Nekromanti KULT DL Scenariofrön

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag börjar känna peppen inför Kult DL!

Har ni några spännande scenariofrön som ni vill dela med er av?

Jag kan börja med två som jag tidigare postat i den engelskspråkiga Kult-GM gruppen på FB (därav på engelska).
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Adventure seed inspired by the horror movie series Saw and Nightmare on Elmstreet.
A minor dreamlord has created a dream realm of dungeons and torture chambers. One night the player characters find themselves locked up together in a room. On an old tv-screen a masked person appears. He tells the prisoners that they can win their freedom by overcoming a series of challenges. I guess you can imagine the nature of these tests.
The pc's wake up in their own bed rooms in the morning, exhausted as if they had not slept at all. Instead of being releived that it all was just a nightmare they find that they are marked by scars left by what happened during the dream. When they go to sleep again they once again find themselves in the same nightmare dungeon.
If the pc's dont know each other initially they can share information in the dream and meet up in the waking world.
During the nightmares the pc's can find clues to the identity of the dreamlord. When awake they can do research on dream lore and other stuff they may need to flee from (or even defeat) their nemesis.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
The Elevator Ritual
https://theghostinmymachine.com/2014/06/25/the-most-dangerous-games-elevator-to-another-world/
Someone close to the pcs goes missing. Among their stuff there is the description of this "game" or ritual. They where last seen in a 10+ story building (apartment complex, hotel, work place). There is camera footage of them entering the elevator and then going to several apparently random floors before exiting at the 10th floor. There the trace ends.
Will the pcs try the ritual to search for the missing person?
If the ritual works, what is this other world - metropolis, inferno, a dream world?
Why did the missing person use the ritual, was it just a matter of curiosity or did they have more specific motives?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Det är länge sedan nu, men när kickstartern gick drömde jag en Kultdröm. Idag minns jag bara en scen, men något åt det här hållet:

I botten av ett enormt, runt kloakrum tuggar en rostig köttkvarn. Den är placerad i mitten av vad som kan beskrivas som en uppochnervänd kon, klädd i blöt och rostig plåt. Konens sidor sträcker sig hela vägen till rummets tegelväggar. Lutningen och det hala golvet gör det till en omöjlig uppgift att hålla sig borta från den tuggande köttkvarnen i mitten om man väl hamnat på det hala plåtgolvet. I tak och väggar ovanför köttkvarnen öppnar sig avloppsrör in i rummet, det strilar ett ständigt flöde av avfall ur dem: piss, skit och sopor. Då och då glider en naken människa ut ur rören och landar på plåtkonens golv. De kämpar desperat för att hålla sig borta från kvarnen i mitten, men alla glider slutligen ner i den. Stanken är fruktansvärd. Längs väggarna löper rostiga plattformar som ser ut som utrymningstrappor. På dem går oformliga humanoider klädda i fläckiga smutsvita overaller. Overallerna täcker både fötter, händer och huvud utan öppningar. Det är oklart hur de som finns i overallerna kan se något, men med långa störar petar de ner avfallsrester och envist kämpande människor mot det tuggande hålet i rummets mitt.

I rummet under köttkvarnen löper tjocka, halvt genomskinliga platsrör ner i en fabriksliknande miljö där innehållet från kvarnen fylls i vita overaller.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,386
Jag har det här halvfärdiga scenariot liggande till KULT. Det är inte färdigt men ideerna kanske går att använda? Det är inspirerat av Digital Devil Saga till Playstation 2.

Kyrkogården
Introduktion att läsa upp för spelarna:
Kyrkogården är ett krossat landskap, delar från städer från alla tider förefaller ha tryckts samman till en platta som nu svävar i en svart avgrund. Över plattan som består av delar från 1920-talets Paris, Babylons slumkvarter, Neo-Tokyos shopping distrikt och mycket mer hänger en liten hatisk sol som strålar ner med ett sjukligt grönt ljus. Mitt i Kyrkogården sträcker sig ett torn uppåt, nästan ända upp till den gröna solen. Tornet är svart, halt som glas och saknar dörrar, fönster eller andra öppningar. Från tornet kommer änglarna, varelser med lysande kött och metalliska vingar. Änglarna lämnar grupper av människor här ibland, människor från olika tider och olika världar. Människor som märks med en symbol i sin panna och nu vet att de är i en stam med de andra med samma symbol. Människor som blivit dömda till att vara här. Människor som minns att de dog, minns att en av änglarna stod över dem och som sedan hamnade här.

Änglarna lämnar den nya stammen någonstans i Kyrkogården och ger dem budorden i sina änglalika röster som låter som rakbladstråd genom kött.

"Ni ska kämpa mot de andra stammarna tills bara en stam finns kvar. När bara en stam återstår kommer den klättra tornet och stiga in i himmelriket. Ni kommer inte dö av sjukdom, törst eller hunger i Kyrkogården men ni kommer hungra och törsta. Det enda som finns som lindring är de andra stammarnas kött och de andra stammarnas blod."

Ni är den sjunde stammen. Ni är märkta med symbolen av tre vertikala sträck med en prick i mitteln av det mellersta sträcket som ni vet är Tripundra. Ni ser runtomkring er byggnader av tegel och betong täckta av sot, visa av er kanske känner igen Londons fabrikskvarter från höjden av den industriella revolutionen, men annars kommer ni instinktivt veta att det är där ni befinner er. Eller att den platsen nu befinner sig på Kyrkogården för att vara mer exakta. Ni förstår när de andra i stammen talar till er och de förstår er, men ni vet också ifall de talar ett annat språk än ni kan förstå. Skillnaden kommer bara få er att känna er galna under ett par ögonblick.


Vem är ni?:
Ni som spelare ska skapa vars en människa från vilken era och vilken plats som helst i mänsklighetens historia. Den här människan ska vara någon som du som spelare tycker är ondskefull och hen ska vara någon som själv anser sig ha syndat, vad det konceptet nu betyder för karaktären i fråga. Kyrkogården är en våldsam plats och medan våld inte måste vara din karaktärs fokus så kommer det göra kampanjen lättare och mer belönande om din karaktär är kapabel till våld.


Exempelkaraktärer:
-Hilda Nilsson, en änglamakerska som dödade 8 fosterbarn och dömdes till döden 1917.

-Gongsun Zan, kinesisk krigsherre som dog år 199. Förråde sin bror och begick sedan självmord genom att bränna sig själv till döds.

-Xotlotl, Aztek krigare som dog på 1300-talet. Känd för sin stora grymhet.

-Michael Zhan, ökänd terrorist som dödades av säkerhetsstyrkor på Los Angels ögruppen 2347.

-Jeet Hegadi. Indisk seriemördare som aldrig avslöjades, dog 2006 av cancer.


Information för spelledaren:
Den här kampanjen har en enkel struktur. Vi kommer presentera den övriga 6 stammar som finns på Kyrkogården och hur de kommer reagera på spelarstammens handlingar alternativ kommer agera mot spelarkaraktärerna ifall de väljer att inte ge sig av till andra områden. Vi kommer också presentera de 8 områden som nu utgör Kyrkogården. Men först kommer vi presentera Tornet, vad som händer om spelarkaraktärerna "vinner" änglarnas utmaning och vad som egentligen pågår.


Vad som egentligen händer?:
Alla spelarkaraktärerna och alla NPC:er i kampanjen är olika versioner samma själ som reinkarnerats genom tiderna. Själen har sedan lyckats befria sig från illusionen genomsätt gå tillbaks i tiden efter punkten då själen är befriad och åter en gudomlig varelse. Mekanismen själen använder för att befria sig själv är Kyrkogården där den når upplysning genom lidande bortom illusionen. Änglarna är versioner av själen närmre upplysning. När karaktärerna stiger in i tornet kommer de inse att de är samma själ och att deras minnen och personligheter är lögner. Om de väljer utplåning genom att förinta sina personligheter genom att kannibalisera varandra, som änglarna kommer uppmuntra till, kommer de uppnå upplösning och vara befriade från illusionen. Annars kommer de fortsätta reinkarneras.


Stammarna och Områdena:

1920-talets Paris, Stammen Hamsa:

200-talets Rom, Stammen Torii porten:

2300-talet f.k. Babylon, Stammen den nio spetsade stjärnan:

2018:s Mexico city, Stammen Korset:

2134:s Oslo, Stammen Svastikan:

1660-talets Damaskus, Stammen Khanda:
 

Zappelina

Swordsman
Joined
22 Oct 2006
Messages
447
Location
Göteborg
Jag måste säga att jag bäst gillar att skapa något utifrån de mörka hemligheter som spelarna har, kanske med en bild liknande den Vimes målar upp att använda antingen metaforiskt eller rent bildligt beroende på spelarnas karaktärer och vad de intresserar sig för. Imho finns ofta tillräckligt att spela på när rollpersonerna är gjorda för så att säga börja skapa då.

Jag hade velat spelleda en omgång som behåller nerv, inte har köttigheten utesluten, men där lore inte existerar i sig självt, men är mer som jungianska bilder av verkligheten som rollpersonerna sedan återskapar själva genom sin galenhet. Vimes vidriga köttkvarn hade passat bra i ett sådant scenario också.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,623
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Zappelina;n272523 said:
Jag måste säga att jag bäst gillar att skapa något utifrån de mörka hemligheter som spelarna har, kanske med en bild liknande den Vimes målar upp att använda antingen metaforiskt eller rent bildligt beroende på spelarnas karaktärer och vad de intresserar sig för. Imho finns ofta tillräckligt att spela på när rollpersonerna är gjorda för så att säga börja skapa då.
Absolut. Jag håller helt och hållet med om att de mörka hemligheterna är den bästa utgångspunkten för kult. Men det är roligt att fantisera om möjliga scenarion, och sånna idéer kan komma till användning när man bygger vidare från rp's hemligheter.
 

P.eLL.e

MÖRK BORG Barkhäxan
Joined
30 Dec 2015
Messages
508
Nu får vi hoppas böckerna kommer snart också. Småtrött på pdf:er överlag.
 
Top