Det här inlägget handlar om Eon II:s skadesystem (har inte III än)
Jag funderar över ett sätt att simulera skillnader mellan svepande, skärande hugg och tunga, krossande hugg med lite trubbigare egg (storsvärd, kraggsvärd etc).
Min nuvarande id'e är följande:
Jag låter den gamla hugg-tabellen symbolisera skador från vapen med skarp egg (där eggen gör huvuddelen av skadan, inte vapnets tyngd).
För tyngre svärd halverar jag amputationsrisken, och slår fram hälften (tärningsslag vid udda) av de extraskador som orsakas på motsvarande extraskaderuta i kross-tabellen.
Mot ett sådant vapen använder jag medelvärdet av en rustnings hugg- och krossskydd.
Är det någon som har ett annat bra förslag, eller var det kanske så att hugg-tabellen tar med sådant här i beräkningarna från början, och att jag istället bör gå in i hugg-tabellen och göra skillnaden endast där?
Jag funderar också på att göra ändringar i hur mycket tillbakaknuffningar vapen gör beroende på på vilket sätt de gör skada.
Jag funderar över ett sätt att simulera skillnader mellan svepande, skärande hugg och tunga, krossande hugg med lite trubbigare egg (storsvärd, kraggsvärd etc).
Min nuvarande id'e är följande:
Jag låter den gamla hugg-tabellen symbolisera skador från vapen med skarp egg (där eggen gör huvuddelen av skadan, inte vapnets tyngd).
För tyngre svärd halverar jag amputationsrisken, och slår fram hälften (tärningsslag vid udda) av de extraskador som orsakas på motsvarande extraskaderuta i kross-tabellen.
Mot ett sådant vapen använder jag medelvärdet av en rustnings hugg- och krossskydd.
Är det någon som har ett annat bra förslag, eller var det kanske så att hugg-tabellen tar med sådant här i beräkningarna från början, och att jag istället bör gå in i hugg-tabellen och göra skillnaden endast där?
Jag funderar också på att göra ändringar i hur mycket tillbakaknuffningar vapen gör beroende på på vilket sätt de gör skada.