OK, så nu har jag spenderat ett par timmar på att vara precis tillräckligt kompetent på C#-programmering för att bygga något som verkar spotta ur sig rätt siffror. Nedanstående är output från mitt program:
ORIGINALET - LIKA = LIKA
[TABLE="border: 1, cellpadding: 3, cellspacing: 0"]
[TR]
[TD]0[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]25,00% / 50,00% / 25,00%[/TD]
[TD]12,50% / 37,50% / 50,00%[/TD]
[TD]6,25% / 25,00% / 68,75%[/TD]
[TD]3,13% / 15,63% / 81,25%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]50,00% / 37,50% / 12,50%[/TD]
[TD]31,25% / 37,50% / 31,25%[/TD]
[TD]18,75% / 31,25% / 50,00%[/TD]
[TD]10,94% / 23,44% / 65,63%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]68,75% / 25,00% / 6,25%[/TD]
[TD]50,00% / 31,25% / 18,75%[/TD]
[TD]34,38% / 31,25% / 34,38%[/TD]
[TD]22,66% / 27,34% / 50,00%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]81,25% / 15,63% / 3,13%[/TD]
[TD]65,63% / 23,44% / 10,94%[/TD]
[TD]50,00% / 27,34% / 22,66%[/TD]
[TD]36,33% / 27,34% / 36,33%[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
FÖRSLAG 1: HÖGST VÄRDE VINNER VID LIKA
[TABLE="border: 1, cellpadding: 3, cellspacing: 0"]
[TR]
[TD]0[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]25,00% / 50,00% / 25,00%[/TD]
[TD]12,50% / 0,00% / 87,50%[/TD]
[TD]6,25% / 0,00% / 93,75%[/TD]
[TD]3,13% / 0,00% / 96,88%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]87,50% / 0,00% / 12,50%[/TD]
[TD]31,25% / 37,50% / 31,25%[/TD]
[TD]18,75% / 0,00% / 81,25%[/TD]
[TD]10,94% / 0,00% / 89,06%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]93,75% / 0,00% / 6,25%[/TD]
[TD]81,25% / 0,00% / 18,75%[/TD]
[TD]34,38% / 31,25% / 34,38%[/TD]
[TD]22,66% / 0,00% / 77,34%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]96,88% / 0,00% / 3,13%[/TD]
[TD]89,06% / 0,00% / 10,94%[/TD]
[TD]77,34% / 0,00% / 22,66%[/TD]
[TD]36,33% / 27,34% / 36,33%[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
FÖRSLAG 2: FLEST SEXOR, FLEST FEMMOR, FLEST FYROR
[TABLE="border: 1, cellpadding: 3, cellspacing: 0"]
[TR]
[TD]0[/TD]
[TD]1[/TD]
[TD]2[/TD]
[TD]3[/TD]
[TD]4[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]1[/TD]
[TD]33,33% / 33,33% / 33,33%[/TD]
[TD]20,83% / 20,83% / 58,33%[/TD]
[TD]12,50% / 12,50% / 75,00%[/TD]
[TD]7,29% / 7,29% / 85,42%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]2[/TD]
[TD]58,33% / 20,83% / 20,83%[/TD]
[TD]42,13% / 15,74% / 42,13%[/TD]
[TD]28,82% / 11,11% / 60,07%[/TD]
[TD]18,92% / 7,47% / 73,61%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]3[/TD]
[TD]75,00% / 12,50% / 12,50%[/TD]
[TD]60,07% / 11,11% / 28,82%[/TD]
[TD]45,47% / 9,05% / 45,47%[/TD]
[TD]32,87% / 6,91% / 60,22%[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]4[/TD]
[TD]85,42% / 7,29% / 7,29%[/TD]
[TD]73,61% / 7,47% / 18,92%[/TD]
[TD]60,22% / 6,91% / 32,87%[/TD]
[TD]47,04% / 5,91% / 47,04%[/TD]
[/TR]
[/TABLE]
Mitt program skapar inte riktigt lika snygga rubriker med pilar etc som jag gjorde, men det är samma format; horisontell axel är motståndare, vertikal är spelare, formatet i varje cell är [spelarens chans att lyckas] / [risk för oavgjort] / [motståndarens chans att lyckas].
Jag trodde först att förslag 2 skulle leda till för få oavgjorda resultat, men så ser det alltså inte alls ut. Vid låga siffror är det rentav ganska sannolikt att det blir oavgjort.
Något ovanstående inte behandlar allt är hur stor del av de oavgjorda resultaten som faktiskt är lyckade. Det blir nog nästa projekt. Men preliminärt ser det faktiskt ganska ljust ut för "räkna sexor, femmor, fyror".