Nekromanti KP

G

Guest

Guest
jag sitter och klurar lite på reglerna ibland (jag håller på mer världen nu) och kom o tänka på en sak... KP (somm jag kallar der, asså tålighet) jag fundera och fundera, sen kom jag på en ide som jag inte vet om den finns eller om den e bra...

man har ett visst antal tålightespoäng.
sen fyller man i sånna ploppar (som i eon)
ex.
[ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][ ][x][ ][ ][ ][ ] Osv

Denna killen har 21 i tålighetspoäng. och har kryssat i den 21 rutan. sen när man blir skadad fyller man i så många rutor som man blev skadad. när man kommer till (i hans fall) 21 dööör man. när man kommer till 16 (i hans fall, som e -5) blir man medvetslös. så om han tex redan e skadad 15 och får 2 till av en kärringsmäll blir han medvetslös. skulle han fått 8 i skada skulle han dööööt! läkning o brytrisk o sånt har jag inte kommit på än!

va den bra? i alla fall ploppar ett (c) upp.

/jenz
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Hur skiljer sig detta från alla de andra system där man kan förlora en viss mängd kp innan man svimmar respektive dör? T.ex har många versioner av DoD ett i det närmaste identiskt system.

va den bra? i alla fall ploppar ett (c) upp.

Det har gjorts förut... då får man inget © :/
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Ärligt talat så hatar jag ploppar och streck. De gör att pappret går sönder efter ett tag. Kan ingen komma på ett system där man märker sitt system m. tärningar, manastenar, gem, tändstickor, vad som helst!

Själv hatade jag när DoD91:an kom och man skulle dra streck. Det är svårt att se <EM>direkt</EM> hur mkt KP man har kvar. Bättre är det om man t.ex. har 11 KP, får 3 i skada och skriver att man har 8 KP kvar.

<B>jenz</B>. Vad hindrar dig att ärligt sno ett <EM>fungerande</EM> system och mod:a det lite? Ifs så ser det ut så redan av det systemet du kom m. nu.

/[color:green]Han</font color=green> som är för fast i DoDsystemet för att skapa ett nytt system
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
I Weird Western-rollspelet Deadlands och framtidsvarianten Hell on Earth har de ett system där kroppspoäng, ammunition, utmattning och liknande står längs med kanterna på rollformuläret, så använder man plastgem för att markera status. När det gäller just kroppspoäng finns det en liten ruta för varje kroppsdel, så används olikfärgade gem för att visa hur allvarligt skadad kroppsdelen är.
Ganska smidigt faktiskt, och sliter inte särskilt mycket på formuläret.

/ Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Man kan ju använda tärningar för att markera hur många prickar man har kvar i KP, eller ett kladdpapper. Det är ju ganska enkelt att göra även om rollformulären inte är utformade för det.

"When the DM laughs it is already to late"
 
G

Guest

Guest
Kryssa eller skriva

Jag håller med dig om att det är förbanat jobbigt när rollformuläret går sönder pga ett evigt sudande och kryssande. Men å andra sidan så är undrar jag om inte pappret går sönder exakt lika mycket om man skriver, ta till ex penga secktionen på ett dod formulär det brukar ju vara ett hål rakt igenom pappret...

Nä best skulle nog vara om man komma fram till ett system där man använder gem, stenar eller nåt.


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
G

Guest

Guest
Det vore nåt ! [NT]

..

... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde avskaffas"
 
Top