Nekromanti Kul skräck?

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Känner någon till om det finns skräcklitteratur som blandar mörker och humor, kuslighet och ironi? Jag har en känsla av att det mesta i skräckgenren som publiceras är pretentiöst, allvarligt och humorlöst. Är dock nyfiken på om det finns undantag, såsom typ en korsning mellan E. A. Poe och Douglas Adams.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Joe R. Landsdale

Inte så mycket skräck i och för sig, men hysteriskt roligt.
Lite Texas Gothic, om man säger så!

"Rumble Tumble", "The two-bear mambo", "Bad Mojo"
Är några titlar!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Neverwhere

Har aldrig hört talas om författaren, så jag kollade upp ett par korta recensioner på nätet och blev genast övertygad om att det är just sådant jag söker. Ser med andra ord ut som ett givet köp. Man tackar för tipset.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Gaiman...

"Har aldrig hört talas om författaren..."
Då kanske du aldrig hört talas om de serier han skrivit (inte ritat, det är det andra som gjort) av vilket Sandman är mest berömd (eller så har du hört om/sett utan att veta vad författaren heter). Iofs är det ifrågasatt hur mycket av det som är skräck och hur mycket som är fantasy, men humor och ironi på ganska hög nivå kombineras med det fantastiska och också mörka.

Om man av någon anledning inte gillar hans serier har han skrivit mer "Smoke and Mirrors" (?) är en mycket rekommenderad novellsamling med skräck, fantasy och rena mainstreamhistorier, bland annat en jävulskt rolig om konsten att inte få sin böcker förvandlade till film i Hollywood.

Vet inte hur mycket som finns på svenska, för övrigt, men misstänker att just Neverwhere är hans enda översatta prosa - nävisst nej!

"Good Omens" - Goda Omen på svenska - skrev Gaiman tillsammans med sin landsman Terry Pratchett, och är en ganska farsartad drift med Omen-filmerna och modern biblisk-inspirerad ockultism. Vad händer om Satans son föds som människa... och inte alls vill göra det han förväntas göra i enlighet med alla B-filmer, dvs starta Apokalypsen och bädda för Ondskans seger?

Nightowl

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Gaiman...

Det finns mer översatt till svenska av Gaiman; Stjärnstoft (Stardust). Den har jag dock inte läst själv, så den kan jag inte uttala mig om.
När det gäller Neverwhere har jag faktiskt löst baserat en Changeling-kampanj på den, där jag lyckades få det att krypa lita i mina spelare när det var som kusligast ...

/Daniel
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,456
Location
Stockholm
Re: Gaiman...

Jag måste verkligen rekommendera Gaimans senaste bok, "American Gods". Riktigt, riktigt bra på alla nivåer.

Sandman är dessutom ett måste för alla.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Countess_Malin

Veteran
Joined
6 Aug 2001
Messages
58
Location
Lund, Sverige
Jag har ytterst svårt att tänka mig att det går att blanda ihop skräck och humor på ett övertygande och seriöst sätt. Om vissa passager är skrattretande roliga så har jag nog brutalt svårt att ta det kusliga på allvar, och på samma sätt på andra hållet. Om jag har blivit uppskrämd, så tycker jag nog sannerligen inte att något är roligt, möjligtvis att sarkasm passar bra ihop med skräck, men knappast humor.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Om du känner för en film..

Evil Dead! Såg 3:an vilken ROCKADE! 2:an är säkert bra också..
Såg 1:an idag, men den var rätt tråkig.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Om du känner för en film..

Kanske för att den är en skräckfilm, och inte en komedi som de båda andra? (-:

Just det, och rätt dålig också.. /images/icons/wink.gif Vem blir rädd för GRÖT!? (Jag snackar om slutet där demonerna förtvinas och blir.. ja.. Gröt!)



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Om du känner för en film..

<I>Just det, och rätt dålig också..</I>

Tycke och smak, men den brukar ta sig in på listor över 'Best Horror Movies of All Time'. Till skillnad från de senare. (-:  "A movie that sets out to scare the shit out of its audience and does so with a vengeance" som nån recensent skrev.
För mig var det den första och hittills enda skräckfilmen som verkligen har <I>stört</I> mig sen jag var liten pilt; ett så gott betyg som något. Fast det hjälper säkert om man inte har sett uppföljarna innan så man vet vem som överlever.

<I>Vem blir rädd för GRÖT!? (Jag snackar om slutet där demonerna förtvinas och blir.. ja.. Gröt!)</I>

Varför skulle man bli rädd för dem <I>då</I>? Då är de ju fullt upptagna med att bli gegga - det är den en&enhalva timmen innan, när de är i full fläng och huvudpersonerna är instängda i stugan med dem, som det är dags att bli rädd.

--
Åke
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Om du känner för en film..

Fast det hjälper säkert om man inte har sett uppföljarna innan så man vet vem som överlever.

Hahaha! Good point!

Varför skulle man bli rädd för dem då? Då är de ju fullt upptagna med att bli gegga - det är den en&enhalva timmen innan, när de är i full fläng och huvudpersonerna är instängda i stugan med dem, som det är dags att bli rädd.

Jooo.. Men det ser ju så larvigt ut! /images/icons/wink.gif Jag tappar lite av respekten ändå..

Ja, om jag ska vara snäll så var den rätt bra ibland, med intressant kamera och liknande.. Men B-skräckis blir nog aldrig _skrämmande_ för mig. Jag vet ju ändå vad som kommer hända: Massa slafs och en person klarar sig på slutet! /images/icons/wink.gif

Fast jag ryckte till när Ash's tjej grabbade tag i honom just efter att han hade grävt ner henne.



/Arvidos Magus- Too cool for public safety!\
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Svart humor

Jag tror att just den riktigt svarta humorn passar till skräck på ett sådant sätt att den lyfter hela genren. Exempelvis bygger Neil Gaiman mycket på en kolsvart humor i sina böcker. Bra skräckhumor är nog sådan där skatten fastnar ordentligt i halsen, så att man till slut inte vet vare sig ut eller in. Så alla tips på svart skräckhumor mottages med varm hand, vare sig böcker eller film eller något annat medium.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Makaron_UBBT

Veteran
Joined
8 Jul 2001
Messages
38
Location
Lund
Re: Svart humor

Bra skräckhumor är nog sådan där skatten fastnar ordentligt i halsen, så att man till slut inte vet vare sig ut eller in.

Kan tänka mig att det är alla giriga äventyrares värsta mardröm /images/icons/laugh.gif

/Makaron
 
Top