Nekromanti Kunskapsbegränsning

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Hur viktigt är det att se till att rollpersonerna underhålla sina färdighetsvärden? (om man spelar kampanj). Ex att höga färdigheter kostar poäng att behålla. Färdigheter som man använder i tex sitt yrke är gratis. Sedan får man beroende på vissa egenskaper, lathet är typiskt dåligt, maximalt allokera ett visst antal poäng. Låga färdighetsvärden bör vara gratis.

I situationer där man inte kan träna (sängliggande) måste man börja sänka färdigheter.

Bara tråkigt för alla inblandade?

Jag är beredd att sopa detta regelavsnitt från mina regler men tvekar lite. Tar hjärna lite synpunkter :)

Snow
Dead, but still walking around
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Jag tror detta är enklare att hantera med sunt förnuft. Jag har testat med regler för det men det har inte gett något mer än mer bokhållande.

En variant jag funderat på är att ge spelaren möjlighet att omfördela xp litet då och då. Någon gång ibland skulle de då få möjlighet att gå upp i "kulturkännedom: monaco" mot att de gick ned i t.ex "fasadklättring". Detta ger effekten att en karaktär kan byta fokus och gå ned i färdigheter som inte används så mycket längre (för vem väljer att sänka en färdighet man använder?).
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Att flytta mellan olika färdigheter låter vettigare. Man säljer fv för en lite lägre kostnad (vilket betyder att man slutar träna på detta) för att köpa något annat (som man börjar ägna sin tid åt istället). Klart bra synpunkt. Tack.

Snow
Dead, but still walking around
 

Jan Arenö

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
219
Location
Karlstad, Sverige
Jag vet inte riktigt jag. Mina spelare brukar "klaga" på mig att jag inte låter de höja färdigheter tillräckligt ofta (vi spelar kampanj och de orkar aldrig hålla sig stilla) så om man skulle göra på erat sätt skulle det väl blir att man blev bättre "segare" än vanligt. Tycker att spelarna ska märka att de blir bättre hela tiden...
... då försvinner också de personer som älskar o göra nya karaktärer hela tiden. (Opps, tror jag varit så den senaste tiden.. hehe...)

[--- Jan Arenö ---]
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Mina spelare brukar "klaga" på mig att jag inte låter de höja färdigheter tillräckligt ofta (vi spelar kampanj och de orkar aldrig hålla sig stilla)

Kan du inte låta dem höja en gång per månad/vecka eller annan lämplig period? Då slipper man vänta på downtime innan man kan förbättras...

om man skulle göra på erat sätt skulle det väl blir att man blev bättre "segare" än vanligt.

Inte egentligen, man skulle ju kunna använda det som ett komplement... så spelare som inte vill omfördela xp går upp precis som vanligt. Det spelare som vill omfördela XP kan då gå upp i en färdighet snabbare, till priset av minskad kunskap i övrigt.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Personligen tycker jag att det är ganska viktigt att det finns någon form av sänkningssystem då jag gillar kampanjspel.
I Terra Draconis har jag gjort så att det krävs ett antal timmar per vecka per poäng fv över grundegenskap. Om man sysslar med färdigheten detta antal timmar så underhålls färdigheten. Om man dessutom gör något speciellt och/eller nytt och/eller givande alternativt lägger ned mer tid på det så får man efrp. Lägger man ned mindre tid så får man en negativ erfp vilket innebär att man måste slå för att riskera att sänka.
Detta (tycker i alla fall jag) blir rätt enkelt även om det blir en del tärningsslag i slutet på varje erfarenhetsperiod.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
jobbiga följder

Jag hade en liknande mekanik en gång men jag gillade inte resultatet. Som väntat brydde sig folk om att underhålla sina färdigheter vilket ledde till en massa ovidkommande tjafs som slöade ned spelets flyt. I stället för att göra upp läger för natten och resa vidare nästa dag ville folk klättra i träd, smyga omkring utan anledning, sparras vid första bästa tillfälle, kasta sten på fåglar osv... Allt för att underhålla sina färdigheter. Det kändes inte realistiskare precis...
 

Raistlin

Veteran
Joined
7 Sep 2000
Messages
56
Location
Umeå
Själv införde jag egenskapen Gammal, som tar hand om allt från ålderskrämpor till bortglömd skicklighetsunderhåll.
Och hur fungerar den?

/Raistlin
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: jobbiga följder

Detta känns dock lite som att det faktiskt inte är systemets fel utan snarare spelarnas...
Jag tycker det är lika jobbigt när man ohejdat bara blir bättre och bättre (särskilt om det går substantiell tid i karaktärernas liv).

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: jobbiga följder

Detta känns dock lite som att det faktiskt inte är systemets fel utan snarare spelarnas...

Kanske det, men de är i övrigt inte så värst koboldiska.

Poängen är att systemet inbjuder till detta (störande) beteende. En bra spelare kan säkert motstå frestelsen men det tar inte bort problemet. Regler bör IMHO belöna bra spelare, inte bestraffa dem.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: jobbiga följder

Regler bör IMHO belöna bra spelare, inte bestraffa dem.

Det är väl en smaksak vad som upplevs som ett straff. Personligen tycker jag att någon form av sänkningssimulering känns som ett realistiskt inslag och inte ett straff. Om man sedan vill ha något som Västmarks 'gammal' eller min lite mer komplicerade eller något riktigt komplicerat är väl också en smaksak men någon form tycker jag mest ger känsla.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: jobbiga följder

Det är väl en smaksak vad som upplevs som ett straff.

Precis som det är vanligt med xp som belöning tror jag att de flesta spelare skulle uppfatta negativa xp som ett slags straff. Ens karaktär har latat sig och blir därför sämre.

Den lösning jag föreslog <a href="http://forum.rollspel.nu/showthread...ew=expanded&sb=5&vc=1#Post25520">tidigare</a> abstraherar bort hela träningsbiten men tillåter ändå sänkningar. Det trevliga med systemet är att det är genomskinligt; om man inte vill använda det tolkas det som man tränar lagom mycket för att inte bli sämre på något.

Som du säger är det naturligtvis en smaksak.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: jobbiga följder

OK, det är ju inte så dumt men som SL skulle jag nog tvinga (och som spelare vilja att SL tvingade) spelarna att göra det när de uppenbart inte använt en färdighet väldigt lite. Anledningen till att jag införde en enkel formel är att då blir det inget tjafs. Det finns ett definierat värde som man skall rätta sig efter. Men som sagt; fortfarande en smaksak.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär med eklövskrona
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A>
 
Top