Nekromanti Kortare äventyr?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tjo, skall spela DoD på fredag.

Men jag har mycket att göra och har därför knapp tid att spåna på saker och ting...

Har du ett kortare äventyr, upp till 4-6 timmar i speltid, helst till någon version innan Chronopia - lättast att modifiera då. Så skicka det är du snäll. Eller berätta om det så kan vi ordna det per mail senare om det intresserar mig. :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Jag citerar från ett annat forum

Fogden: Vill ha bort draken.
Tjuvmästaren: Har en ring som kan bekämpa draken.
Draken: Plågar staden och dess omgivning.

Här har du en väldigt enkel plott. Du har tre huvudkaraktärer som du nu ska försöka binda samman på något sätt. Ju fler karaktärer som du hittar på, desto mer komplext kommer äventyret vara för dina spelare. Är det tillräckligt många så kan det bli flera delhandlingar.

Varför det här kallas "intrigdrivet" är för att varje huvudkaraktär kommer ha sitt eget mål som på något sätt drar in övriga huvudkaraktärer. Här är några förslag på hur varje individs mål ser ut:

Draken: Varför plågar hon sin omgivning? Det är för hon fick en ring stulen av en tjuv. I den ringen sitter all intelligens så nu är hon ett vredesfyllt vilddjur utan någon helst reson som söker igenom trakten efter något hon förlorat.

Tjuven: Behöver ringen för att störta fogden. Egentligen är han en frihetskämpe som försöker befria omgivingen från dess förtryckare. I rent mod och desperation sökte han sig till drakens grotta efter ett föremål som kunde hjälpa hans band i kampen. Vad han inte visste var att han skulle släppa lös en ännu större förtryckare.

Fogden: Visst har han tagit ut skatter men det är för att betala för staden. I slutändan är det för allas bästa och han själv anser sig själv kunna leva i lyx för det arbetet. Draken är dock en vagel i ögat, än värre än det rövarband som härskar i närheten.

Ok, nu har vi bundit samman dessa. Nästa steg i planen är att få rollpersonerna att fastna i intrignätet på något (helt flera) sätt. Eftersom det finns en sådan enkel handling så minskar antalet sätt som vi kan kroka fast rollpersonerna, men tills vidare så kan vi låta varje huvudkaraktär ha en krok var.

Draken: En gammal lärd man som levde med draken och tog del av dess visdom har insett vad som har hänt. Rollpersonerna kommer gående på en väg (till staden? Eller går på stadens gator) när plötsligt en drake dyker upp. Ut från någonstans kommer också en gammal man som verkar högljutt vädja till draken som inte ägnar någon som helst uppmärksamhet mot honom. Om rollpersonerna inte agerar så kommer den gamle mannen att bli skadad (men undkomma och kan anförtro sig till spelarna).

Tjuven: Rollpersonerna är ute sent om kvällen (på väg hem efter en krogrond?) och blir trakasserade av (fogdens) stadsvakter. Mötet trappas upp allt mer och mer och det blir en väpnad konflikt. Allt verkar kört, men en virvlande skugga kommer och räddar dem. Det är tjuven med ringen som sedan anförtror sig till spelarna angående sina planer för att störta fogden (och sina misstag med draken).

Fogden: Om rollpersonerna kan läsa så ser de anslag där en belöning har utlysts för att bekämpa draken. Om de inte kan läsa så hör de en härold förkunna belöningen.

Såhär mycket behöver du egentligen inte skriva, utan det mesta kan du hålla i huvudet. Själv brukar jag använda en tankekarta för att hålla reda på strukturen i äventyret (se slutet av inlägget). Det du behöver för sådan här äventyrsstruktur är god improvisation, tankekartan och en namnlista.

---

Byt ut draken mot något annat monster, om du tycker att drakar är för kraftfulla. Det vore ballt om monstret såg ut som "monstret" i Resident Evil 2, typ stor, köttig och biffig. Kan vara något experiment á la Frankenstein som har gått fel, typ gubben som försökt via nekromanti att återuppliva sin son med hjälp av en orchkropp.

/Han som kan säga att det här (för mig) spelbara exemplet kom till för att visa intrigbaserade äventyr
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag citerar från ett annat forum

Super Han!

Men detta tror jag inte jag kör på fredagen, men jag tar gärna detta till mig och gör något större inför ett annat spelmöte. Gillar konceptet - idén, så hellre väntar jag och försöker göra något större av det.

Tackar! :gremgrin:

Ja, intrigspel är kul. :gremwink:
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Jag citerar från ett annat forum

Det ser så fruktansvärt lätt ut när någon annan gör det. När jag själv sitter och försöker hitta på intriger påminner hjärnan om kaffesump. Fast å andra sidan så virvlar den som en orkan när jag ser på film och liknande. Kanske att man ska skriva ner idéer när de kommer.

I vilket fall, har någon en enkel guide för hur man snabbt kommer på äventyr? Ett exempel skulle kunna vara:

"Mordgåteguiden"
1. Var händer det?
2. Vem är offret?
3. Vem är förövaren?
4. Vad är motivet?
5. Hur kommer rollpersonerna in i smeten?
6. Vilken är twisten?
...


Hade man något sådant för olika sorters äventyr skulle man kunna skriva ett nytt äventyr om dagen. Sorgligt nog har jag inte det, men vi kanske kan hjälpas åt =)

/j
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
P.S.

P.S. Gärna ett scenario i skogsmarker, men lite grottor... Alltså en klassiker, men som inte är så långt. Med en schysst grundstory som inte är så avancerad att man behöver plugga i typ 2 dagar... Kort läsning och mycket skoj ändå, vill säga. D.S.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då ska jag, likt Han, säga att jag tycker att du ska ha en huvudidé & sedan låta spelarna göra jobbet. Har några konceptidéer iskallen, släng indem i början & se vart spealrna tar dig & vipps så trro jag att du har dina 3-4 timar lätt gjorda.

/ Johan K, som testat detta med några nybörjare & det gick ämlans bra
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Intrigdrivet

Det ser så fruktansvärt lätt ut när någon annan gör det. När jag själv sitter och försöker hitta på intriger påminner hjärnan om kaffesump.
Så är det väl för mig också. Grejen är att vissa äventyrsskapare kan vara på tok för självkritiska. När man sitter och skriver (det här har jag läst i boken "Skriv bättre texter") så ska man försöka skriva så mycket som möjligt och inte sitta och småpilla och ändra på saker. Då kommer man av sig. Äventyret som jag copy-pastade in här var något som jag bara dorg till med som exempel, men ju mer jag började skriva desto mer så gillade jag äventyret. Från början så var det en usel intrig (tjuv med ring som dödar drake liksom?) men det växte sig till något intressant.

För mig så gäller det bara att komma på ett antal faktorer och sedan försöka binda samman dessa. Om det är en mordgåta så vinklar jag relationerna mellan faktorerna så att alla skulle kunna ha skäl till att mörda någon. Det här är en metod som jag har börjat utveckla senaste året och är ett resultat av givande diskussioner kring fisktankar.

Kom ihåg att inte bara personer behöver vara faktorer, utan det kan lika gärna vara magiska föremål (jag har ett nu i ett äventyr som sprider smitta), väder och vind (försenad vår kan vålla frågetecken) eller andra saker som marknader, pest och naturfenomen (vulkaner och träsk).

För mig så känner jag att det här är enklare sätt att skriva än måldrivna äventyr (stildrag: hitta person A, som leder till föremål B för att dräpa monster C), eftersom måldrivna äventyr kräver fler detaljer för att bli riktigt bra. Med "enklare" menar jag att det är lättare att spåna, lättare att dra in rollpersonerna i handlingen och lättare för rollpersonerna att komma vidare eftersom det finns fler faktorer som kan vara med och påverka.

I måldrivna äventyr så skapar man i följande ordning: platser, händelser, aktörer.

I intrigdrivna äventyr så går man åt andra hållet: aktörer, händelser (via "relationer"), platser.

/Han som bör säga att det var Gurgeh som "kom på" ordningen ovan
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jo det är sant, Kannesten.
Jag tror ni har rätt. Men så brukar jag göra, jag brukar bara improvisera från en massa olika i skallen - har alltid gjort det.
Men tyckte det kunde vara ballt att ha lite fler ramar att gå efter, då jag typ alltid improvar och trixar. :gremsmile:
Men men... Bara jag får en grundidé så. :gremlaugh:
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Äventyrsidé, tror jag...

Läste på Stank, well, Kallbrand är ett äventyr som har ett klassiskt tema - jag menar, hur många äventyr har du inte sett som handlar om ett något blir förbannad eller förgiftad, och Rp skall finna motgiftet.

Me tänkte - låt oss leka lite Sagan Om Ringen, eller hur?

Byns överhuvud har gjort något, eller är eller gör något som någon inte tycker om. En natt kommer det därför en dolsk gestalt i svart på en stor häst, och han sticker överhuvudet med en förbannad dolk, i hopp om att denne skall dö en plågsam död.
Lite nazgul-feeling där... :gremwink:

Nå, någon i byn känner igen ett sådant sår. Det har han kanske sett när han var liten under något inbördes krig mot onda män...
Denne vet att vattnet från "Vishetens brunn" (något bättre namn kanske...) kan bota. Brunnen ligger i den djupa mörka skogen några (3?) dagar från byn. Men vart brunnen ligger vet han inte, ty endast de vise fick hämta vatten där - ingen vanlig människa.
Så i dessa dagar vet ingen vart brunnen ligger. Men det sägs att den som har goda skäl skall också finna den om brunnen så vill.

Så får de ge sig av, säg att 2-3 veckor max, annars hinner offret dö. De ger sig in i en farofylld skog med flertalet möten och farligheter, och tillslut efter mången strapats finnes de brunnen - kanske måste man göra något, lösa något för att den skall fyllas med vatten?

Så skall de få tag på vattnet, bota offret och sedan kanske jaga rätt på de bakom dådet.



Jag behöver, som ni ser råd, tips och hjälp:
<ul type="square">
[*] Vad sysslar överhuvudet med, varför ger onda män sig på honom?

[*] Har du kanske idéer till möten på väg till skogen, eller i skogen, på väg till brunnen?

[*] "kanske måste man göra något, lösa något för att den skall fyllas med vatten?"

[*] Hur kan man arrangera jakten på mördarna, vilka spår har man, hur mycket vet överhuvudet själv?
[/list]
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, jag har kollat dem, men för det första ligger de så sjutton dumt upplagda i PDF:en att jag blir galen, för det andra är de lite för långa för att jag skall kunna jobba in mig till 110% med kort varsel.
Det skulle var en klassiker, och det skulle gå snabbt - men jag fick ju en idé från dem så, det var kalas. :gremgrin:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Men tyckte det kunde vara ballt att ha lite fler ramar att gå efter
Använd lite skåpmat då & mixa ihop det till nått nytt. Det borde väll funka att man tar lite ifrån äventyfr ni spealt förut & spinner vidare på det.
Vad tror du om det ?
 

Osbjer

Warrior
Joined
7 Jan 2007
Messages
355
Location
Inflyttad till Göteborg
Re: Intrigdrivet

Okej nu tänkte jag konkretisera vad jag menar. Jag sitter som SL för äventyret Djupets Fasor i en någon modifierad tappning. Storyn i korthet är att rollpersonerna lockats ned i en gruva för att leta reda på två försvunna dvärgar. När hjältarna beger sig ner kommer de så småningom till ett hål där de kommer fram till att dvärgarna har ramlat ner. De följer spåren och kommer till en underjordisk stad som ligger längs en underjordisk handelsled genom ett bergsmassiv. Problemet är att inga handelskonvojer kommer sedan några månader och ingen vet riktigt varför, men det börjar krisa sig med mat etc. Rollpersonerna fortsätter utforskningen och kommer fram till ett gammalt övergivet slott i en av grottorna där de hittar liken av de två dvärgarna och en krypterad bok. De stöter även på diverse odöda då och då, men inte värre än att de klarar av det (med viss möda). De drar sig tillbaka upp för gruvan med dvärgarna och boken som de dechiffrerar till en gammal dagbok som berättar om en nekromantikerkult som tagit slottet i besittning. Där beskrivs att det finns ett antal odöda som leds av en mäktig odöd och de vill därför åter bege sig ner till underjorden för att understödja staden.

Så där är jag nu och vill inte bara att det ska bli för rollpersonerna att bege sig ner, rekrytera några starka män i staden och slå ihjäl alla odöda. Därför vill jag ha någon slags plot i staden när rollpersonerna rekryterar folk. Jag har kommit med en del karaktärer vilka är:

Borgmästaren
En ljusskygg pantlånare
En stensättare som även är hobbytjuv på fritiden
Anemistmagiker som hjälper borgmästaren med väderkontroll i grottan.

Lite händelser skulle kunna vara att stensättaren har stulit något från borgmästaren när rådhuset byggdes om. Detta något skulle kunna hjälpa i striden mot odöda. Dvs om rollpersonerna frågar anemisten om hjälp kan han hänvisa till borgmästaren (men den hjälpen är ju stulen nu).

och nu är jag fast..

/j
 
Top