Krank kollar på Buffy the Vampire Slayer

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Och nu har jag också sett Angel S03E10 – Dad.

Det är ett avsnitt på 40 minuter men egentligen händer det inte så mycket. Typ såhär:
Angel och gänget är ansatta av olika grupper som vill åt Angels son.
Efter försök att barrikadera sig flyr Angel med sonen, och går ner i en gruva med en massa förföljare efter sig.
Han spränger gruvan, det visar sig att han inte ens hade ungen med sig, det här var bara en ploj för att undanröja de som ville åt sonen. Det var bara en bluff, föranledd av att Lorne, som numera bor emd gänget på hotellet, kunde höra hummandet från Wolfram & Harts övervakningsutrustning.
Klart.

Kontinuitet:
  • Lilah har nu grävt fram info om Holtz, så nu vet Wolfram & Hart den grejen.
  • Angels unge heter Connor.
  • Angel lär sig under avsnittet att låta andra hjälpa honom med Connor.
  • Ett gäng av de som var ute efter Connor är undanröjda.
Alltså, Connor-grejen fortsätter vara mindre dålig än jag mindes den, och det ÄR lite kul att se Angel kulla med sin son. Men Angel som serie är fortfarande inte i närheten av Buffy. Så jag hoppas på att det blir mer av det härnäst för Alley.

Nu är jag dock ikapp med hennes redigerade avsnitt, igen.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
OK, jag ligger efter, så bara för att få en tidslinje för i vilken ordning Alley kollat på dem (så jag kan följa med) – efter "Dad" är det:
  • Buffy S06E11, Gone
  • Angel S03E11, Birthday
  • Buffy S06E12, Doublemeat Palace
  • Angel S03E12, Provider
  • Buffy S06E13, Dead Things
  • Angel S03E13, Waiting in the Wings
Hon har också kollat Firefly och nyligen börjat på Dollhouse, men jag tror jag skippar dem åtminstone just nu. Lite sugen på att ta Dollhouse igen dock. Senare.

Ska se om jag kan klämma in Gone idag…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
OK, jag ligger efter, så bara för att få en tidslinje för i vilken ordning Alley kollat på dem (så jag kan följa med) – efter "Dad" är det:
  • Buffy S06E11, Gone
  • Angel S03E11, Birthday
  • Buffy S06E12, Doublemeat Palace
  • Angel S03E12, Provider
  • Buffy S06E13, Dead Things
  • Angel S03E13, Waiting in the Wings
Hon har också kollat Firefly och nyligen börjat på Dollhouse, men jag tror jag skippar dem åtminstone just nu. Lite sugen på att ta Dollhouse igen dock. Senare.

Ska se om jag kan klämma in Gone idag…
Jag kan inte vänta tills du kommer till Doublemeat Palace :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag kan inte vänta tills du kommer till Doublemeat Palace :D
Jag har förstått att det är ett avsnitt som väldigt många fans tycker illa om har fel om? Jag ser också fram emot det. Jag minns det som jättebra och perfekt utifrån säsongens teman.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag har förstått att det är ett avsnitt som väldigt många fans tycker illa om har fel om? Jag ser också fram emot det. Jag minns det som jättebra och perfekt utifrån säsongens teman.
Gillar inte folk det? Jag tycker det är superbra! Det tar verkligen säsongens teman till max.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag har sett Buffy S06E11 – Gone. Och det är ett helt sjukt bra avsnitt.

Överhuvudtaget tycker jag aytt säsong 6 är himla bra. Jag har förstått att den åsikten inte delas av alla, men… folk är konstiga. OK, om man liksom sett på Buffy som en serie om en tjej som slåss mot roliga skräckmonster så kan jag förstå att den här säsongen blir lite av en downer, men det vore ju verkligen den allra ytligaste läsningen av serien. Kan man ens se fem säsonger av det här och motstå att titta lite djupare? För Buffy har ju alltid handlat om de motgångar man har som människa, extremt lätt förklätt till "övernaturliga monster". Finns det liksom folk som trodde att onde Angel i S02 handlade om vampyrer och själar, och inte äldre dudes som ligger med småtjejer och sen blir assholes så snart de fått det de vill?

Nå, main plot här är såklart att Warren byggt en osynlighetsmojäng, och Buffy känner sig otroligt överväldigad av hela grejen med att behöva sköta ett helt vuxenliv samtidigt som man egentligen är extremt deprimerad, närapå suicidal, och mest bara vill stänga in sig i en garderob i fosterställning och gråta. När Buffy råkar träffas av osynlighetsstrålen blir det en befrielse – äntligen kan hon göra det hon egentligen vill, utan press från andra. Och det hon vill göra är att… gaslighta soctanten som vill ta Dawn ifrån henne och spendera flera timmar med att knulla med Spike.

Fair enough.

Det visar sig dock att man inte kan fly från sitt vuxenliv, jag menar vara osynlig, för evigt utan att det blir destruktivt. Så Xander, Willow och Anya gör efterforskningar. Willow hittar hängets hemliga lair och tas som gisslan, det blir en showdown på en arkadhall och i slutänden blir Buffy synlig igen – och inser att hon ändå nått den punkt mentalt där hon inte längre aktivt vill dö. Yay!

Willows grej i avsnittet är att hon vänjer sig vid ett liv utan magi. Hon frestas några gånger, men tvingar sig att göra saker "the hard way". Det är riktigt välgjort.

En grej som i efterhand känns som foreshadowing är att trions stora plan för osynlighetsstrålen är att kunna gå in osynliga till ställen där det finns nakna tjejer. Jag gillar det verkligen. Alltså, det är en sugig plan och de är äckliga, men det är verkligen passande. Dels passar det för att de är tre "revenge of the nerds"-incel-nördar, dels för att det blir en skitsnygg eskalering till hjärnkontroll-grejen sen. För många av de här klassiska nördtroperna? De är superäckliga. Klassiska nördar är rätt horribla. På ett annat sätt än klassiska jocks, men ändock. Och den här serien känns rätt före sin tid med att kritisera just den misogyna, sexistiska sidan av "oskyldiga manliga nördar". Det här var liksom rätt långt innan Gamergate.

Avsnittets mest oskyldiga offer är för övrigt soctanten Doris Kroeger, som gör den helt korrekta bedömningen att Buffys hushåll faktiskt inte är ett lämpligt ställe för en 15-årig tjej att växa upp. #doriswasright #justicefordoris Det faktum att Buffy i princip gaslightar henne och förstör hennes liv gör inte saken bättre. Det finns också typ noll indikationer på att Buffy någonsin gör något för att reparera det här, vad jag vet.

Kontinuitet:
  • Buffy vet vilka trion är och var deras högkvarter ligger.
  • Vi vet att det Buffy egentligen vill är att guilt-free kunna vara med Spike.
  • Anya och Xander planerar bröllop. Ska de bjuda D'Hoffryn?
  • Buffy vill inte aktivt dö längre.
  • Xander refererar till Marcy, tjejen som blev osynlig genom att känna sig bortglömd och utestängd.
  • Buffy har klippt sig. Det är adorable!
  • Vi ser definitiva sprickor i trion. Jonathan och Andrew har fortfarande en ganska naiv, omogen syn på vad det är de håller på med. "We're not murderers, we're crime bosses". Dude, är inte du typ 20? Herrejesus. Att Warren ändå försöker mörda Buffy mot sina kompanjoners vilja är också foreshadowing.
Also:
IMG_20231119_165126.jpg

Jag förstår att det tar lång tid för Willow att få fram informationen från DMVs databas. Den är trots allt "encrytped".

Also: Webbläsaren heter "razzle", och det finns bokmärken till "Office Page", "Dazzle Explode" och "Daz Sizzle". Och vad är "enumn"?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag har sett Buffy S06E11 – Gone. Och det är ett helt sjukt bra avsnitt.

Överhuvudtaget tycker jag aytt säsong 6 är himla bra. Jag har förstått att den åsikten inte delas av alla, men… folk är konstiga. OK, om man liksom sett på Buffy som en serie om en tjej som slåss mot roliga skräckmonster så kan jag förstå att den här säsongen blir lite av en downer, men det vore ju verkligen den allra ytligaste läsningen av serien. Kan man ens se fem säsonger av det här och motstå att titta lite djupare? För Buffy har ju alltid handlat om de motgångar man har som människa, extremt lätt förklätt till "övernaturliga monster". Finns det liksom folk som trodde att onde Angel i S02 handlade om vampyrer och själar, och inte äldre dudes som ligger med småtjejer och sen blir assholes så snart de fått det de vill?

Nå, main plot här är såklart att Warren byggt en osynlighetsmojäng, och Buffy känner sig otroligt överväldigad av hela grejen med att behöva sköta ett helt vuxenliv samtidigt som man egentligen är extremt deprimerad, närapå suicidal, och mest bara vill stänga in sig i en garderob i fosterställning och gråta. När Buffy råkar träffas av osynlighetsstrålen blir det en befrielse – äntligen kan hon göra det hon egentligen vill, utan press från andra. Och det hon vill göra är att… gaslighta soctanten som vill ta Dawn ifrån henne och spendera flera timmar med att knulla med Spike.

Fair enough.

Det visar sig dock att man inte kan fly från sitt vuxenliv, jag menar vara osynlig, för evigt utan att det blir destruktivt. Så Xander, Willow och Anya gör efterforskningar. Willow hittar hängets hemliga lair och tas som gisslan, det blir en showdown på en arkadhall och i slutänden blir Buffy synlig igen – och inser att hon ändå nått den punkt mentalt där hon inte längre aktivt vill dö. Yay!

Willows grej i avsnittet är att hon vänjer sig vid ett liv utan magi. Hon frestas några gånger, men tvingar sig att göra saker "the hard way". Det är riktigt välgjort.

En grej som i efterhand känns som foreshadowing är att trions stora plan för osynlighetsstrålen är att kunna gå in osynliga till ställen där det finns nakna tjejer. Jag gillar det verkligen. Alltså, det är en sugig plan och de är äckliga, men det är verkligen passande. Dels passar det för att de är tre "revenge of the nerds"-incel-nördar, dels för att det blir en skitsnygg eskalering till hjärnkontroll-grejen sen. För många av de här klassiska nördtroperna? De är superäckliga. Klassiska nördar är rätt horribla. På ett annat sätt än klassiska jocks, men ändock. Och den här serien känns rätt före sin tid med att kritisera just den misogyna, sexistiska sidan av "oskyldiga manliga nördar". Det här var liksom rätt långt innan Gamergate.

Avsnittets mest oskyldiga offer är för övrigt soctanten Doris Kroeger, som gör den helt korrekta bedömningen att Buffys hushåll faktiskt inte är ett lämpligt ställe för en 15-årig tjej att växa upp. #doriswasright #justicefordoris Det faktum att Buffy i princip gaslightar henne och förstör hennes liv gör inte saken bättre. Det finns också typ noll indikationer på att Buffy någonsin gör något för att reparera det här, vad jag vet.

Kontinuitet:
  • Buffy vet vilka trion är och var deras högkvarter ligger.
  • Vi vet att det Buffy egentligen vill är att guilt-free kunna vara med Spike.
  • Anya och Xander planerar bröllop. Ska de bjuda D'Hoffryn?
  • Buffy vill inte aktivt dö längre.
  • Xander refererar till Marcy, tjejen som blev osynlig genom att känna sig bortglömd och utestängd.
  • Buffy har klippt sig. Det är adorable!
  • Vi ser definitiva sprickor i trion. Jonathan och Andrew har fortfarande en ganska naiv, omogen syn på vad det är de håller på med. "We're not murderers, we're crime bosses". Dude, är inte du typ 20? Herrejesus. Att Warren ändå försöker mörda Buffy mot sina kompanjoners vilja är också foreshadowing.
Also:
View attachment 15233

Jag förstår att det tar lång tid för Willow att få fram informationen från DMVs databas. Den är trots allt "encrytped".

Also: Webbläsaren heter "razzle", och det finns bokmärken till "Office Page", "Dazzle Explode" och "Daz Sizzle". Och vad är "enumn"?
Sjukt bra avsnitt och sjukt bra genomgång av det!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Och nu har jag också sett Angel S03E11 – Birthday.

Cordelia fyller år, och som födelsedagspresent får hon en vision som slår hennes hjärna så hårt att hon hamnar utanför sin kropp. Gänget försöker desperat hitta sätt att rädda henne – och under tiden upptäcker exakt hur illa det är med hennes migrän och de hjärnskador hon fått pga visionerna. Tunga smärtstillande, MRI-scans etc. I slutänden går Angel och försöker övertala Powers that Be att ta ifrån Cordelia visionerna, to no avail.

Under tiden träffar Cordelia demonen Skip, som erbjuder henne att få sitt drömliv som berömd och rik skådespelerska utan egentliga minnen av den här tidslinjen, men det funkar helt uppenbart inte utan hon minns såklart tillräckligt med brottstycken för att ge sig rakt in i smeten igen. Och vi får såklart då en "tänk om Cordelia aldrig blivit inblandad"-grej, vilken givetvis är sämre än ordinaria verklighet. Precis som när Cordelia önskade till ANya att Buffy aldrig funnits, alltså. Nå, Cordelia vägrar den nya verkligheten genom att pussa Angel och får tillbaka alla sina minnen. Hon övertalar Skip (nåja) om att hitta ett loophole i reglerna som gör att hon kan få fortsätta ha visioner utan att dö. Hon erbjuds då att bli delvis demon, för bara demoner kan stå emot visionerna (att Doyle ens lyckades ge henne dem var ett misstag). Hon tackar ja, vaknar i sin vanliga kropp och kan nu få visioner utan att få ont i huvudet. Inga horn eller svans dock. men hon svävar när hon får avsnittets sista vision.

Det är mycket oklart huruvida hennes ursprungliga vision, den som separerade hennes själ från kroppen, faktiskt hanterades. Den hanterades ju i hennes alternativa verklighet, men aldrig i den riktiga… Nåja.

(Demonen "skip" hävdar för övrigt att anledningen till att Powers that Be inte kunde förutse att Doyle skulle ge henne visionerna var att han älskade henne – Och det är "fri vilja", för man "väljer" vem man blir kär i. Oh really.)

Kontinuitet:
  • Cordelia är nu en badass delvis-demon. Och får inte längre ont av visioner.
För att vara ett Angelavsnitt är det här ändå riktigt bra, får jag väl säga. Jag gillar när Cordy får karaktärsutveckling, även om jag ju tyvärr också vet exakt hur den jävla slemsnoppen Whedon avslutar hennes story. Och Charisma Carpenters anställning.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag tycker Skip är superkul. Hans design är riktigt bra och sedan är han bara en snubbe.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag tycker Skip är superkul. Hans design är riktigt bra och sedan är han bara en snubbe.
Jag är extremt svag för den grejen. När övernaturliga balla grejer typ… bara är en snubbe eller snubba och typ gillar att kolla på Jeopardy i sweatpants och äta chips och gå och bowla. Både Buffy och Supernatural tycker jag gör den grejen bra också. Buffy bättre, såklart. Det är ju det jag t.ex. gillar med Spike; han är liksom bara en dude som biggar upp sig men också typ tar en bärs, spelar poker och kollar på Passions. Och Clem, såklart.

Antagligen också därför jag gillade Preacher innan jag blev riktigt vuxen och insåg hur kass stora delar av den är.

Finns det något ord för den grejen? Det känns som en grej det borde finnas en grej för. Mytologi som mänskliggörs, liksom.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Jag är extremt svag för den grejen. När övernaturliga balla grejer typ… bara är en snubbe eller snubba och typ gillar att kolla på Jeopardy i sweatpants och äta chips och gå och bowla. Både Buffy och Supernatural tycker jag gör den grejen bra också. Buffy bättre, såklart. Det är ju det jag t.ex. gillar med Spike; han är liksom bara en dude som biggar upp sig men också typ tar en bärs, spelar poker och kollar på Passions. Och Clem, såklart.

Antagligen också därför jag gillade Preacher innan jag blev riktigt vuxen och insåg hur kass stora delar av den är.

Finns det något ord för den grejen? Det känns som en grej det borde finnas en grej för. Mytologi som mänskliggörs, liksom.
Jag kan inte hitta något term för det! Jag tänkte att Tv tropes skulle ha något men… Nej. Det dyker ändå upp på flera ställen! Mest i Urban Fantasy men i annat också. När onda superskurken Darkseid sitter på någons soffa och tittar på tv medan han väntar på att de ska komma hem så han kan göra sin onda monolog på dem är det lite samma sak.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Så eftersom jag stått på gymnasiemässa hela dagen och bland annat antagligen gjort bort mig inför typ chefens chefs chef, så tänkte jag att jag skulle unna mig att se Buffy S06E12 – Doublemeat Palace.

Jag har förstått att det finns en massa människor som inte gillar det här avsnittet. 6.7 på IMDB… Jag förstår det verkligen inte, för det är verkligen ett genuint jättebra avsnitt där (nästan) alla säsongens teman och plots berörs och fördjupas, och som överhuvudtaget gör en massa intressanta saker.

Så, main plot är att Buffy tar ett jobb på Doublemeat Palace, en hamburgerkedja. Arbetet är själsdödande, har hög turnover, de som stannar länge blir rätt konstiga och allting luktar fett. Med andra ord: det är ett helt vanligt snabbmatsjobb. Buffy mår dåligt, och har sex med SPike på baksidan av burgerstället på sin rast.

Buffy blir dock snabbt misstänksam mot köttet och mot stället överlag. Folk försvinner. När hon till slut hittar ett finger i köttkvarnen konfronterar hon först managern Manny och sedan springer hon ut bland kunderna och skriker att "the doublemeat medley is people", vilket såklart är en väldigt skön, medveten referens till en bra film. Som jag inte tänker spoila.

Nå, Buffy får sparken efter att ha slagits mot sin manager och de andra anställda. Willow börjar undersöka Doublemeat Medley-rester som blir kvar efter att Xander ätit upp den burgare Buffy tog med sig för just undersökningar. Trots att han är den i gänget som ätit långgris förut (när han var hyena) så blir han såklart illamående. Nå, Buffy går till palatset och gör inbrott för att försöka undersöka mer. Hon hittar Manny död, och det visar sig att den som dödat Doublemeat Palace-anställda är en söt liten tant som varit stammis på stället. Hon är i själva verket en demon som har en lång alien-penis-hals med mun i slutet som sticker upp ur huvudet. Specialeffekten är riktigt snygg! Det blir i varje fall slagsmål. Buffy vinner, med WIllows hjälp.

När Buffy gör för att lämna in sin uniform nämner hon att hon – tack vare Willows undersökning – vet att burgarna i själva verket är vegetariska (inte gjorda av människor alltså). Hon använder sin kunsap om den affärshemligheten för att utpressa den nye managern till att få tillbaka jobbat.

Det finns två bistories: Den ena är att Amy kommer tillbaka och tvingar på Willow en kraftig magiladdning. Willow spenderar avsnittet med att försöka att inte använda magin, och att dölja det från sina kompisar. I slutänden bryter hon helt med Amy.

Den andra är att Anyas gamla demonkollega Halfreck kommer på besök. Först tror hon att hon är där för att döda Xander, men i själva verket åkallade Anya henne bara för att bjuda in henne till bröllopet. De spenderar lite tid catching up, och Hallie sår en hel del frön av tvivel hos Anya angående huruvida det här med att gifta sig med Xander verkligen är en så bra idé.

Jag… jag har tankar.
  • Grejen med att Buffy i egenskap av slayer ändå måste få in pengar, och tack vare brist på utbildning, extrem depression och allmänt kaotiskt liv inte kan få nåt vanligt jobb… Och därför måste ta typ skitjobb a' fast food… Den är rätt kraftfull. Avsnittet gör poängen ganska övertydlig genom att låta Dawn artikulera den, men det gör inte grejen mindre intressant. Det spelar verkligen in i "the hardest thing in this world is to live in it"-grejen. Att big bad den här säsongen är… livet. Yeah.
  • Med en vuxen yrkesmänniskas perspektiv så tycker jag att Buffy även utan slayerskap absolut inte behövde skylla på att hon gjorde något "practical joke". Hon hittade ett fucking finger. Det jag tycker att hon borde ha gjort är att ta hand om demonen, men se till att hela grejen blev polisanmäld och sedan använda den självklart traumatiserande upplevelsen av att hitta ett fucking finger som förklaring till sitt beteende. Det är INTE ORIMLIGT att som nyanställd som hittar ett fucking finger få panik.
  • Appropå folk som hade klarat sig bättre i avsnittet bara genom att vara lite mer öppna och ärliga, så förstår jag varför WIllow gjorde som hon gjorde men hade det inte bara varit MYCKET bättre om hon ba' "hörni kompisar, det hände en jobbig grej nyss, Amy tittade förbi och tvingade på mig magi, snälla hjäp mig kontrollera och/eller bli av med den". Att hon fortsätter försöka göra saker själv istället för att använda sitt support system är… beklagligt.
  • HALFRECK HAR RÄTT. Xander tror 100% att han vet bättre än Anya. Han rättar henne hela tiden. Han är super, super kontrollerande och judgey precis hela tiden. Han har tusen röda flaggor, och Anya är väldigt mycket för bra för honom. Och det säger jag inte bara för att jag nyligen fick reda på vem han tydligen dejtar och ligger med i serietidnings-fortsättningen. Om ni inte vet – googla inte. Jag ogillade Xander innan, så det är inte nödvändig kunskap. (Men let me just say: eeeeeeeew. Givet att han är en ganska uttalad Whedon-insert…)
Kontinuitet:
  • Buffy jobbar från och med nu på Doublemeat Palace. Det kommer att liksom gradvis glömmas bort framöver, men ändå.
  • Willow har brutit med Amy helt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Jag skulle väl gissa att det är någon slags subtrope till Affably Evil?
Mjo, men det är ju inte bara ondingar. Grejen funkar ju lätt även för episka godingar eller bara episka neutrals. Typ Zeus håller på ett Brynäs, Yahve står i köket och gör lasange.

Om man skulle forma något begrepp för det… De-epicness? De-mystification? Mundanification?

Det är ju kanske lite relaterat till antropomorfiering, men taget ett steg längre. Hyper-antropomorfiering?

(Jag var idag år gammal när jag noterade att engelskans "mundane" och svenskans "mondän" är motsatser. Och att "mundan" inte finns på svenska alls tydligen…)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,480
Så eftersom jag stått på gymnasiemässa hela dagen och bland annat antagligen gjort bort mig inför typ chefens chefs chef, så tänkte jag att jag skulle unna mig att se Buffy S06E12 – Doublemeat Palace.

Jag har förstått att det finns en massa människor som inte gillar det här avsnittet. 6.7 på IMDB… Jag förstår det verkligen inte, för det är verkligen ett genuint jättebra avsnitt där (nästan) alla säsongens teman och plots berörs och fördjupas, och som överhuvudtaget gör en massa intressanta saker.

Så, main plot är att Buffy tar ett jobb på Doublemeat Palace, en hamburgerkedja. Arbetet är själsdödande, har hög turnover, de som stannar länge blir rätt konstiga och allting luktar fett. Med andra ord: det är ett helt vanligt snabbmatsjobb. Buffy mår dåligt, och har sex med SPike på baksidan av burgerstället på sin rast.

Buffy blir dock snabbt misstänksam mot köttet och mot stället överlag. Folk försvinner. När hon till slut hittar ett finger i köttkvarnen konfronterar hon först managern Manny och sedan springer hon ut bland kunderna och skriker att "the doublemeat medley is people", vilket såklart är en väldigt skön, medveten referens till en bra film. Som jag inte tänker spoila.

Nå, Buffy får sparken efter att ha slagits mot sin manager och de andra anställda. Willow börjar undersöka Doublemeat Medley-rester som blir kvar efter att Xander ätit upp den burgare Buffy tog med sig för just undersökningar. Trots att han är den i gänget som ätit långgris förut (när han var hyena) så blir han såklart illamående. Nå, Buffy går till palatset och gör inbrott för att försöka undersöka mer. Hon hittar Manny död, och det visar sig att den som dödat Doublemeat Palace-anställda är en söt liten tant som varit stammis på stället. Hon är i själva verket en demon som har en lång alien-penis-hals med mun i slutet som sticker upp ur huvudet. Specialeffekten är riktigt snygg! Det blir i varje fall slagsmål. Buffy vinner, med WIllows hjälp.

När Buffy gör för att lämna in sin uniform nämner hon att hon – tack vare Willows undersökning – vet att burgarna i själva verket är vegetariska (inte gjorda av människor alltså). Hon använder sin kunsap om den affärshemligheten för att utpressa den nye managern till att få tillbaka jobbat.

Det finns två bistories: Den ena är att Amy kommer tillbaka och tvingar på Willow en kraftig magiladdning. Willow spenderar avsnittet med att försöka att inte använda magin, och att dölja det från sina kompisar. I slutänden bryter hon helt med Amy.

Den andra är att Anyas gamla demonkollega Halfreck kommer på besök. Först tror hon att hon är där för att döda Xander, men i själva verket åkallade Anya henne bara för att bjuda in henne till bröllopet. De spenderar lite tid catching up, och Hallie sår en hel del frön av tvivel hos Anya angående huruvida det här med att gifta sig med Xander verkligen är en så bra idé.

Jag… jag har tankar.
  • Grejen med att Buffy i egenskap av slayer ändå måste få in pengar, och tack vare brist på utbildning, extrem depression och allmänt kaotiskt liv inte kan få nåt vanligt jobb… Och därför måste ta typ skitjobb a' fast food… Den är rätt kraftfull. Avsnittet gör poängen ganska övertydlig genom att låta Dawn artikulera den, men det gör inte grejen mindre intressant. Det spelar verkligen in i "the hardest thing in this world is to live in it"-grejen. Att big bad den här säsongen är… livet. Yeah.
  • Med en vuxen yrkesmänniskas perspektiv så tycker jag att Buffy även utan slayerskap absolut inte behövde skylla på att hon gjorde något "practical joke". Hon hittade ett fucking finger. Det jag tycker att hon borde ha gjort är att ta hand om demonen, men se till att hela grejen blev polisanmäld och sedan använda den självklart traumatiserande upplevelsen av att hitta ett fucking finger som förklaring till sitt beteende. Det är INTE ORIMLIGT att som nyanställd som hittar ett fucking finger få panik.
  • Appropå folk som hade klarat sig bättre i avsnittet bara genom att vara lite mer öppna och ärliga, så förstår jag varför WIllow gjorde som hon gjorde men hade det inte bara varit MYCKET bättre om hon ba' "hörni kompisar, det hände en jobbig grej nyss, Amy tittade förbi och tvingade på mig magi, snälla hjäp mig kontrollera och/eller bli av med den". Att hon fortsätter försöka göra saker själv istället för att använda sitt support system är… beklagligt.
  • HALFRECK HAR RÄTT. Xander tror 100% att han vet bättre än Anya. Han rättar henne hela tiden. Han är super, super kontrollerande och judgey precis hela tiden. Han har tusen röda flaggor, och Anya är väldigt mycket för bra för honom. Och det säger jag inte bara för att jag nyligen fick reda på vem han tydligen dejtar och ligger med i serietidnings-fortsättningen. Om ni inte vet – googla inte. Jag ogillade Xander innan, så det är inte nödvändig kunskap. (Men let me just say: eeeeeeeew. Givet att han är en ganska uttalad Whedon-insert…)
Kontinuitet:
  • Buffy jobbar från och med nu på Doublemeat Palace. Det kommer att liksom gradvis glömmas bort framöver, men ändå.
  • Willow har brutit med Amy helt.
Jag gillar grejen där hon inte utpressar managern på mer än att bara få tillbaks jobbet. Det är väldigt superhjältigt mitt i alltihopa.

Jag googlade vem Xander dejtar i serietidningen. Åh nej! :sick:🤮
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,013
Avsnittets mest oskyldiga offer är för övrigt soctanten Doris Kroeger, som gör den helt korrekta bedömningen att Buffys hushåll faktiskt inte är ett lämpligt ställe för en 15-årig tjej att växa upp. #doriswasright #justicefordoris
Det är hon och Prussiluskan - socialtanterna har rätt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,545
Location
Rissne
Angel S03E12 – Provider

En störig grej i den här serien är att den är så… hattig. Folk kan liksom närmast byta personlighet mellan avsnitt, beroende på vad författarna vill fokusera på. Jag får nästan lite känsla av krystat indierollspel där man, jag vet inte, drar "veckans issue" ur en hatt och måste försöka få det att funka med de existerande karaktärerna.

I det här avsnittet blir Angel extremt fokuserad på att tjäna pengar för att kunna försörja sin son. Det här har inte haft någon foreshadowing alls, bara 0 till 100 "tjäna pengar-fokus". Det leder till att firman tar på sig för mycket jobb och blir för splittrade, och Angel lär sig till slut att pengar kanske är viktigt men familjen är viktigare. Vilket känns som en sensmoral plockad från en annan tv-serie.

Men ja, Angel anlitas av en företagssubbe för att rensa ut ett vampyrnäste. Det gör han, men det visar sig att snubben bara låtsades vara företagschef och inte kan betala. han ville bara komma åt vampyrernas skatt. Eftersom den inkluderade hans döde väns klocka. Snubben ifråga spelas av Jeffrey Dean Morgan, och som Supernatural-tittare känns det väldigt bekant satt se honom slåss mot vampyrer.

Samtidigt anlitar Gunn och Wesley för att skydda en tjej mot hennes döde pojkvän som stalkar henne. Han är en zombie. Det slutar med att de blir ett par igen.

Samtidigt anlitas Lorne och Fred för att Fred ska lösa ett svårt pussel åt ett gäng demoner. Men det visar sig att demonerna bara vill testa hur smart hon är, och när hon lyckas tänker de hugga av hennes huvud och sätta det på sin prins, vars huvud börjar bli gammalt och ruttet.

Med andra ord: tre relativt dugliga "fall med knorr", som vart och ett eventuellt kunnat drygas ut till hela avsnitt men som nu istället blir lite mer fokuserade.

Det finns också små bihandlingar med att Wesley och Gunn fått "vem är kär i Fred den här veckan"-kortet, och att Cordelia byter blöja på bebisen och pratar om hur konstigt hans liv kommer att bli.

Det här är ett ganska meh avsnitt. Det finns intressanta delar i det, men de skarpa personlighetsförändringarna (Angel som pengatokig, Gunn och Wesley som kåta tonåringar) gör att det mest känns skumt.

Åh, det finns ytterligare en liten sidohandling, där Holt torterar vad hon nu heter, och sedan skickar ut henne att rekrytera andra som förlorat nära och kära till vampyrer.

Kontinuitet:
  • He's building an army
  • Jag tror inte att Gunn/Wesleys förälskelse i Fred håller i sig, men jag skriver upp den här just in case.
  • Angel och Cordy kommer närmare varandra genom liksom föräldraskapet. Cordy tar sig an pseudomoderskapet rätt ordentligt.

Buffy S06E13, Dead Things

Säsong 6 är så jävla bra. Jag börjar bli beredd att säga att det är den bästa säsongen. Herrejösses vad många bra avsnitt den har. Som det här.

Alright, så huvudgrejen antar jag är trion av incels som hittat på en mind control-apparat som de tänker använda för att göra kvinnor till deras sexslavar. Det här körs mer eller mindre som ett "revenge of the nerds"-höhö-igt skämt, även om det blir lite weird när Warren väljer ut sitt ex Katrina som första offer. Sedan blir det en så jävla snygg pivot när hon vaknar ur hypnosen och säger åt dem exakt vad det är de håller på med: våldtäkt. När hon försöker fly råkar Warren mörda henne. Sedan använder de diverse magiska shenanegans för att få Buffy att tro att det är hon som mördat henne. Men när Buffy tänker överlämna sig till polisen får hon reda på namnet, och minns att det var Warrens flickvän. Så nu vet hon.

Buffy försöker under tiden hantera… sitt liv. All tid går åt till att vända burgare eller att slåss mot ondskan eller att knulla Spike, så Dawn känner sig åsidosatt. Det är väldigt, väldigt trevligt att knulla Spike och hon börjar också närma sig att acceptera att ha en relation med honom (iaf i början av avsnittet där de efter en hård knullsession har en helt normal konversation). Men hon har fortfarande ångest för att hon inte "borde" vilja knulla med honom, och "tänk hur de andra skulle se på henne om de visste". Hon känner sig dålig och äcklig, och får Tara att researcha den besvärjelse som återuppväckte henne för att se vad som är felet. Tara gör det, och kommer fram till att inget är fel. Buffy har bara fått en liten kosmisk solbränna som är nog för att förvirra Spikes chip. Buffy avslöjar i samband med det här att hon knullar Spike, och eftersom Tara är världens bästa person så är hon bara 100% stöttande. "Det är okej om du älskar honom, det är också okej om du inte gör det". Så jävla bra, är hon.

Det tror jag var det huvudsakliga? Alla skådisar gör ett sjukt bra jobb det här avsnittet. Buffys sårbarhet och depression, Jonathans tveksamhet inför vad de håller på med, Spikes amoraliska kärlek… Ansiktsuttryck och kroppsspråk säljer in allting jäkla bra, tycker jag.

Kontinuitet:
  • Warren har mördat sin flickvän, och det har skapat (fördjupat) spricka i Trion. Framför allt Jonathan verkar känna det som att han inte vill vara med längre.
  • Tara vet om Buffys sexuella relation med Spike.
  • Buffy och Tara vet att besvärjelsen inte fuckade upp Buffy, utan att eventuell uppfuckning är något annat.
  • Willow och Tara har pratat, kort, med varandra.
 
Top