Nekromanti KULT - en gång för alla

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Jag har nyss, med en road min, läst mängder med missförstånd och ibland rent skvattinnerligt galna dumheter om det fenomala mästerverket KULT. Det verkar som om de flesta som uttrycker sig negativt om saken inte har fattat någonting överhuvudtaget på något som helst sätt... i alla fall inte om KULTs världsbild. Jag ämnar nu reda ut några av de vanligaste missförstånden.

Framför allt: KULT är ett skräckspel och skräckmomenten kommer sig för det mesta ur hur världen som vi ser den sakta bryter samman, ofta i takt med rollpersonernas psyke. Att ana att allt inte är vad det ser ut att vara. Det är alltså INTE UFO's, snömän och annan Arkiv X betonad skräck som nyttjas. För sådant spel rekommenderas Conspiracy X och framför allt Unknowned armies.

Med ledning av ovanstående bör man kunna förstå att metropolis, inferno och gaia INTE är tänkta som kampanjvärldar i stil med Ereb altor som någon på forumet jämförde med. Den sanna verkligheten skymtas i bland där illusionen bryter samman. Hamnar RPna i exempelvis metropolis brukar de antingen komma ut därifrån snabbt som fan eller bereda sig på att stanna där i all evighet.

Det är inte heller särskilt viktigt att förstå exakt hur världen bakom illusionen ser ut, har uppkommit eller fungerar. SL bör ha lite lagom koll kanske, men RPna ska helst inte fatt amycket alls av vad som pågår. Hur skulle förresten en RP på ett vettigt sätt få tag på dylik information? Skulle en liktor komma och förklara situationen för dem? Knappast. Så haka inte upp er på sådana detaljer.

Till sist. Regler. KULT är ett mycket emotionellt spel och regler, vad är det att bråka om? Personligen håller jag tärningslagen på en minimal nivå och kör friform i princip hela tiden. Det kanske inte skulle funka i mer actionbetonade spel men i KULT tycker jag mest att regler kommer i vägen. MEN när nöden kräver tycker jag att KULTs regler är såpass enkla och smidiga (ett slag med T20 räcker oftast) att de inte är så mycket i vägen som de är i andra spel.

Till sist. Om ni promt ska börja gå till personangrepp så kan ni väl i alla fall FÖRSÖKA att förolämpa motparten med lite stil och finess.

Det var väl det jag hade och säga. Dessa råd och reflektioner kommer för övrigt ur de många misstag jag själv gjort under de 6 år jag spelat och SLat detta spel.

Må er Kung-Fu vara er värdig
/sluper
 

Erik Brickman

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
138
Location
Örebro, Sverige.
Ett inlägg med klass sluper! Mycket bra skrivet, med först en genomgång av vad som oftast är vanliga missuppfattningar av spelet KULT och sedan en översikt av hur spelets bakgrundsidé egentligen fungerar (eller helst ska fungera).

Jag är själv, tyvärr, ingen van KULT-spelare, utan istället en gammal Cthulhu-fan. Men även som en sådan, har jag ändå fått en såpass stor insikt i KULT-spelets inre (genom kompisar som spelat det i många år) att jag verkligen redan från början tyckt om den mycket sinnrika stämningen i spelet. Sen har man ju sett Hellraiser-filmerna, som jag tror har en story som är besläktad med KULT-mytologin.

Till sist är det ju inte utan en viss stolthet man bröstar sig över att det är svenskar som från början gjort spelet!
Mycket imponerande.

Signing off. D.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
KULT - the movie

Fast den KULTigaste filmen av dem alla måste ändå Clive Barker filmen "lord of illusions". Filmen är väl inte direkt något mästerverk (to say the least) men ändå ett ABSOLUT MÅSTE för alla som är insnöade på KULT.
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: KULT - the movie

Mja... Så ny är den väl egentligen inte? Men den är helt okej ur Kultsynvinkel. Event Horizon är annars "Kult in Space" ;)

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: KULT - the movie

Sorry sluper, pga överhängande BSK trötthet läste jag fel i ditt inlägg.

ber ödmjukast om ursäkt

/boddi - krigardrottning

"The Legend will never die"
- SoulCalibur
 
Top