdel, snarare som ett plus i kanten att man faktiskt vet vad det handlar om rent praktiskt med att göra ett fanzine. Fast det kan man ju ha om man slutat med fanzines också. :)

Men, helt klart, intresset är viktigast.
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Fanzineansvarig???

"Även om det handlar om ett levande fanzine så är jag inte säker på att jag ser det som en nackdel, snarare som ett plus i kanten att man faktiskt vet vad det handlar om rent praktiskt med att göra ett fanzine. Fast det kan man ju ha om man slutat med fanzines också. :)"

Nä, det är det kanske inte direkt, men samtidigt kan man indirekt bli lite partiskt om just sitt eget också är "levande" (omedvetet), de konkurrerar ju ändå om samma läsar, speciellt om de inte är digitala och gratis via nätet. Om man anser sig klara av det med ett "levande" fanzine under sina egna vingar är det inga problem, bara man låter bli att recensera sitt egna fanzine...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Fanzineansvarig???

Då är vi ju utomordentligt överens. ^_^

-Hans
 
Top