[Kuf] Origenes (gömda spoilers)

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jag ledde äventyret Origenes till Kuf för ett par spelare och fy helskotta vad kul det var.

Jag är inte supervan spelledare, men det var hyfsat enkelt att köra för mina vana rollspelare. Tack vare att äventyret har en krypande skräck inbakad i sig byggdes det upp en bra stämning och det blev rätt läskigt på slutet. Det hjälpte också lite att spelarna var religiöst och esoteriskt intresserade från början, vilket passade bra ihop med temat.

Våra huvudpersoner var:

Nehemja D'Israeli, bibliotekarie på Visby stadsbibliotek och Kabbalist. Hemsökt av vad han själv tror är en Ofán.

Ingrid Andersson, Småländsk skribent för en tidning om populärhistoria. Blev som barn vittne till något hon tror var ett spöke, vilket har lett till ett livslångt sökande. Intresserad av New Age. Haft kontakt med Nehemja i researchsyfte och passar på att besöka honom när hon är på Gotland för att skriva en artikel.

Nehemja har även bjudit in följeslagaren Ali Salman, traumatiserad flykting från Syrien och Sufisk mystiker. Fåordig.

Ritualen tar plats inne i biblioteket efter stängning, uppe på en liten scen ämnad för författarsamtal. Väl inne i Orgienes bibliotek/fängelse hittar de ett par hela böcker (som Nehemja först avfärdar som "nyplatonskt trams"), träffar den andra gruppen bestående av Rita, Jelena och studenterna, och börjar leta efter Julia (vilket var toppen för att skapa drama och än mer anledning att utforska längre in). Lång historia kort så blir de ansatta av av varelser som skrämmer skiten ur dom, och legionärer som lyckas spjuta stackars Nehemja så han nästan dör.

Nere i ankarsalen klarar plågade Nehemja inte heller av mötet med Metatron och blir liggande som en grönsak. Ingrid klarar det, men hon får en fetisch kopplad till ängeln och den galna trippen som hon upplever när hon gläntar på porten.

Jelena, Ingrid och Ali tar med Julia och klättrar upp. De lämnar efter sig en skadad och döende Nehemja nere i Ankarsalen. Rita och studenterna från den andra gruppen är försvunna. De överlevande offrar geten som släpats med och återvänder till den lite mer kommunala stadsbibblan.

Kort sagt: riktigt kul och spännande enligt alla inblandade. Rekommenderas till alla som är nyfikna på kombinationen av religiös skräck och osr! Eller bara ett gediget, kompakt äventyr på svenska.

Om vi fortsätter spela funderar jag på att ta inspiration från biblisk skräck, typ fruktansvärda visioner av änglar av profeterna i gamla testamentet och andra uppenbarelsetexter. Också avsnittet "Var inte rädd" av Skymningsland i Sveriges radio.

MetatronInIslamicArts.jpg
Metatron
 
Last edited:

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Jättekul med en spelrapport, tusen tack för att du delade med dig! ❤

Tar gärna emot mer feedback om du har den. Särskilt nyfiken är jag på om kartan och upplägget med rummen och slumptabellerna gick att förstå och funkade i spel.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Jättekul med en spelrapport, tusen tack för att du delade med dig! ❤

Tar gärna emot mer feedback om du har den. Särskilt nyfiken är jag på om kartan och upplägget med rummen och slumptabellerna gick att förstå och funkade i spel.
Tusen tack ska du ha!

Det mesta funkade utmärkt! Angående kartan tog det mig under förberedelserna rätt lång tid innan jag fattade att kedjefallet är under marken.
Under spel tror jag att jag glömde lite att tortyrplatsen också var nedsänkt. Kartan har inte så mycket visuellt djup, men det blir självklart när man läser texten. Annars var det ett väldigt effektfullt grepp med en kupol inuti en kupol inuti en kupol.

Slumptabellerna var toppen, jag gillade speciellt den i början med viskningar och rop. Spelarna blev på helspänn och det byggde stämning. Jag tror jag väckte den yrande Origenes utan slumptabell när de hade varit i hans rum ett tag för att få ut det mesta möjligaste av äventyret, men i övrigt höll jag mig till slumpen.

Lite tråkigt att de ignorerade kyrkan helt, de ville helt enkelt inte gå in där. Inte ens när jag hintade om att man kunde uppfatta genom fönstret en skepnad som stod och mässade högt ur en bok. Tänkte i efterhand att jag ha kunde fått Rita att vilja gå in där eller något, men jag antar att det var bra att spelarna fick göra valet själva.

Jelenas sökande efter Julia blev en viktig del av äventyret, och var något fint i all dammig misär. Jag tolkade Rita Älvsång som karismatisk och egoistisk, och lite nedvärderande mot sina studenter. Jag tror det funkade hyfsat bra att ställa de karaktärerna lite som kontraster till varandra.

Mötet med Metatron var mäktigt, fantastisk text att läsa för spelarna när de öppnade porten.

Mitt största frågetecken var när spelarna försökte såga loss Origenes kedjor. Jag blev lite ställd om det ens var möjligt, och jag bedömde helt enkelt att det inte gick hur mycket de än försökte. Hade varit intressant att se vad som hände om de hade fått loss honom utan att döda honom. Kanske missade jag något i texten som hade hjälpt?
 
Last edited:

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Tusen tack ska du ha!

Det mesta funkade utmärkt! Angående kartan tog det mig under förberedelserna rätt lång tid innan jag fattade att kedjefallet är under marken.
Under spel tror jag att jag glömde lite att tortyrplatsen också var nedsänkt. Kartan har inte så mycket visuellt djup, men det blir självklart när man läser texten. Annars var det ett väldigt effektfullt grepp med en kupol inuti en kupol inuti en kupol.

Slumptabellerna var toppen, jag gillade speciellt den i början med viskningar och rop. Spelarna blev på helspänn och det byggde stämning. Jag tror jag väckte den yrande Origenes utan slumptabell när de hade varit i hans rum ett tag för att få ut det mesta möjligaste av äventyret, men i övrigt höll jag mig till slumpen.

Lite tråkigt att de ignorerade kyrkan helt, de ville helt enkelt inte gå in där. Inte ens när jag hintade om att man kunde uppfatta genom fönstret en skepnad som stod och mässade högt ur en bok. Tänkte i efterhand att jag ha kunde fått Rita att vilja gå in där eller något, men jag antar att det var bra att spelarna fick göra valet själva.

Jelenas sökande efter Julia blev en viktig del av äventyret, och var något fint i all dammig misär. Jag tolkade Rita Älvsång som karismatisk och egoistisk, och lite nedvärderande mot sina studenter. Jag tror det funkade hyfsat bra att ställa de karaktärerna lite som kontraster till varandra.

Mötet med Metatron var mäktigt, fantastisk text att läsa för spelarna när de öppnade porten.

Mitt största frågetecken var när spelarna försökte såga loss Origenes kedjor. Jag blev lite ställd om det ens var möjligt, och jag bedömde helt enkelt att det inte gick hur mycket de än försökte. Hade varit intressant att se vad som hände om de hade fått loss honom utan att döda honom. Kanske missade jag något i texten som hade hjälpt?
Kul att höra! Missade först att du svarat så här kommer lite sena svar på all den fina feedbacken! :sneaky:
100% medhåll: Kartan är lite platt, visste inte riktigt hur jag skulle få in djupskillnaderna på något vettigt sätt. Tror det hade varit enklare att köra allt i ett plan och komplettera med en sprängskiss från sidan som hade förklarat var ankarsalen och kedjefallet tog vägen.

Jag har spellett Origenes två vändor och Wilhelm har kört det en gång. Ingen av omgångarna har spelarna vågat gå in i kyrkan. :D Och det tycker jag kan vara ok, allt innehåll måste inte upplevas fullt ut.

Origenes själv borde gå bra att få lös, det är tjocka men vanliga kedjor som fjättrar honom och inget pajar direkt om spelarna tar med honom. Dock verkar han ju ganska trasig och fast besluten att uppstiga efter att ha undanhållits detta av Metatron så beroende på hur er kampanj / spelgrupp ställer sig till självmord hade det nog inte varit ett uteslutet utfall ifall de tar med honom tillbaka till vår värld.

Mötet med Metatron är Kufs motsvarighet till en skattkista med en fälla - en rejäl payoff på slutet knutet till en risk. Roligt nog har alla spelgrupper jag kört med greppat vad spelet handlar om vid det där laget och även om de första som tittat på Metatron har blivit mer eller mindre grönsaker (även Julia är ju tydligt bevis på det ifall spelarna gör koppling) så har det inte hindrat övriga spelare från att också vilja titta när de ser hur mycket erfarenhet och insikt som kan fås. I första omgången vi körde tittade alla utom polisen som satt med Julia och såg efter henne. När de andra var klara ville han också titta, så alla de andra som redan tagit en massa trauma vände ryggen mot honom när han gläntade på luckan. Det gick så pass illa att han drog på sig en slumpmässig skräckeffekt vilken resulterade i att han attackerade källan till traumat. Ett aggressivt skrik senare hörde de andra luckan stängas med ett klick bakom honom efter att han kastat sig ut i syrelös rymd med draget tjänstevapen... Otroligt roligt hur Kufs ganska enkla skräcksystem har visat sig väldigt effektivt och smidigt i spelmöte efter spelmöte. :)

Värt att notera är att i ingen av våra omgångar har någon stött på väktaren - däremot har Rita och hennes studenter blivit allt från kanonmat till allierade.

För den nyfikne kan jag ju peka lite på inspirationen till en del av innehållet i modulen. Mötet med Rita Älvsång är i princip en rak plankning av River Song från Doctor Who och det avsnitt där de stöter på henne "första" gången (Silence in the library) - inklusive två Daves av någon outgrundlig anledning. :D Jelena och Julia och Igor är medlemmarna i t.A.T.u samt deras manager.
 
Last edited:
Top