Nekromanti Krank borde recensera Watchmen

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
GoT recensionerna var super underhållande. Men med den serien över och med Watchmen tv-serien som det nya konstiga med stor budget från HBO vill folket ha mer! Mer recensioner av Krank!
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
Jag är inte Krank, men när den här tråden finns så tänkte jag skriva vad jag tycker om Watchmen i den. (Även spoiler av den tecknade serien -- bara så ni vet.)

Den var välproducerad, såg snygg ut, var välspelad, och jag hade ganska kul när jag tittade på avsnitten, men när den var slut känns den förvånansvärt substanslös.

Det är lätt att jämföra tv-serien med seriealbumet: båda börjar med ett mord och slutar med en konspiration, och båda har avsnitt som ägnar sig helt åt en av huvudpersonernas bakgrund, men det är en stor skillnad som gör att seriealbumet är bra och väl sammansatt, medan rv-serien inte är det.

Så gott som allting i den tecknade serien hänger ihop: mordet på the Comedian och Rorchachs utredande, Dr, Manhattan i exil på Mars, Rorchach som hamnar i fängelset och blir räddad, de försvunna konstnärerna, hotet om kärnvapenkrig -- allting är direkt kopplat till huvudplotten och Ozymandias plan.

Så gott som ingenting i tv-serien handlar om huvudplotten: mordet på polischefen är bara ett missförstånd, bonnläpparna i rorchach-masker är bara en distraktion, Ozymandias i herrgården är bara där på en skum semester, Hooded Justice bara råkar vara släkt med huvudpersonen, rasism är ett huvudtema, men det har egentligen ingenting med handlingen att göra, avsnitten som helt fokuserar på Looking Glass respektive Hooded Justice är visserligen bra, men efter dem försvinner de två karaktärerna nästan helt ur handling. Allt känns väldigt löst i kanten och slumpmässigt.

Så på sätt och vis var den bra, och på många andra sätt och andra vis var den inte det.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,039
Location
Sthlm
Håller till stor del med ovanstående talare. Men jag är också imponerad av hur många av replikerna i tv-serien som låter som att Alan Moore har skrivit dem.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Ymir;n337932 said:
Jag vill se krank ta sig an Doom Patrol, jag...
Alltså, Watchmen har jag ju inte sett, men jag kan garantera att Doom Patrol hade varit precis lika tråkigt som att läsa mina Buffy-recensioner. Jag tycker helt enkelt serien är himla bra; det enda som skaver i DP säsong 1 är ju den ruskigt dåliga CGIn för Mr. Nobody. Det är rentav skamligt att ta en så bra och rolig skådis och få honom att se ut som en PS2-spelskaraktär.

Men annars tyckte jag riktigt bra om den.


Det folk tyckte var "roligt" med mina GoT-recensioner var ju att jag var "roligt arg". Annars skriver jag ju vanliga recensioner varje vecka i filmklubben, liksom. Och jag vet inte om jag tycker att det är så roligt att vara roligt arg längre. Jag har glidit ifrån den genren lite; dels för att jag tycker att det är mycket roligare att tycka saker är bra och dels för att det finns för mycket IRL att vara ledsen och arg över just nu för att jag riktigt ska orka med mer negativitet. Jag har svårt nog att inte glida ner i total hopplöshet ändå, liksom. (Alltså, JAG har det ju bra. Men samhället…)


Men visst. När jag tar tag i Watchmen, vilket eventuellt blir när jag är klar med Expanse, så kan jag väl starta en tråd om 'et. Det är ju trots allt roligt att vara önskad. Men jag utlovar ingen ilska.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Addendum: Om jag skulle recensera något som jag skulle kunna avsky med samma intensitet som jag hade åtminstone i början av GoT så skulle det ju dessutom behöva vara en genre som jag tycker illa om, på samma sätt som jag generellt tycker illa om fantasy och framför allt tråkig medeltida ler-fantasy utan magi och grejer.

Jag har funderat på att till exempel se The Wire på de premisserna. Det finns verkligen ingenting med den serien som lockar mig. Allting någon någonsin sagt om den har fått mig att tänka att "okej, jag fattar, men verkligen inget jag behöver se". Men… Det finns för många serier jag tycker verkar bra och som jag inte hinner se. Så jag har svårt att motivera mig att sätta mig och se något jag tror jag kommer tycka är plågsamt bajs…

Watchmen lider ju lite av att jag gillar genren, utifrån det perspektivet. Jag tror att jag kommer att tycka ganska bra om den.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
krank;n337934 said:
Alltså, Watchmen har jag ju inte sett, men jag kan garantera att Doom Patrol hade varit precis lika tråkigt som att läsa mina Buffy-recensioner. Jag tycker helt enkelt serien är himla bra; det enda som skaver i DP säsong 1 är ju den ruskigt dåliga CGIn för Mr. Nobody. Det är rentav skamligt att ta en så bra och rolig skådis och få honom att se ut som en PS2-spelskaraktär.

Men annars tyckte jag riktigt bra om den.

[
jaha,där ser man. Jag hade trott att du skulle tycka den var tråkig för att det var för mycket karaktärsdrama. Fel av mig! Vad kul att du gillar den! Jag trodde aldrig du och jag skulle gilla samma sak, men there you have it :D
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,592
Location
Rissne
Ymir;n337938 said:
jaha,där ser man. Jag hade trott att du skulle tycka den var tråkig för att det var för mycket karaktärsdrama. Fel av mig! Vad kul att du gillar den! Jag trodde aldrig du och jag skulle gilla samma sak, men there you have it :D
Hade det varit bara just karaktärsdrama utan jättekonstiga superkrafter och utan hela superkrafter-som-handikapp-grejen och utan märkliga superskurkar etc. så hade jag nog inte varit det minsta intresserad…

Och hade The Wire utspelat sig i Mutant City Blues-världen så hade jag antagligen slukat den.

I dunno, jag behöver mest någon form av intressant fantastik för att vara glad och nöjd. I'm a simple man, ge mig lite superkrafter eller strålpistoler så är jag ofta ganska nöjd =)
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
God45;n337930 said:
GoT recensionerna var super underhållande. Men med den serien över och med Watchmen tv-serien som det nya konstiga med stor budget från HBO vill folket ha mer! Mer recensioner av Krank!
Det låter konstigt - varför tror du Krank skulle ogillat Watchmen?
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Dessutom är vi i fel forum.

Visst heter detta underforum delvis "Recensioner" men då pratar vi rollspel, inte populärkultur i allmänhet.

Faktum är att hade jag fått bestämma hade detta forum begränsats till recensioner som är avsedda göra reklam för specifika produkter. Alltså att vi har ett kommersiellt ghetto som jag kan strunta i. Vanliga hobbyforumisters obetalda rollspelsrecensioner ser jag gärna postas i det allmänna forumet, dvs där man har en chans se dem.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,524
CapnZapp;n338055 said:
Det låter konstigt - varför tror du Krank skulle ogillat Watchmen?
Nej, du har missförståt. Jag vet inte om Krank kommer hata det. Jag har ingen aning om hur han reagerar på det. Jag har sett hela serien och JAG vet inte vad fan jag tycker. Men det är väldigt nära >Human så genren borde vara rätt i alla fall.

Oavsett vilket tror jag att det här blir underhållande! Starkaste åsikterna på forumet och halvårets märkliga högbudgetproduktion? Ja tack!
 
Top