Nekromanti [Kvalité] Hur byggs en bra serie av scenarion?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
6,595
Med anledning av ”kvalitétstråden” (https://www.rollspel.nu/threads/730...betydelse för hur trogna spelare är ett spel.
 
Det jag reagerar mest emot är att du tycks förutsätta att alla rollspel kommer med en färdig rollspelsvärld.
Bland de spel som jag spelar är detta ovanligt (spelledaren förutsätts skapa en egen värld) så flera av de saker du räknar upp hamnar någonstans mellan meningslöst och obegripligt för mig.
 
Nja, det förutsätter jag inte men den typen av spel brukar inte strössla med officiella scenarion så de berörs väl inte. Men visst om SL förväntas skapa själv då är mina funderingar ointressanta som du säger. Men se min punkt 4. Att skapa själv är kul men för det behöver jag inte köpa några scenarion alls. Och efter ett tag blir det jobbigt/hinns inte med och då är det trevligt att köpa något som någon annan tänkt ut åt mig.
 
Jag gillar Fria Ligans ingång. Jag har inte läst något av deras sök utöver År Noll och Coriolis visserligen, så kan inte uttala mig om Svavelvinter.

Att ha ett antal äventyrsplatser att lägga ut på eget bevåg från SL passar riktigt bra. Visa är kopplade till en plats som finns (omöjligt att spela sektorn i Globen för oss som spelar i Borås, tex) men så gott som alla går att organisera in i vilken stad som helst.

Ingången är också att det finns en situation, utan koppling till RP. Det funkar fint. Skillnaden mot en mystisk man i mörk kåpa som ger RP ett uppdrag på värdshuset är försumbar. Det ger spelarna friare tyglar att spåra ur som de vill och att de slipper följa räls. Det är något jag tagit med mig när jag skrivit för andra spel också. "Prep situation, not plot", som Alexandrian säger.

Den logiska följden på scenarier kommer sig i så fall av det RP gjort. Storyn växer fram av sig själv på ett rätt naturligt sätt. Kort sagt tycker jag det är bättre att inte förutsätta en följd från start utan låta den växa fram dynamiskt under spelets gång.
 
Oavsett om spelet har en färdig/enhetlig värld eller inte tycker jag att speltillverkaren gott kan tänka på hur äventyren förhåller sig till varandra. Så jag tycker att saker som "om du kört 'Avgrundens likmästare' ligger den här äventyrsplatsen längs kusten utanför Trallor, annars kan du placera den utanför vilken småstad som helst" eller "i tornet bor en magiker (Haxlor från Likmästarnas revanch?)" osv är en kvalitetsaspekt.
 
Khan;n216028 said:
Den logiska följden på scenarier kommer sig i så fall av det RP gjort. Storyn växer fram av sig själv på ett rätt naturligt sätt. Kort sagt tycker jag det är bättre att inte förutsätta en följd från start utan låta den växa fram dynamiskt under spelets gång.

Intressant. Det är ju den optimala lösningen i så fall. Har ännu inte haft anledning att införskaffa År Noll (ryms inte riktigt i schemat) men Coriolis lär bli spelat i år i alla fall.
 
Back
Top