Kryddning?

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Kenji Lopez-Alt (känd från Serious Eats och The Food Lab) menar att det enskilt vanligaste felet hemmakockar gör är att inte hålla reda på syrabalansen.
Kenji LA har ju även en egen YouTube-kanal med no-frills matlagning som är värd att kolla in om man vill bli bättre på att laga mat.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Torkad hel chili ska inte underskattas - det är inte alls bara ett skafferialternativ till färsk, utan har en helt annan smakprofil. Däremot ska man undvika chilipulver, som kan ge en sandig känsla i munnen och snabbt tappar smaken (chiliflak funkar bättre, och är standard även i mycket italienskt). Vanliga kryddbutiker eller på nätet har bra utbud av olika sorter - jag brukar använda Kryddlandet.se eller Andale.se

För att fortsätta på Kenji Lopez-Alt-tråden, är det här en enkel men samtidigt fantastisk bra högrevschili, som börjar med att du har fyra+ sorters torkad chili. Jag gör den när jag får tag på högrev till rimligt pris (i min ålder kommer man ihåg när det var den billigaste nöt-biten... ack så mycket missade tillfällen!). Varning för att det är väldigt mycket vätska i den - jag brukar halvera den.

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
Kryddblandningar har sitt syfte.
Ännu mer kryddpastor, tycker jag. Man kan göra rödcurry hemma, och det blir säkert bättre, men mängden härkel med det är väldigt mycket större (köp Mae Ploys i lagom stor förpackning online eller på asiatisk supermarket, det är både bättre och billigare än de små man ser i vanliga butiker). Även färdiga baser till indiskt (som Patak's) är mycket enklare än att skaffa varenda ingrediens separat. Inte gör jag egen teriyakisås heller!

(Ett tips är att inte köpa svenska märken för utländska mixar. De är nästan undantagslöst sämre när de ska mesas till och försvenskas.)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,003
En ytterligare aspekt är att lära sig vad som måste vara färskt, och vad som funkar fryst eller torkat. Basilika och ingefära måste vara färsk. Fryst persilja funkar utmärkt. Det mesta kryddgrönt funkar inte torkat, men oregano och timjan är undantag.

Och så blir torkade kryddor tråkiga efter ett tag (månader/år, snabbare med malen än med hela). Det är antagligen bra att gå igenom kryddorna och se vad du inte använt på evigheter - det borde nog kastas.
 
Top