Nekromanti Kritiska träffar och fummel

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,017
Järnringen erbjuder två sätt ha med kritiska träffar. Dels "slå 1 på T20" vilket alltid blir 5%, dels ett alternativ som tycker det blir för ofta: "slå under ditt värde om du slår 1 på T20" vilket således blir hälften så ofta (i snitt; beroende på om du är bra eller kass).

Vi tycker dock att 5% är alldeles lagom. Däremot tycker vi att chansen till perfekt träff bör variera med hur bra du är. Vi gillar med andra ord perfekt träff på "en tiondel av ditt värde".

Detta implementeras lätt i Symbaroum genom den gyllene medelvägen mellan ovanstående två alternativ! :)

Du slår kritisk träff om du slår 1 eller 2 på T20-tärningen och därefter slår lika med eller under ditt modifierade värde.

Matematiskt blir detta en tiondel av ditt värde, dvs 5% om du har 10; 5.5% om du har 11, 6% om du har 12, etc.

Fummel ser vi ingen anledning ha med i lika hög utsträckning, så där kör vi
Du slår fummel om du slår 20 på T20-tärningen och därefter slår över ditt modifierade värde.
Dvs 2.5% risk för dig med värdet 10.
 

Ydram

Warrior
Joined
23 Apr 2002
Messages
263
Location
Umeå
Jag ser fram emot en fummeltabell och en kritisk träfftabell. Fast traditionen att låta spelaren bestämma över resultatet kan bli lite lidande då. Så kanske mer valmöjligheter bara. Perfekt ger alltid motsvarande att de kliver över smärttröskeln? Alternativt att man får välja att rustningen inte skyddar?
Eller för den delen lite mer återkoppling till om man kommer över smärttröskeln i en smäll. Inte bara extraslag eller liggandes. Kanske avväpning? Återkoppling till vissa förmågor?
God45 said:
Det där låter som riktigt mesiga effekter av en crit. Så här ska det se ut som bare ass minimum: http://1d4chan.org/images/b/bc/DH_CH_rending_head.JPG
Ydram said:
Jo, Warhammer 40k rollspelen är ganska grafiska i sina beskrivningar. Om man kliver över smärtgränsen kan man lätt använda en sån tabell. Men Symbaroums system är inte anpassad riktigt till den nivå av detaljer. Så man får nog mesa till det, men lite fler valmöjligheter skulle man definitivt kunna göra det :)
Templar said:
Tycker att en tabell med kritiska träffar och fummel i strid där rollpersonen slår ett slag är bättre än en valmöjlighet. Så blir det lite mer gamble. Men framför allt dödligare.
 
Top