Nekromanti KP i DoD6

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
När man går upp en "level" i DoD6 så är det ju så att man får mer KP. I vissa fall så är det inte så mycket och det gör ingen jätte ledsen. Men när det gäller krigare så är det extremt (5T6). Är det någon här som typ har kommit på något jättebra sätt att sänka den nivån? Man kan ju sänka krigare så han får typ 1T6 men då måste man ju sänka dom andra lika mycket, och då får ju dom inget alls. Tänkte ta bort regeln ett tag men jag har just nu lite beslutsångest. Det är därför som jag vänder mig till er.

Anledningen till att sänka är ju främst att senare i tiden inte behöva gå på rollpersonerna med super-ultra monster för att dom ska "må lite illa". Men det blir ju ett mål för dom med levlar eftersom dom blir bättre. Bra rollspelande ger äventyrs-poäng (ÄP) och om dom strävar efter ÄP så blir det bra rollspelande.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
ÄP är för rollspelande inte strid...det gör att om en Underhållare och en Krigare rollspelar lika bra så kommer Underhållaren stiga i graderna snabbare än en Krigare.

Underhållaren behöver t.ex. bara 121 ÄP för att stiga, medan en Krigare behöver 301 ÄP.

Då gör inte den skillnaden så mycket.

Riddaren


Även den bäste har dåliga dagar
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Något som mina spelare redan upptäckt :)
De kom därefter på att om man har grundegenskaper till det så är det bättre att välja den religiösa vägen och bli präst för att sedan resa tillbaka till templet och genomgå träningen för att bli en helig krigare vid yrkesnivån Lärling. Därmed så når denne spelare en yrkesnivå högre, och får dessutom några av fördelarna som krigare har.
Kräver dock seriöst rollspelande enligt min mening för att tillåtas.

/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Sitter dina spelare med näsan i reglerna för att upptäcka vilka genvägar det kan tänkas finnas?
för inte har ni väl hunnit spela så mycket så att de har utvärderat alla drag på det sättet.
 

Dendron_UBBT

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
19
Location
Göteborg, Sweden
Om du inte vill att rollpersonerna skall få så mycket KP så låt dem slå 5T6 för krigare och 1T6 för Präster men låt dem bara få ett KP för varje 6 de slår eller något liknande.

Såg att någon diskuterade att de olika klasseran, oups yrkena menade jag ju, behöver olika mycket för att "stiga". Jag ser inget konstigt med detta, en krigare behöver mer tid för att få "nya FP" medan en trollkarl får nya oftare. Krigaren får ju dessutom fler SP vilket motsvarar en färdighet. Är det någon som har räknat på hur mycet FP/KP/SL som ett visst yrke får per YN?

/Dendron
 

Punger

Hero
Joined
9 Nov 2000
Messages
1,413
Location
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hemligt i min grupp!

I min grupp så är det typ bara jag som har tittat i boken. Kände att det blir bäst då. Då märker dom nämligen inte om jag ändrar någon regel och kan inte klaga. Dom klagar iofs inte ändå, jag bestämer ju i form av SL. Det enda dom har fått sett är typ bilderna på yrkena. Det man ser när man gör en rollperson. Under min uppsikt då förstås utifall någon av dom får anfall och bläddrar igenom allt. Men det har gått bra och det känns bra.

//Punger

Punger for President!
<A HREF="http://www.punger.cjb.net" target="_new">http://www.punger.cjb.net</A>
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
De sitter inte med näsan i reglerna, och vi har spelat en hel del på denna korta tid vi har haft spelet.
Men det var något som de av en slump upptäckte på grund av att en av spelarna spelar präst :)


/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Hemligt i min grupp!

Kan inte hindra mina spelare då de har köpt sina egna regelböcker.
Men de klagar inte om jag ändrar något, SLs ord är lag, och så länge de har det trevligt och är roade så... :)



/Johan - Väktare av Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Silwer

Veteran
Joined
2 Apr 2009
Messages
89
Re: Hemligt i min grupp!

Dina spelare är extrema, har aldrig varit med om att alla köper varsin regelbok faktiskt. Men alla kan ju inte spela på samma sätt.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Grrr..

Jag tänker SL:a Västmark, fast då går Robin och köper sin egen bok! Han kommer säkert läsa alla hemliga regler.. Morrr..
(Å andra sidan är det ju bra vid rollpersonskapande och så.. Och när man spelar kan SL ta en bok, och spelarna den andra../images/icons/smile.gif)


/Arvidos, Riddare av nätet
Beväpnad med mus och tangentbord
Ridderlig respekt och ideal
 
Top