Nekromanti Kristna spelare/spelgrupper

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Vi är några spelgrupper som försöker att kartlägga de kristna spelgrupperna i Sverige (och världen) Vi vill gärna att Ni hör av er till oss, antingen med ett svar här, ett mail: info@eldorin.com eller går in på vår sida: www.eldorin.com Följande grupper har vi nu någon form av sammarbete med:
Camelot (Svenska Kyrkans Unga Finnåker, Västerås Stift)
Avner (SMU Hovslätt, Jönköping)
Eldorin (Svenska Kyrkans Unga Lindesberg, Västerås Stift)
King Mark (Medlem i Camelot och hedersmedlem i Eldorin)
 

Eldorin

Veteran
Joined
24 Nov 2000
Messages
81
Location
Trollhättan.
Ja Marcus från Stockholm. Kristna spelar rollspel. Vilket inte är så konstigt. Det är ju bara ca 10 % av Sveriges invånare som inte tillhör en Kristen kyrka. Av dem är de flesta tillhörande andra Religiösa grupper. Ytterligare ett stort antal har gått ur kyrkan på grund av att de har andra orsaker. ca en promille har gått ur för att de tror att Satan samt andra demoner är bättre än Gud.

Jag har lyssnat på några av de där grupperna du nämnde, tack för skivtipset, nu vet jag hur dålig rollspelsmusik låter. Inte konstigt att en del spårar ur sitt rollspelande och resten av sitt liv och blir satanister.
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
satanister? eller...

Så man måste alltså "spåra ut" för att bli satanist? I så fall vill jag gärna höra din definition av vad som utgör en satanist.

Och nä, jag är inte satanist - tvärtom nästan. Jag är däremot religionsstuderande (skapligt lagd åt det historiska och antropologiska hållet), och har därför ett ganska stort intresse av att kolla folks uppfattningar, fördomar, eller förutfattade meningar om olika religionsinriktningar.

/Tobbe
 

Zogor R.E.Z.

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
1
Re: satanister? eller...

Nej. Det behöver man inte. Min första fråga är: Som religionsstuderande vad räknar du in i definitionen religion? Min andra fråga: har du läst Eldorins fråga samt Marcus inlägg på Eldorins sida och därefter Eldorins svar?

Eldorin kunde ställt frågan: Varför skall Satanister spela rollspel? Rollspel har inget med satan att göra.
Sen kan man räkna upp ett antal rollspel som man kan räkna till okulta. KULT och Vampire t ex. Men varför skall man räkna upp dem? De är mycket bra rollspel om man spelar dem på rätt sätt. (Rätt sätt betyder inte på ett kristet sätt)

Jag är Teolog och Rollspelare. Jag har också läst religionsvetenskap men anser att en diskussion angående detta ämne inte hör hemma på en sida för kontaktannons. Om Ni vill debattera i denna fråga gå in på Bibelsajtens hemsida istället och debattera på rollspelsforumet. www.bibelsajten.nu

Zogor R.E.Z.
 
G

Guest

Guest
Amen! Tråden låses...

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 
Top