Nekromanti Krossande hugg

nordan

Swordsman
Joined
21 Mar 2004
Messages
453
Location
Falun
Det här inlägget handlar om Eon II:s skadesystem (har inte III än)

Jag funderar över ett sätt att simulera skillnader mellan svepande, skärande hugg och tunga, krossande hugg med lite trubbigare egg (storsvärd, kraggsvärd etc).

Min nuvarande id'e är följande:
Jag låter den gamla hugg-tabellen symbolisera skador från vapen med skarp egg (där eggen gör huvuddelen av skadan, inte vapnets tyngd).
För tyngre svärd halverar jag amputationsrisken, och slår fram hälften (tärningsslag vid udda) av de extraskador som orsakas på motsvarande extraskaderuta i kross-tabellen.
Mot ett sådant vapen använder jag medelvärdet av en rustnings hugg- och krossskydd.

Är det någon som har ett annat bra förslag, eller var det kanske så att hugg-tabellen tar med sådant här i beräkningarna från början, och att jag istället bör gå in i hugg-tabellen och göra skillnaden endast där?

Jag funderar också på att göra ändringar i hur mycket tillbakaknuffningar vapen gör beroende på på vilket sätt de gör skada.
 

Krille

Lord
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Jag funderar över ett sätt att simulera skillnader mellan svepande, skärande hugg och tunga, krossande hugg med lite trubbigare egg (storsvärd, kraggsvärd etc)."

Jag tycker inte att det är värt besväret. Effekten hos en vass klinga är gravt överskattad i vilket fall, och idén att enskilda vapen enbart kan användas med en sorts hugg är rent befängd. Samma vapen används ändå för "svepande skärande hugg" och "tunga krossande hugg", i verkligheten alltså. Och effekten av detta är redan inbyggd i skadetabellerna - slumpfaktorn avgör vilken huggvariant som man kunde använda just nu, vilket resulterar i olika sorters extraskador.

"Jag funderar också på att göra ändringar i hur mycket tillbakaknuffningar vapen gör beroende på på vilket sätt de gör skada."

Bry dig inte. Skillnaden är marginell och beror till största delen på massan hos svingaren, inte massan hos vapnet. Det är det faktum att det är åttio kilo krigare som sopar till dig som gör att du far baklänges, inte huruvida han håller i ett kilo svärd eller två kilo svärd. Nettoresultatet är att skillnaden mellan 81 kilo krigare plus svärd och 82 kilo krigare plus svärd inte är särskilt stor, och definitivt inte tillräckligt stor för att mätas på ObT6-skalan.
 
Top