Nekromanti Kristna och rollspel

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Nu är ju chick inte direkt representativa för kristna, utan fanatiska sådana som hittar satanistiska budskap i Disney-filmer och så. Den som läst Dragon på 90 talet har kunnat läsa en hel del om dom så...

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Re: Warduke

<I>"Daniel "Warduke" Schenström"</I>

Nu blir jag förvirrad. Har du fått tillbaks ditt gammla
konto eller?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

neomind

Veteran
Joined
27 Aug 2001
Messages
42
Location
Umeå
Den där killen har ju inte alla hemma.. Citat:
It needs to be emphasized that a spiritual deception which draws people away from Jesus Christ is much more dangerous than automotive chicken or people dying of starvation.

"Spirituel deception" är i detta fall D&D-spelande. Med andra ord anser han att det är viktigare att bekämpa D&D än svält.

/neomind - undrar varför han läser sådant..


Rymden är mörk - atrox caelum:
<A HREF="http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum" target="_new">http://www.acc.umu.se/~korp/atroxcaelum</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Re: Warduke

Ja, ett par månader gammalt men iaf. Och jag heter hellre vad jag heter än ett nick.

Daniel "Warduke" Schenström

SK LOKE 15 ÅR. LOKES LUNTA 10 ÅR.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
<I>""Spirituel deception" är i detta fall D&D-spelande. Med
andra ord anser han att det är viktigare att bekämpa D&D än
svält."</I>

Hmm. Han kanske planerar att ta alla D&D´s och ge som mat?

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Tja, om jag nu ska spela djävulens (häpp!) advokat lite... OM vi nu antar att killens världsbild är korrekt (vilket han själv antagligen gör), så leder D&D-spelande till att din eviga själ blir förtappad. Detta kommer i sin tur att leda till att den för evigt hamnar i helvetet när du dör. Å andra sidan, medan det är beklagligt att människor svälter så är det bara deras kroppar som svälter. Deras hunger påverkar inte deras möjligheter att komma in i himlen.

Inte för att jag håller med för fem öre, men jag kan se logiken i resonemanget.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Deras hunger påverkar inte deras möjligheter att komma in i himlen."

...såvida nu inte deras hunger får dem att göra tämligen okristliga handlinga - mord, stöld och andra saker som (till skillnad från D&D) omnämns som brott mot Guds lagar i budorden.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
intressant värre!

Jag måste säga att artikeln var väldigt läsvärd och rent av välskriven. Stilistiken är underbar med skiftningar mellan seriös argumentering och verbala bibeldunk i huvudet. Då hänvisar jag inte minst till alla referenser om att man hamnar i hellvetet i tid och otid.

Det intressanta är att texten uttryckligen vänder sig till en kristen publik - vad icke-troende gör kvittar. Det tackar man för!

Därmed har "korståget" mot rollspelen tagit ett stort steg tillbaka: företeelsen är inte längre samhällsfarlig och -omstörtande utan endast ett "andlig" fara för troende kristna. Och jag är faktiskt böjd att hålla med artikelförfattaren - eller snarare - förstår jag hans resonemang.

Om man tror på Gud och Djävulen, på Himmel och Helvete, och skapelse, och demoner, och dessutom har en världbild där man hamnar i helvetet om man inte är bokstavstroende, ja, då gör man nog bäst i att inte ta del av någonting som inte uttryckligen har bibeln som utgångpunkt. (Annars hamnar man ju i helvetet, enligt bibeln, påstås det i alla fall.) Med den utgångspunkten håller resonemanget, trots att det säkerligen vimlar av felaktigheter, felcitat och fula argumentationsknep. (Med DÖA i färskt minne är man på sin vakt, så att säga.)

/Baldyr, road - inte oroad

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
 

Bloodsbane

Veteran
Joined
10 Aug 2001
Messages
70
Location
Gefle, Sverige
Re: intressant värre!

Helt irrellevant visserligen, ment smått roande:

Första stycket i killens första avhandling om D&D består i att man ska ta avstånd ifrån alla bilder av ondska, och ger lite exempel på hur mycket ondska som finns att skåda i players handbook..

Om man sedan studerar serien som (ifall jag förstod saken rätt) samma kille gjort, så har han ju suttit och tecknat såväl satanistiska kulter, dominatrix-klädd spelledare och ett gäng med demoner som springer i rädsla från den mustaschprydde bokbrännaren...
 
Top