Nekromanti Krilloan

Conan

انتفاضة
Vad tycker ni om den modulen?

Jag tycker att den e väldigt bra, väldigt välsbeskriven.
Det första äventyret är dessutom mycket bra, det andra bra, det tredje nja

Tycker däremot att det är synd och konstigt att man inte kan hitta några roliga äventyr till den staden på nätet?

Ska snart spelleda krilloan, och undrar om ni har några bra tips?

Archer

Swashbuckler
Krilloan är en trevlig modul även om äventyr 3 och 4 suger illa. Mitt tips till dig är att se till att hålla på hemligheterna i staden rejält, särskilt ordo magica, när väl spelarna känner till de flesta hemligheterna och lärt sig hur man får hjälp av ordo magica (eller besökt det några gånger) så förlorar staden mycket av sin charm. Dessutom är det rekommenderat att du inte låter spelarna använda den medföljande kartan då de allt för snabbt lär sig vart de olika ställena i staden ligger, samt de ledsnar ganska mycket på staden.

Carilion

Veteran
Re: Krilloan (OT?)

Stämmer det där om att de ledsnar på staden. Iofs spelade jag i en ganska koboldig grupp då, och det var första gången jag var SL, men ivarjefall: Under första el. andra uppdraget så blev det så att RP inte hade några trådar att gå på, utom att vänta på något i tre dagar. Tyvärr klarade de inte väntan (3 dagar!?), så det slutade med att två av dem var på väg ut ur staden och en tredje tog självmord...
(bara gamla minnen alltså)

// Carilion Alvhand

Ridijeck

Warrior
Re: Krilloan (OT!)

Skulle bara påpeka att det heter 'begå självmord' och inte 'ta självmord'. Bara så att du vet. /images/icons/smile.gif

Ridijeck
första gradens språkpedant

Riddaren

Swashbuckler

"Skulle bara påpeka att det heter 'begå självmord' och inte 'ta självmord'. Bara så att du vet."

Om du nu bäste Ridijeck skall påpeka alla fel, så får väl du också skriva rätt. Detta var faktiskt dåtid. Alltså skall det heta begick självmord.

Riddaren - rättar rättaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Malakhai

Veteran

Rätt som alltid... =) Men ärligt... hur faaaaaaaaan kan man tröttna på Krilloan... det är den absolut underbaraste staden nånsin... *Dammit* har ju inte spelat i staden på länge... *abstinens* tydligen för länge.. kanske gillar jag staden för att den påminner mig om ungdomens glada dagar... när man som halv-alv ninja rokkade loss bland elaka demoner å ännu elakare animister(!?!?) (Jaaa det var ett av äventyren i kampanj-modulen) Jaja... livet e hårt...

Kardinales bepansrade högernäve....

Riddaren

Swashbuckler
"Stämmer det där om att de ledsnar på staden. Iofs spelade jag i en ganska koboldig grupp då, och det var första gången jag var SL, men ivarjefall: Under första el. andra uppdraget så blev det så att RP inte hade några trådar att gå på, utom att vänta på något i tre dagar. Tyvärr klarade de inte väntan (3 dagar!?)..."

Det är ju då upp till spelledaren att göra något så det händer något. Behöver ju inte ha något med äventyret att göra...men det finns mycket att hitta på.

Riddaren

En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.

Jan Arenö

Warrior
Det bästa med staden är att Zot (personen som skapas som exempel rp i alla gamla drakar regler) bor där.. helt underbart.. helt mega rik har jag för mig att han är också... hehe... tufft

[--- Jan Arenö ---]

Archer

Swashbuckler
Japp, rik som ett svin och en smak som inte ligger långt därefter :)
Det är han som har tornet vilket är skulpterat i en form vilka de flesta religiösa i staden troligen finner stötande :)

Carilion

Veteran
Språket (helt OT)

Eh.. jag vet ju att det egentligen heter "taga livet av sig" (för det duger väl inte att skriva ta? :), och "begå självmord". Hmm... vad fasen... vad ska nu hända med mitt liv? JAG gjorde ett retoriskt fel! Kanske lika bra att _ta självmord_! ;)

// Carilion Alvhand

Carilion

Veteran
Som sagt, det var första gången jag spelledde. Hade jag spellett det idag hade nog händelseförloppet sett helt annorlunda ut.
BTW... hade vi spelat klart uppdraget sen hade självmordet nog gjort RP lite fundersamma. Killen var nämligen drakryttare och hoppade från sin drake. Vilket betydde att det några kvarter bort fanns en liknande blodig hög på marken efter det första av de där ritualmorden... men som sagt, av någon nu glömd anledning så avbröts uppdraget.

// Carilion Alvhand

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Personligen så är jag svag för så kallade "stadsmoduler" så jag gilalde Krilloan av den anledningen (trots, eller kanske just därför) att det var beta-versionen av Chronopia /images/icons/smile.gif

Tips? Tja, skynda långsamt. Börja inte med äventyren direkt utan låt gärna RP upptäcka bit för bit av staden, möa en del av personerna. Slumptabellerna kan användas med gott resultat för att skapa flertal intressanta händelser att lära känan staden vidare.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/

Rickard

Urverk speldesign
Krilloan är en rätt skön stad.
Första äventyret är det mest välskrivna som gjorts.
Det som är riktigt ballt med staden är att det är så mycket magi i den.

Men ett råd. Jag gjorde så att jag läste igenom alla stadsdelar och antecknade det viktigaste karaktärsdragen och byggnaderna där.
Det finns en liten minikarta på något svartvitt häfte som du kan visa för RP:na. Där tog jag också och markerade stadsdelarna med bokstäver så jag lätt kunde gå till anteckningarna och ta en snabb titt där.

Ett problem som jag stötte på var språket. Krilloan har massor utav folkslag så du måste "ge" de en magisk grej som tolkar eller så får de hyra en tolk, men han måste ju alltid följa med och kan råka illa ut i strider.
För mig blev det så att alla värdshusvärdar kunde lite berendiska (de kom ifrån Berendien) eftersom jag glömde helt bort det där med språket.

En annan sak var att i det gråa häftet var det en liten berättelse på en sida. Den memorerade jag och berättade för spelarna när de kom med ett fartyg dit. Allt för känslan..

/Han som lade ner ganska mycket tid.

Om du vill så kan jag skriva (scanna) in de anteckningar jag gjorde.