Nekromanti Kragg+Drunok=sant?

Hjalle

Swashbuckler
Hur stor är egentligen kontakterna mellan kraggbarbarerna+eyrentigrinnorna och Drunok? Inspirerad av Ymir skall jag göra en kampanj där det blir rauninvasion i landet, och de tappra rollpersonerna ska bege sig norrut till de väldiga barbarerna för att hämta hjälp... är det troligt att kragg kommer att bry sig om de verkligen fattar att det är allvar? Och hur pass vänskapliga är raunlänningarna och kragg sinsemellan?
Alltså... Kragg+Drunok=sant?
Kragg+Raun=sant?

Några andra saker jag ska tänka på innan jag låter raunlänningarna strömma in i de vinterbistra landet? Storyn är den att prins Rion förolämpade raunlänningarnas väldigaste hövding (typ en Attila) och denne utmanade den oförsiktige prinsen på duell... när detta kom fram blev ett litet Prins Rion-fangäng i Urag-Ghan lite griniga och plundrade och brände raunernas ´högkvarter´. Varpå allt blev kaos och raunerna med deras mäktiga hövding invarderade landet. Duellen har ännu inte ägt rum, och det blir även rollpersonernas uppdrag (uppdragsgivare: Kung Akala Gahallan III) att hindra prinsen från att duellera - motståndaren är övermäktig.

-Hjalle låter rollpersonerna jobba... men än så länga är det bara syrran :gremfrown:

Durin

Veteran
Humm... intressant kampanjidé faktiskt!
Såsom jag har uppfattat saken så skulle säkert kragg hjälpa drunok om rollpersonerna är bra på att snacka. Det har dom ju redan gjort ett par ggr genom historien.

Grejen är väll mest den att barbarerna är väldigt få om man jämför med raunlänningarna. Kom ihåg att dom (raunerna) vann flera slag mot det coloniska imperiet på den tiden...

Hjalle

Swashbuckler
Ja,jo, det handlar inte om några gigantiska mängder rauner... men de är fler en kragg iallafall, så rollpersonerna skall även ge sig iväg till Caserion hade jag tänkt. Och Drunok har ju också mannar.

-Hjalle

Vaun Vuriche

Warrior
Jo visst har Drunok mannar, men de är väl patetiskt få i jämförelse med de flesta andra makter i Mundana. Jag vet att i min egen kampanj gjorde jag Drunok till ett rikt kungadöme och sedermera ett favorit-tillhåll för legoknektsförband, för att förklara hur Drunok ens lyckades överleva.

Hamsterbane

Veteran
[MINA SPELARE, SPOILER LÄNGRE NER]

Ja,jo, det handlar inte om några gigantiska mängder rauner
Tja, med tanke på att det finns rauner från Kraggbergen till Ebhron (alltså över ett område ungefär 100 mil brett och 500 mil långt) har de en potential att vara ganska många, vilket de i alla fall i mitt Mundana.

100*500=50000 kvadratmil vilket motsvarar 5 miljoner kvadratkilometer, eller en tredjedel av Rysslands yta. Dela den ytan i två (pga obeboeliga bitar av området) och sätt invånarantalet till det i min mening mycket knappa en tiondels invånare per kvadratkilometer, och vips har vi minst 250.000 raunisar att räkna med.

Å andra sidan är de som sagt spridda över ett milt sagt vidsträckt område. Men saken kvarstår: är de bara kring 10000 blir det svårt att förklara hur de kan ha utvandrat till Ebhron en gång i tiden, vilket de om jag inte missminner mig har gjort enligt GM.

Å tredje sidan är de inte enade allihop, det är säkert en hel del inre stridigheter och våld mellan klanerna/stammarna/vaddetnuheter.

Å femte sidan är förstås de inte soldater allihop. Men äsch, barbarer är ju alltid barbarer, vildsinta och blodtörstiga och lågpanniga som neandertalare allihop :gremtongue:

[MINA SPELARE, SPOILER!]

I min kampanj är de 400.000 stycken, varav 30.000 räknas som lätt kavalleri, 20.000 som ridande bågskyttar och 50.000 som bågskyttemilis. Av dessa kontrollerar en stamhövding vid namn Ran Gamad kring 20%, och eftersom rollpersonernas senaste uppdrag för den märkliga, dunkla sabriska underrättelsetjänsten lyckades, kommer alltså nu snart 20.000 arga rauner att välla in i västra Thalamur :gremelak:

Hjalle

Swashbuckler
Mja, men alla rauner ska inte välla in i ett snöigt Drunok bara sådär. Det rör sig om kanske ett tjog starka stammar om 400-500 krigare vardera. I Ebhron finns det nästan 2,5 miljoner raunlänningar... dessa vet nog inte ens vad Drunok är för något.

Stammarna är ledda av en mäktg och mytomspunnen hövding vars like ej går att finna i dagens Mundana - jämförlig med de stora på Colonans tid. Hans namn är Srugamor Trollnäve och jag tror jag gav honom Ledarskap ungefär 24 eller något sådant - och Rida blev också 24.
En av inspirationskällorna var också, tro det eller ej, framsidan på Eon I och II... en raunlänning på en horndrake spejar ut över ett snöklätt Dim-bergen. (Så fick jag in bilden i Mundana.)

-Hjalle

SnabbsomVinden

Veteran
Kragg + Drunok?

Först och främst måste jag säga att det blir svårt att samla kragg då de också bor utspritt i Kraggmassiven. Däremot så kan jag tänka mig att få kraggbarbarer är som mänger av människor.

Men om vi ska följa böckerna så är det nog mest logiskt att Konungen använder sig av Ashariska legoknektar som han så länge sparat på. I en blixtattack mot Jargien =) hehe..

Ett tips till dig som spelledare är ju att Jargien kan se sin möjlighet att skicka emissarie till Raunlänningarna och komma överrens om någon form av pakt så Jargien får lite stöd i Kriget mot raunlänningarna, de kanske kan supporta dem med vapen och kanske tempelriddarna kan titta förbi och hjälpa sina nya pälsbekläddavänner ?

Draugluin

Veteran
Re: Kragg + Drunok?

Ett tips till dig som spelledare är ju att Jargien kan se sin möjlighet att skicka emissarie till Raunlänningarna och komma överrens om någon form av pakt så Jargien får lite stöd i Kriget mot raunlänningarna, de kanske kan supporta dem med vapen och kanske tempelriddarna kan titta förbi och hjälpa sina nya pälsbekläddavänner ? // SnabbsomVinden

Bara en fråga, varför skulle Daak kyrkan och dom i allmänhet über religösa jargierna stödja hedningar?
Drunok tillber ju iaf Daak....

SnabbsomVinden

Veteran

En tillfällig chans att störta sin motståndare Drunok innan något ont sker. Jag vet inte om du läst historia men ibland så gör det "tillfälliga undantag" plus att de kanske kan ingå i en pakt. Vi kan hjälpa era stammar om ni alla döper i daaks tro och vi får ha en mission utsatt, bara det skapar ett helt ny äventyrschans.

Eller så behöver de säkert inte ens liera sig med Raunlänningarna utan bara attackera samtidigt men Jargierna må vara hårda på sin tro men de är fan inte dumma i huvudet. Självaste grejen går inte ut på att de ska bli bästa polare med raun utan snarare att de vill ha Drunok för att senare gå in mot Asharina halvön och sätta igång det korståg de startat.

Edit: Drunok må vara daaktroende, men de är fortfarande i krig lilla du, och ta sista tirakkriget, då alver och dvärgar samlar sig mot en fiende, varför skulle inte raun och jargien göra det ?

Draugluin

Veteran

Nä, det är möjligt att jargierna som folk inte är dumma men deras kyrka skulle knappast gå med på det om raunlänningarna inte konverterade till Daak(vilket dom troligen inte gör eftersom dom antagligen har egna gudar).
I så fall vore det troligare att Maulios guvenör stöttade raunerna och gick in själv utan kyrkans hjälp.

SnabbsomVinden

Veteran

Vilket också är orimligt med tanke på att Jargien behöver sina soldater till att hålla uppe landet.

Men jag vill fortfarande hänvisa till att kyrkan inte behöver bli kumpaner eller bundsfövanter å sånt shit med raunlänningar, de kan ju gå med på en nonaggressionspakt där de helt enkelt bara slåss sida vid sida mot Drunok. Raunlänningarna får Prinsen (eller vad det nu var) och norra delen av landet och resten går till Jargien ?

Edit: Man kan jämföra detta med andra världskriget. Nazisterna hatade kommunisterna mest av allt och kommunisterna hatade Nazisterna likaså. Men dock så brydde de sig inte om moralen utan skapade en nonaggressionpakt och när båda länderna gick in i Polen delade dem upp allt på mitten, vem säger att inte Jargien + Raun kan göra samma sak ? Vem vet, senare kan kyrkan få sin vilja igenom genom att bryta pakten och bränna kättarna med tanke på att de lär vara relativt svaga efter kriget.

Hamsterbane

Veteran
Ja det har du ju rätt i förstås, med den spridning som det är på dem är det nog få som kan enas samtidigt... men nog skulle väl Akala&c:o bli ganska snopna om det kom 2,4 miljoner rauner på en gång, va...? :gremsmirk:

Kenzui

Warrior
Ja, eller så gör man så att dom där "jätte" arga raunerna blir ja övertalade att inte slå till mot drunok för en viss summa "pengar" och allians och så slår dom ner dom där daak stinkande dumma fula och äkliga jargierna? låter primus tycker jag. och jag räknar att typ en kragg tar minst 4 människor om han använder sitt kraggsvärd. Ha det bra!

Hjalle

Swashbuckler

Ah - äntligen tillbaka från min solsemester på nån ö ute på oceanen (tror den hette Island.) Nu kan jag svara på lite inlägg!

Det är tänkt att kraggbarbarerna har en av sina parningsfester - den ska precis sluta. Alla är fulla, stridsglada och hurtiga. Det kan gå.

Dessa legoknektar har han precis sänt ut som en köttmur mot allas vår Vrimzikiel som kommer härjandes från ett nödtorftigt Asharien. Kom jag på nu.

Ja - Jargien ingår en kortvarig allians, som verkligen blir kortvarig. När jargiska trupper sent om kvällen kommer är det för att infångas och tvingas äta upp sina egna näsor. Grabbarna var uttråkade, raunernas matförråd gapar tomma (efter kvällens fest, där i snitt 5-6 liter Raundrank (stomjölk, hingstpiss, fölblod och något anat som man helst inte vill veta.) per person dracks - de är inte precis jättedundernyktra) och jargierna har dyrbarheter, gåvor och annat med sig till den store hövdingen - raunernas hjärnor efter en sån här fest säger åt dem - "Ta vad du inte har, hugg ned dem som inte är du, plundra alla som ser fredliga ut och passa på att avla nya stora tänkare."

Sålunda blir jargierna mjörskna - legionen var känd för sin duglighet och ett stort avbräck för jargiernas armé. Tid att handla.

-Hjalle