Kortlekar - hur förvarar ni dem?

Fuchsia

Veteran
Jag börjar få några kortlekar av olika slag nu. De flesta med ask, men någon utan. Än så länge är de utspridda i en bokhylla; ligger ovanpå böcker eller står mellan böcker. Det börjar kännas otympligt och oorganiserat och allmänt tråkigt.

Jag är nyfiken på hur ni förvarar era kortlekar.
Jag tänker att det borde finnas fler kreativa lösningar än att lägga alla i en låda. 😊

Jag tänker att det borde finnas fler kreativa lösningar än att lägga alla i en låda. 😊
...

Jag lägger alla i en låda.

De ligger i askar, påsar, med eller utan plastfickor, i en bunt med gummisnodd eller lite vad som helst.

Några av dem är också staplade på varandra.

515FseqbgGL._AC_SL1000_.jpg

Inte min bild, för mitt förvaringsskåp är fulare, men ett gammalt apotekarskåp (eller snyggare skåp för bibliotekskort) är drömmen om mitt antal kortlekar ökar till graden att de behöver ett bättre sorteringssystem

Jag börjar få några kortlekar av olika slag nu. De flesta med ask, men någon utan. Än så länge är de utspridda i en bokhylla; ligger ovanpå böcker eller står mellan böcker. Det börjar kännas otympligt och oorganiserat och allmänt tråkigt.

Jag är nyfiken på hur ni förvarar era kortlekar.

Kan ett kartotek vara lösningen?

Det här säljs på Tradera just nu, även om jag är osäker på om måtten är rätt för spelkort.

Kan ett kartotek vara lösningen?

Det här säljs på Tradera just nu, även om jag är osäker på om måtten är rätt för spelkort.

Perfekt med frimärken på köpet! De börjar ju bli utrotningshotade. Iallafall rödlistade.

Det beror lite på vad det är för typ av kortlek. De kortlekar som tillhör olika rollspel ligger i sina askar i mina rollspelsskåp. De kortlekar som man spelar Skitgubbe eller Finns i sjön med ligger tillsammans med våra sällskapsspel här hemma.
Jag som arbetar med elever och frånvaro "stjäl" askar från skolorna jag är knuten till, de påminner om dessa askar/lådor och funkar relativt bra för att förvara kortlekar.
shopping

Jag har ett par finare kortlekar: Stig Lindberg/De La Rue's Comedia från 1958 (arv från morfar), och ett par Kickstarterlekar av Lotrek, som jag gärna hade hittat en trevlig låda till för säker förvaring.

Görs kort till rollspel vanligtvis i samma format som vanliga spelkort (poker size, alltså 63.5 mm x 88.9 mm) eller i något annat format? Det påverkar ju vilken förvaring som är lämplig.

P. S. Jag googlade mig just fram till standardmåtten på spelkort, så jag är inte hundra på att de stämmer.

Last edited:
Toppentips - ös på bara! 😁

För att förtydliga är det alltså inte enstaka kortlekar jag behöver förvaring till - utan en större förvaring där jag kan samla flera kortlekar. (Och de som hör till brädspel ligger i sina dedikerade brädspelslådor).

askar från skolorna jag är knuten till, de påminner om dessa askar/lådor och funkar relativt bra för att förvara kortlekar.
Sånahärna? De är toppen till enstaka kortlekar! (Förskollärare)
Lite nostalgiskt också, minns att vi hade dem på dagis i början av 90-talet. 😊

3D-printade lådor, gärna med loggan på asken.

Nu blir det mest inserts (och därmed kortförvaring) till brädspel, men det funkar bra tycker jag.

Back