Nekromanti Kult - Tarotikum mod

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Tjo,
jag har visserligen lämnat forumet men då jag lagt ner en del tid på att konvertera det gamla kult-äventyret Tarotikum till nya kult tänkte jag att jag ändå kan posta det här, utifall någon skulle vara intresserad. Om någon av mina spelare skulle se det här så gör det inget, det är bara stuff som har varit.

Det första är en ny arketyp, Keeper (här utan disadvantages/advantages, men med Dark secrets): Keeper
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Äventyret har en prolog som är tämligen sparsmakad, men i korthet så utspelar den sig 1892 i ett fängelse vid namn Sandburn. Tyvärr så finns det en del konstigheter i beskrivningen av fängelset, varvid de största är:
1. Fängelset har 24 dödsdömda fångar i 4 celler (fängelset beskrivs som extremt överfyllt). I England under det året så fanns det totalt 126 dödsdömda fångar i HELA England, och de avrättades i regel efter en vecka (som längst fick de vänta i en månad). Eller med andra ord, Sandburn har kapacitet för att hantera och avrätta alla Englands fångar 21 gånger om.
2. Det är ett köns-mixat fängelse, vilket i England skulle vara väldigt konstigt. Under 1700-talet så var det väldigt vanligt men 1779 så passerade The Penitentiary Act vilket om jag läst den rätt splittar fängelser till manliga och kvinnliga.
3. The prison act rensade upp disciplin och hygien i britiska fängelser under 1877.

Hade prologen varit satt 150 år tidigare så hade däremot beskrivningen av fängelset varit klockren :)

Min omskrivning är följande:
1. Sandburn är ett kvinnofängelse (i mina beskrivningar av rollpersonerna och SLP:s så ger jag en beskrivning som man och kvinna då det är relevant, utifall man vill köra på ett mansfängelse).
2. Det finns inga mördare i fängelset för tillfället, de som eventuellt kommer ditt hålls avskiljda i väntan på avrättning.

Tidslinjen och beskrivningen av vad som tillhör prologen är också sparsmakad, så jag satte ihop min egen, inklusive SLP:er.

1892:
Juni
Disciplinen på Sandburn är vedervidrig. Marcus Rochester, den dåvarande Direktören, är påväg därifrån och slutar den 15 och då anländer Seymore och börjar med att hålla ett tal. Innan det här så har spelarna fått beskriva sin dagsrutin, baserat på följande information:
De är en del av dagsskiftet av fångvaktarna i fängelset (det finns tre skift, de jobbar 12 timmar i sträck, fem dagar i veckan, överlappande).
De har en vaktchef vid namn Emma Halter (Erik Halter om det är ett mansfängelse), hon bryr sig inte så mycket utan sitter mest i vaktrummet och super.
Läget är väldigt väldigt spänt, det är det alltid vid bytet av fängelsedirektör, om inte annat så testas den ny.

När Seymore anländer så sparkas Emma omedelbart och hennes tillhörigheter bränns. Om någon av spelarnas roller har utmärkt sig så erbjuds denna hennes plats och de övriga spelarnas roller sekond-platser, i annat fall så tillsätts en ny vaktchef vid namn Anna/Aron White som gör spelarna till sina sekonder.

Seymores tal till vaktstyrkan:
(Följande sägs oavsett könet på fångarna):
Jag tänker fatta mig kort. Jag ser ett fängelse i förfall. Jag ser en hårt pressad personal som gör det bästa de kan. Jag ser ett behov av disciplin. Jag ser ett behov av att kuva våra fångar. För länge har de fått göra som de vill. För länge har de fått gå fritt. För länge har de fått tro att de har en egen vilja.

(Följande sägs om det är ett kvinnofängelse):
De här syndarna är dubbelt skyldiga, glöm aldrig det. De är inte bara skyldiga till att ha brutit mot riket och drottningens lag, utan de är också skyldiga till ett moraliskt förfall. Dessa kreatur har inte ens ursäkten av mäns djuriska temprament utan har devolverat ner till den nivån av egen fri vilja. De är vilda hundar och skall som det disciplineras tills dess att de är människor igen.

(Följande sägs om det är ett mansfängelse):
De här syndarna är dubbelt skyldiga, glöm aldrig det. De är inte bara skyldiga till att ha brutit mot riket och drottningens lag, utan de är också skyldiga till ett moraliskt förfall. Dessa djur har låtit en sjukdom vittra bort sinnet och moralen, som rabiessmittade hundar har de sjunkit djupare och djupare ner i deras inneboende bestialitet. Men vi, vi skall göra dem till människor igen, om det så krävs att vi bryter dem.

(Följande sägs oavsett könet på fångarna):
Vi har helt enkelt ett kristet, ett moraliskt och ett patriotiskt ansvar att återinföra disciplin och jag vet att de flesta av er har arbetat hårt för att få till det. De flesta. Inte alla. Emma/Erik Halter, ni har varit oansvarig och har fått vara lös alldeles för länge. Ni är härmed sparkad och skall lämna Sandburn omedelbart. Ni behöver inte bry er om era saker, de kommer brännas.

Utgå.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Följande är en tidslinje jag har skapat som stöd, i äventyret så står det bara att disciplin och brutaliteten ökar i fängelset under Seymores ledning:

Juli:
Den 4:e så så kallas Rollpersonerna upp på Seymores kontor och beordras att påbörja upprensningen av fängelset, med en aktion som de själva får bestämma hur den skall se ut. Seymore kommer att hålla koll på dem via informatörer under den här tiden.

Den 16:e så, givet att Rollpersonernas handlingar har varit rimliga, gratuleras de av Seymore och får högre lön samt bostäder innanför murarna. Seymore önskar också att hårdare tag tas emot den korruption som finns i fängelset (vissa fångar byter pengar och sexuella tjänster mot varor och lättare straff från vakter).

Den 26:e så kallas Rollpersonerna upp till Seymores kontor igen, givet att de har gjort väl ifrån sig. Han önskar en kartläggning av de värsta elementen i fängelset och en lista på de 20 största bråkstakarna.

Augusti:
Den 10:e så kallas Rollpersonerna upp till Seymores kontor ännu en gång. Om de har lyckats få tag på en lista så är han nöjd och skålar i sherry med dem, samt ber dem att under morgondagen samla ihop de 20 fångarna och välja ut en, den värsta av de värsta som man säger. Han svarar inte på frågor om vad han tänker göra.

Den 11:e så skenhänger Seymore den som rollpersonerna har valt, och en av rollpersonerna får möjligheten att dra i spaken som påbörjar skenhängningen (utan att veta om att det är en skenhängning). Gör denna inte det så tar Seymore saken i egna händer.

Den 22:dra så ber Seymore karaktärerna att rensa ut två celler och att sätta in en brits för den kinesiska behandlingen (skendränkningar). Om Rollpersonen som ombads dra i spaken gjorde det så ombeds denna person att hitta några upproriska element.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
September:
Den 8:de så kallas rollpersonerna återigen upp på Seymores kontor. Han tackar dem för deras goda insatser (givet att de har varit det givetvis) och sägar att trots gott arbete så behövs det mer disciplin och mer arbete för att knäcka det fortsatta motståndet och minska risken för upplopp. De 20 personer som rollpersonerna har listat tidigare (under den 10:de och 11:e Augusti) beordrar han att de skall genomgå den kinesiska behandlingen.

Den 18:de så ombeds rollpersonerna, av Seymore, att börja hitta angivare bland fångarna, där de som angiver undviker penalism.

Den 27:e så ombeds rollpersonerna, återigen av Seymore, att börja kartlägga de fraktioner av fångar som existerar i fängelset. Om spelarna vill kan man låta dem skapa dessa själv via diverse investigation slag annars så föreslås följande tre större grupper:
The Handsworth Girls (The Handsworth Boys)
Barnet Fleet Gang
The Mad Mob of Barnstreet

Oktober:
Den 14:de så förväntar sig Seymore att kartläggningen av gängen skall vara klar. Han Begär också att rollpersonerna skall komma till hans kontor där han presenterar en 80 år gammal ritning av Sandburn där ett källar-annex verkar vara borttaget. Seymore omber Rollpersonerna försöka hitta annexet.

Natten efter att det gamla annexet hittats drabbas Rollpersonerna av samma mardröm där de spärras in i det nya annexet.

Den17:de så ombeds rollpersonerna förbereda en razzia mot de tre gäng de har kartlagt från och med den 27:e. De får pengar till att rekrytera hjälp inför razzian.
 
Top