Nekromanti Kutulu + Karl Kämpe = Funkar det?

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Vad tror ni? Kan det funka? Vad behöver man ändra eller finns det nått bättre system (inte Götterdämerung)? Jag vill ha ett så enkelt som möjligt.

Min tanke är att rp’na börjar som Karoliner mitt under slaget om Poltavas sista skälvande timmar. Där de om de inte dör upptäcker att världen inte är vad den ser ut att vara & att något skett med Kung Karl under okulta former som tvingar rp’na att jaga efter honom till Bender och kanske även starta den stora kalabaliken...

Misslyckas dom där fortsätter jakten hela vägen till Fedrikstens fästning där deras sista chans hänger på en knapp...

Jag hämtar mycket inspiration från Karl Kämpes äventyr.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,997
Location
Ereb Altor
Lightshy;n300442 said:
Vad tror ni? Kan det funka? Vad behöver man ändra eller finns det nått bättre system (inte Götterdämerung)? Jag vill ha ett så enkelt som möjligt.

Min tanke är att rp’na börjar som Karoliner mitt under slaget om Poltavas sista skälvande timmar. Där de om de inte dör upptäcker att världen inte är vad den ser ut att vara & att något skett med Kung Karl under okulta former som tvingar rp’na att jaga efter honom till Bender och kanske även starta den stora kalabaliken...

Misslyckas dom där fortsätter jakten hela vägen till Fedrikstens fästning där deras sista chans hänger på en knapp...

Jag hämtar mycket inspiration från Karl Kämpes äventyr.

Coolt! Det fanns en Fenixartikel på lite samma tema; Noir under samma era, tror jag. Kanske inte så mycket hjälp, men minns att den var lite kul.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Jag är alldeles för okunnig om Karl Kämpe och Poltava, men vill ändå uttrycka mitt gillande av idén - konceptet låter bra, och jag gillar tanken på att nyttja Kutulu. Utifrån det lilla jag vet om 1700-talet så tänker jag att det borde gå bra; kanske behöver man byta ut några av expertisområdena mot mer tidsenliga varianter, men jag misstänker att de passiva egenskaperna kan funka som de är. Eller kanske moddas lite; om rollpersonerna ska vara soldater kanske Rang skulle kunna vara något?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Jag håller själv på att skriva ett WoD scenario där en vampyr som har varit begravd under helsingborgs gamla kyrkogårdar sedan 1100-talet väcks upp efter Slaget vid Helsingborg, när danskarna dödar och lämnar 5000 hästar på helsingborgs gator. PCs är hunters och en mina premades är Lovisa Stålhandske (som går under namnet Lars Stålhandske), en ryttare ifrån Östgöta kavalleriregemente.

Vad för system du vill ha beror i alla fall mycket på vad du vill ha ut av systemet. Bryr man sig inte så mycket om strid (eller om striderna ska vara korta, desperata och dödliga) och istället fokusera på utredning är t.ex. Gumshoe-hack en möjlighet.
Vill man ha en mer swashbucklig version så finns det en uppsjö av Savage worlds system anpassade till mythos-stylade kampanjer.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Vissa expertiser tror jag att man bara kan byta namn på rakt av:
Antropologi och mytologi blir Folktro och legender.
Historia och arkeologi blir Historia och krönikor (även om det här är tiden då man börjat studera fornlämningar så finns inte arkeologi som begrepp än).
Ekonomi och juridik blir Hushåll och juridik.
Naturvetenskap blir Naturfilosofi.
Psykologi
blir Människokännedom.
Kriminalteknik
har inte någon exakt motsvarighet, men kan ersättas med Jakt och spårning.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Möjligen skulle jag kanske i stället ersätta psykologi med "Teologi och själasörjande". Psykologin är ju inte lika utvecklad och därmed inte lika effektiv, så då kan man dels kombinera den med religiösa kunskaper, dels understryka hur spelvärlden är beskaffad genom att på detta vis redan vid karaktärsskapandet visa att präster antagligen är det närmaste man kommer psykologer.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Mycket bra ideer. Tackar för dom!

Känns som Kutulu kan funka väldigt bra till just vad jag har tänkt mig.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Måns;n300448 said:
Coolt! Det fanns en Fenixartikel på lite samma tema; Noir under samma era, tror jag. Kanske inte så mycket hjälp, men minns att den var lite kul.
Kommee du ihåg vilket nr?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,997
Location
Ereb Altor
Måns;n300485 said:
Nej, men tror jag känner författaren. Om jag minns rätt. Kan kolla om den finns som PDF.
Tyvärr fanns det inget digitalt. Men det handlade mycket riktigt om just Poltava. Går ju att kolla med Fenix eller Marco.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Lamentations of the Flame princess utspelar sig under samma period och man gör liknande grejer. Karl är en höglevel karaktär dock, LotFP karaktärer är ganska mesiga på låga nivåer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
LotFP är tänkt att utspelas under första halvan av 1600-talet.
Äventyret Better than any Man utspelas i Karlstadt ett par dagar innan Gustav II Adolfs armé kommer - det kanske går att flytta fram till Karl XIIs Poltava.
Det stämmer att rollpersonerna är ganska mesiga i LotFP, men ska inte investigators vara lite mesiga i CoC?

En Garde! utspelas runt år 1700 och innehåller vissa ockulta element.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
anth;n300546 said:
Äventyret Better than any Man utspelas i Karlstadt ett par dagar innan Gustav II Adolfs armé kommer - det kanske går att flytta fram till Karl XIIs Poltava.
Låter intressant, kan du utan at spoila berätta lite mer vad det handlar om?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lightshy;n300616 said:
Låter intressant, kan du utan at spoila berätta lite mer vad det handlar om?
Rollpersonerna börjar någon dagsmarsch från Karlstadt.
Alla vet att svensken är på väg, de som kan har flytt.
Rollpersonerna får höra att "något" konstigt håller på att hända i Karlstadt: för ingen därifrån flyr från svenskarna (och de som flyr, gör det från något i Karlstadt, inte från svenskarna).
Det visar sig att i Karlstadt har flera personer frammanat demoner och nu styrs hela Karlstadt av dessa demondyrkare och deras demoner - som inte är det minsta rädda för svenskarna.
Demonerna går givetvis att göra om till lite mer Cthulhuida varelser.
Äventyret är öppet: rollpersonerna får göra vad de vill.
 
Top