Nekromanti Kristalltjuren och Demonprinsen [spåjlers]

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Jag har börjat fundera på att återuppta min lätt avsomnade Svavelvinter-kampanj efter att ha hittat Kristalltjuren till slut. Den är ju rätt hårt rälsad, och dessutom har jag alltid tyckt att Demonprinsen vore lite underhållande att spelleda nån gång, så jag funderar på om man kan kombinera dem på nåt vis.

Tanken är att börja som i Kristalltjuren, men efter att spelarna lyckas ta sej ut ur Altor hamnar de raskt i Limbo och därifrån får spela igenom delar av Demonprinsen tills de hittar in i Bythos. Man får göra Limbo och övriga helveteskretsar lite mindre helvetiska för att passa in i den Granströmska filosofin, men å andra sidan blir det kanske lättare att få spelarna att vilja samarbeta med alla flugögda typer de träffar på.

"Moroten" som skulle dra dem framåt i det här fallet är just vägen in i Bythos, som går genom nån del av Kaos. Men det gäller att hitta nån som är villig att ta dem dit, och man har flera som i så fall vill ha gentjänster. Demonprinsen föreslår ju starkt att man skickas via Lord Videric -> Târg -> Mara -> slutstrid mot Malkuth, men det kanske finns ett alternativ om man inte gör Malkuth genomond. Sen skulle det vara kul om man kunde länka in ideerna från Trakoriens teologi också, med hela det babyloniska inslaget. Det är inte direkt nåt som annars kommer fram i spel.

Kan man hävda att Kaoskretsen i själva verket är en del av Tiamat som inte användes vid världens skapande? Malkuth, från början en av de Grå Eminenserna, har snott åt sej det och använder det för sina egna syften, något som inte ses väl av de andra gudarna. Frågan är vilken gud man ska lägga detta hos, för Ereshkigal känns som att hon redan har det hon vill ha. Ett alternativ är Luvena, som ju inte har det bästa ryktet men ändå kan anses vara att föredra framför Malkuth. Nåt jag funderar över är var Ebharing är ifrån, och vilka som kan ha intresse av att sätta käppar i hjulet för hans planer. Och vad händer med maktbalansen när man hux flux installerar en ny gud?

Dödsriket sägs i myten ha sju portar, som var och en tar bort ett försvar hos den som passerar igenom dem, så att man till sist ställs naken inför sin dom. Jag tänker mej att det finns en lång ström av döda själar som långsamt vandrar in genom portarna. Skuggornas krets känns väldigt mycket "dödsrike", så det kan ju vara en del av dödsriket, innanför nån av de första portarna men inte innanför den sista. Och vad ska man i så fall ta ifrån spelarna när de passerar igenom? :gremelak:

Citadellet å andra sidan verkar vara lite av en knutpunkt mellan världarna. Perfekt ställe att börja nysta efter kristalltjurar och annat på. Jag hade nog lagt in den schackspelande Arn Dunkelbrink där också; han verkade vara seriöst vilse på Bythos.

Det här är mest lite vaga ideer. Det vore kul att veta ifall nån har mer ideer att spåna vidare på. Jag måste hur som helst ändra på min kampanj lite, eftersom situationen efter O4Ö är rätt annorlunda än vad som förutsattes:
* Nastigast överlevde, men är permanent instängd i Didras juvel. Melealina har lyckats göra så att han kan titta ut och prata, men har börjat ångra det eftersom han är ungefär lika pinsam som när han började.
* Spelarna blev fångade av Digeta Longa i slutet av kampanjen och hamnade i Fam Kvalvi. En ranzinermunk lyckades ta sej in och släppa ut dem ur cellerna, och strax efteråt raserade Nekromorben stora delar av slottet. Den RP som hade dragit till sej hans uppmärksamhet flydde hals över huvud i magisk flykt.
* Manghalde, även han fångad, offrade sej för att teleportera bort alla spelare från borgen. Tragiskt men hjältemodigt slut. Antar att han kan ersättas av nån annan långsamt ruttnande Shagulit.
* En annan RP fick en knäpp och bestämde sej för att motarbeta Shagul med vilka medel som helst. Numer SLP och leder en sidogren av RhabdoRhana...

Men annars är det som det sades... :gremgrin:
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,460
jag vet inte hur det är med demonprinsen. (Har aldrig spelat äventyret, bara läst det för något decennium sedan), men tanken att man åker genom dödsriket är väl en god tanke.

När man kommer ned i Woddamiternas salar finns där ju redan ett hus kopplat till dödsriket: kanske man i själva verket skall följa de själarna över floden Styx. Färjekarlen, Kerberos och den dödsrikesbeskrivning som finns i romanen känns också mer rätt än ett helvete.
 
Top