Nekromanti Korta kommentarer på mötesloggen

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
1. Ja, jag kan tänka mig, och räknade nästan med, att vara ordförande. Inte för att jag vill, men för att jag inte har något emot det.

2. Varför det är så fittans viktigt med ett ojämnt antal i styrelsen är för mig oförklarbart. En fråga som splittar på en röst är för viktig för att avgöras av en person som är förtroendevald. Det är hela mitt problem med exempelstadgarna, att säga "ordföranden har utslagsröst" är långt från vad min vision om "demokrati" handlar om. Om sju personer får i uppdrag att bestämma om hundra personer är det OK. Om en person av de sju har i uppdrag att bestämma över de sex blir det helt plötsligt diktatur :p

Jag har inget bra förslag på hur det ska lösas eller formuleras dock, men jag vill bara påpeka att det finns inget fel i att vara åtta i en styrelse. Det är bara att uppmana till att strunta i kompromissande och att komma överrens om man stadgefäster att man ska hårdrösta och blir det tre mot fyra så måste det bli så.

3. Min lump kommer antagligen att begränsa mig, men jag kommer att ha ett rullande schema efter GSU:n (som är på tre månader) som består i att jobba med skarp tjänst en vecka, utbilda sig till militär en vecka och sen vara ledig en vecka.

Oavsett om jag då bestämmer mig för att besöka Malmö eller Kalmar under permissionerna så finns det tid och utrymme att mecka och fixa. Får jag det för stressigt finns det sju andra i styrelsen att delegera till. Klarar jag av att sitta som vice ordförande i Sverok Ost (vilket egentligen bara innebär att jag inte får några uppgifter som "måste göras" för att jag ändå nästan är ordförande, som får till följd att jag inget gör.) under lumpartiden som jag tänkt, så klarar jag av att sköta en förening.

4. Bearnie som fick i uppdrag att kontakta mig har inte gjort det. :>

Foggmock - går och sover
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
"3. Min lump kommer antagligen att begränsa mig, men jag kommer att ha ett rullande schema efter GSU:n (som är på tre månader) som består i att jobba med skarp tjänst en vecka, utbilda sig till militär en vecka och sen vara ledig en vecka."

Låter rätt ok. Tror du själv att du kan göra ett bra jobb som ordförande under de förutsättningarna så kommer inte jag klaga.

"4. Bearnie som fick i uppdrag att kontakta mig har inte gjort det. :>"

Fel. Jag fick inte det uppdraget. Det tillsattes en valberedning, där jag visserligen ingår men om det nu skulle vara av intresse så hamnade du faktiskt på Dantes bord. Dessutom har valberedningen ingen skyldighet att ta kontakt med alla dagen efter, utan jobbar möjligtvis efter deadlinen att ha ett godtagbart styrelseförslag innan nästa möte.

Det var ungefär det enda som beslutades under mötet, förutom att skjuta upp det samt att jag skulle kontakta Johnny med våra frågor - vilket jag gjorde igår. Inget svar än.

Dimfrost:

Varsågod (efter lite omarbete, som att ta bort första "<"-taggen vid varje msg, någon som vet hur man löser det smidigare?):

* Seter has joined #wrnu-forening
Seter> Jaha vad händer här då?
Bearnie> Jadu...
* Kannesten sets mode: +o Seter
walium> Vi dissar D20
Kannesten> tjena Seter
Kannesten> =D
Seter> Hello!
Seter> Lite trött och stressad, måste dra om 10 minuter
Kannesten> Fan
Seter> Då kör vi igång då!
Kannesten> ok
walium> :gremsmile:
Kannesten> =D
walium> Jaha
Bearnie> Lycan ska dyka upp också. Dante?
Kannesten> Var/hur ska vi börja ?
Seter> En förening är inge svårt att hålla på med, så länge man följer de regler som finns. Det viktiga är också att se till att föreningen förblir demokratisk.
Seter> Så vi bör väl ta reda på vilka regler som gäller?
Kannesten> Indeed !
Bearnie> Stadgar mao.
Kannesten> Var hittar men dem ?
Kannesten> elelr ska vi skriva egna ?
walium> Det kommer inte att bli några svårigheter att balansera en demokratisk förening och en odemokratisk hemsida?
Seter> Skrevs det inte stadgeförslag av Foggmokk?
Seter> Valle: kanske
Kannesten> jaoo..
Bearnie> Det finns några exempelstadgar på sveroks hemsida, samt några i någon av föreningsforumets trådar.
Kannesten> Ok
Seter> bearnie: du får i uppdrag att skaka fram dem!
walium> Vi kommer knappast vara en standardförening så det är rimligt att vi antar egna stadgar
Bearnie> Ett ögonblick då...
Seter> Walium: jepp. Det finns väl flera internetföreningar. Fogge borde ha koll på det, tror jag
Seter> Förresten, blir det här dokumenterat?
Kannesten> jag kan kopiar det & lägga in det i wor elelr nått sådant.. låter det bra ?
Seter> Sen ska vi väl sätta ihop en valberedning som tar fram ett styrelseförslag?
Bearnie> Ska det loggas? Det är väl bara ctrl+C i sådana fall.
* Lycan has joined #wrnu-forening
* Kannesten sets mode: +o Lycan
walium> Det största problemet i alla internetföreningar och större föreningar är demokratin.
Lycan> ave
Kannesten> Lycan !
Seter> A, kan någon kopiera allt som sägs innan kanalen stängs sen?
Kannesten> Kan jag göra !
Bearnie> Ster: blir nog inga problem.
Seter> Demokrati-problemet, jepp. Vi kan göra speciella sklrivningar om det tycker jag
walium> Det har förekommit vissa diskussioner kring detta fenomen på Sverok-forumet på en tid sedan. Med tanke på att Fogge var en av de som var mest kritisk till hur det hela skötes så borde han vara rätt motiverade att se till att de funkar för oss
Lycan> alla irc-klienter med lite stolthet har ju logg-funktion annars >;)
Bearnie> http://forum.rollspel.nu/showthreaded.ph...;o=all&vc=1 <- dessa var de första han delgav, de kan ha blivit lite modifierade senare, ska kolla.
Seter> Aha, då loggas det autematiskt.
walium> Men samtidigt så tycker jag inte heller att man ska göra sig några illusioner om att folk kommer att slåss om att engagera sig bara för att de har möjligheten
Kannesten> hur fixar man en sådan logg-grej då ?
Lycan> Seter: beror på klienten, som sagt var
Lycan> jag loggar
Kannesten> så bra !
Seter> Dante är på tråden, men vet inte hur man irc:ar kan någon icq:a honom och förklara?
Bearnie> Men Lycan har inte med början.
Lycan> så sant, så sant :gremwink:
Kannesten> ska jag ta & fixa början då.. =)
Seter> Okej, vem ska vara valberedning?
Bearnie> Vad innebär en valberedning? Kort.
walium> Seter: Om du klarade det så klarar väl han också det?
Seter> de föreslår vilka som ska sitta i styrelsen
Seter> Walium: jag sitter på mac. Har ingen aning om hur det funkar på pc
walium> Valberedningen kan väl inte själva sitta i styrelsen?
Lycan> johorå
Seter> Ingen aning
Lycan> om det inte specifikt står i stadgarna att de inte kan vara det
walium> Jag är tveksam
Seter> De vitkigast är att man lyssnar på medlemmarna, och får en bra spridning av åsikter och kompetenser.
walium> Jag tycker egentligen inte att de tu ska blandas ihop
Lycan> så är det
Bearnie> Hur många platser ska tillsättas.
walium> Sju?
walium> Ett ojämnt antal
Kannesten> låyer ju bra
Seter> Ett ojämnt antal
Bearnie> Vårt ansvar är väl bara att kunna presentera en godtagbar lista tillochmed det första valet hålles?
Lycan> beror på hur mycket arbete man tänker sig att styrelsen ska utföra, och hur mycket BF kan utföra
Seter> Typ ordförande, vice, ledamöter och suppleanter. Hur många bestämmer man själv, men minst tre tror jag
Kannesten> ok
walium> Ordförande, vice ordförande, sekreterare, kontaktperson till redaktionen, ledamöter och suppleanter
Bearnie> Minst tre tror jag också det är.
Lycan> sittande sekreterare/kassör förekommer också
Bearnie> Är det någon här som inte vill sitta i en sådan styrelse?
walium> Sedan ska vi ha en revisor också
Seter> Listan som finns på wrnu är en bra början, men vi kommer att behöva fråga alla via mejl eller telefon också, för att vara säkra på att få svar.
walium> Med tanke på föreningens potential så bör det vara någon pålitlig person
Bearnie> Vi är fem, vilka platser skulle ni vara intresserade av?
Seter> Nu måste jag dra tyvärr. Men kör hårt och försök få till tre attackpunkter som ska göras till nästa gång. Ta inte i så ni spricker!
walium> Även pessimistiskt räknat så skulle vi kunna få handskas med tiotusentals kronor
Seter> Jag kan vara överallt där ni sätter, eftersom det är temporärt
Seter> Tjaba!
Bearnie> Kan någon kunnig få Dante att hitta hit?
Kannesten> ha'det !
* Seter has quit IRC (EOF From client )
Kannesten> är inte den bäste på att förklara... Men kan göra ett försök
walium> Jag tycker att Fogge borde få en ledande position. Jag vet inte när han börjar lumpa men det kommer iofs att stjäla en del av hans tid
* Borl has joined #wrnu-forening
Bearnie> Borl?
* Kannesten sets mode: +o Borl
Kannesten> Dante !
Bearnie> Är det Dante?
* Borl is now known as Borlaenge
walium> Väntar vi oss några fler?
Kannesten> Fogge skulle komma vid 7
Bearnie> Wal: nej, tror inte det.
Borlaenge> Jepp, det är Dante
Bearnie> Ja, förutom foggis då...
Lycan> jaha, bra det
Lycan> då spelar jag lite blood bowl i bakgrunden
walium> Varför just Borlänge? Det är ju troberg :gremsmile:
Bearnie> ordförande, vice, ledamöter, kassör, revisor och suppleanter - är det en komplett lista på vad som ska tillsättas?
Kannesten> Verkar som så ja
Borlaenge> Nån ogin jävel sitter och tjyvhåller på "Dante" och jag är mer Borlänge än exilskåningen Troberg nånsin kommer att bli.
Lycan> öh, ja, komplett över största tänkbara antal :<
Lycan> tänk utilitärt, inte störst styrelse evah
walium> Vi kan ju börja med att kolla hur mycket tidigare erfarenhet av föreningsliv som det finns här. Hur många har varit eller är inblandade i någon Sverok-förening?
Bearnie> Lycan: yes. Alltså, vad vore det ultimata antalet i styrelsen?
Bearnie> Min erfarenhet = 0
Lycan> det beror helt på vad styrelsen har för arbetsuppgifter
Kannesten> har tyvärr ingen sdåan erfarenhet
walium> Revisorn behöver väl inte sitta i styrelsen?
Borlaenge> Tja, jag är medlem i en Sverok-förening. Annars grundade jag en av Dalarnas största rollspelsföreningar på 80-talet.
Lycan> revisorn _får_ inte sitta i styrelsen
Lycan> revisorn är ju extern granskare
walium> Min erfarenhet=0,5
Borlaenge> Sedan har jag även varit kommunpolitiker.
Kannesten> å fasen !
Bearnie> Ok, stryk revisorn. Ska han ens tillsättas av oss? Hur funkar det? Han ska väl vara oberoende av oss.
* Borlaenge is now known as _Dante_
walium> Eftersom revisorn ska granska styrelsen så bör han inte vara vem som helst
Kannesten> nope
Lycan> revisorn tillfrågas
Lycan> sverok har inga anställda revisorer vi kan använda?
Bearnie> Hur mycket vill var och en ge sig in i detta? Har vi någon som inte skulle tveka från att ta ordförandeplatsen?
walium> Har inte Dante en egen firma? Vem sköter dina räkneskaper?
_Dante_> Nix. Ingen egen firma. Går inte att starta eget om man är arbetslös. Då blir man av med a-kassan i ett jehu.
_Dante_> Jag ser mig själv som en interimstyrelsesnubbe.
Bearnie> Vem vill nominera sig själv eller någon annan till ordförandeposten?
walium> Jag vill egentligen inte vara en frontfigur. Däremot kan jag tänka mig att vara sekreterare eller någon annan otacksam post
Bearnie> Eller går jag för snabbt fram nu?
Kannesten> ok
walium> Jag nominerar Fogge
Kannesten> Vad tror ni om Fogge som tillfällig ordförande
_Dante_> Jag ställer mig bakom nomineringen av Fogge
Kannesten> ok
_Dante_> Eller vi kanske ska vänta tills han är här?
walium> Allt vi beslutar idag kommer ju bara att vara en grund för fortsatta diskussioner. Antagligen kommer inte särskilt mycket att förändras i slutändan men det kommer inte vara hugget i sten
Bearnie> Dante: jag vet inte alltså. Jag är på jobbet och skulle gärna vilja hinna hem innan landskampen...
Kannesten> kan _tänka_ mig att iaf vara vice ordförande.. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av det
walium> Har vi några skäl att anta att Fogge kommer att tacka nej då?
Kannesten> hoppas inte det iaf
_Dante_> Vaddå för jämra landskamp?
walium> Med tanke på hur drivande han har varit så borde det inte rådan någon tvekan om att det finns ett intresse.
Bearnie> Dante: Sverige - Island, VM-kval, Fotboll.
_Dante_> Fogge är väl aktiv inom Sverok Ost. Han kanske inte vill ta på sig för mycket.
Kannesten> o_0
Bearnie> Vi ser Fogge som nominerad, han får ställa sig till det vid tillfälle.
Kannesten> mmkay
walium> De enda möjliga hinder som jag ser för Fogges del är hans stundande lump och att han sitter i Sverok Osts styrelse.
Bearnie> Någon mer? Något önskemål på andra poster?
Kannesten> kan _tänka_ mig att iaf vara vice ordförande.. Dock har jag inte så mycket erfarenhet av det
walium> Vilka andra poster kommer att finnas då? Hur många ledamöter förutom kassör, ordförande, vice orförande och sekreterare?
Bearnie> Vice Ordförande ja, vad ingår i dennes uppgifter?
walium> Jaaaa....
Kannesten> att vara stand in för ordförande, om inte han kan
_Dante_> JAg vill inte vara något annat än vanlig hederlig ledamot. Kassan skulle jag försnilla. Protokollen förlägga. Med mera.
Bearnie> Låter 5 som en bra siffra för antalet i en styrelse?
Kannesten> visst
Bearnie> Det ger, vaddå? Två ledamöter?
_Dante_> Sure.
Bearnie> Nä, en?
* Bearnie måste pinka... :gremsmile:
walium> http://www.sverok.se/index.php?id=332 <--- Såhär säger Sverok
_Dante_> Då verkar fem vara en jättebra siffra. Fler blir lätt ohanterligt.
walium> Jag skulle nog se det som en fördel trots att det finns telefoner och internet om kassören inte befann sig på andra sidan jorden i förhållande till wrnu:s redaktion
* _Dante_ hämtar halstabletter
walium> Den redaktionsmedlem som styrelsen ska samarbeta med kommer han att sitta i styrelsen eller befinna sig utanför den?
walium> * Ordförande: Fogge
Kannesten> Tror att han kommer att vara utanför, & det är johnny som är kontaktpersonen
walium> * vice ordförande: Johan K
Bearnie> * Sekreterare?
walium> *ledamot: Dante
walium> *sekreterare: walium?
walium> *kassör?
Bearnie> Walle: vill du? Jag kan även tänka mig den posten.
_Dante_> Jag är säker på att Magnus JÄTTEGÄRNA skulle vilja vara kassör :gremwink:
Bearnie> Kassör = någon med känsla för siffror. Kan inte Dimfrost tillfrågas? (Långskott, jag vet)
Kannesten> =D
walium> Tja, kassör vet jag inte om jag vill vara. En av de mest ansvarsfyllda uppgifterna
Lycan> kassör -> snarare någon med känsal för ansvar
Lycan> precis
Kannesten> indeed
walium> Jag behöver iofs inte vara sekreterare heller.
_Dante_> Var blev Magnus av förresten?
walium> Vi kan ju köra med fem styrelseplatser och fyra suppleangposter
Bearnie> Ärligt talat så tror jag Walium skulle vara utmärkt som kassör, jag tror alla litar på honom. Vad säger du, walle?
walium> Ordföranden har ju redan en ersättare i form av vice ordförande
Kannesten> Dante: Seter skulle någonstanns
_Dante_> Pålitlig som en tapir.
Bearnie> Dante: skulle på teater med... sin kärlek?
Kannesten> hehe
_Dante_> Mmm ... I don't blame him. Hon ska till Italien på två år.
Kannesten> ouch !
walium> Bearnie: Jag kanske skulle berätta historioen om Linköpings-föreningen som fortfarande inte skaffat sig något konto för att ta emot Sverok-kossingen :gremsmile:
Kannesten> dum grej !
walium> Ska D&D säljas till Italien? Men bara i två år?
Kannesten> haha !
walium> Nu fattar jag ingenting
Kannesten> =D
_Dante_> Äh, Magnus älskar ju inte D&D. I alla fall inte som jag. Han kan ju inte ens reglerna.
walium> "Kassörens främsta uppgift är att hålla i föreningens ekonomi, vilket är ett ganska stort område. Hon ska inte bara summera föreningens ekonomi innan varje styrelsemöte utan även hålla reda på när de olika bidragen ska sökas. Varje månad ska kassören även se till att de räkningar föreningen fått blir betalda. Detta bör ske senast tre till fyra dagar innan räkningen förfaller för att pengarna ska komma in i tid."
Bearnie> Walium: jag tror fortfarande mest på dig av de här samlade åtminstone. Alla ser nog dig som en reko kille. Vad säger Lycan? Vilken funktion skulle du vilja ha?
Lycan> jag tar vilken skit som helst :gremwink:
walium> "När verksamhetsåret slutat (vanligtvis 31 december) ska kassören i god tid före årsmötet sammanställa en årsredovisning för verksamhetsåret och skicka den till revisorn så att denne har tid på sig att granska handlingarna inför årsmötet."
Lycan> brukar vara min uppgift i föreningssammanhang
Bearnie> Lycan: suppleant? Ledamot?
Lycan> föredrar att stå tillbaka lite
Lycan> lyckas ni inte fylla posterna tar jag dock gärna en
walium> Om ekonomin kan skötas via någon form av smart datorbank så klarar jag det säkert. Men tanken på att eventuellt handskas med säg 10 000-40 000 kronor av någon annans pengar fyller mig inte precis med glädje om vi säger så
Kannesten> kan jag tänka mig ja.. =9
Bearnie> Ordförande och Vice Ordförande har vi namn till. Både jag och walle kan tänka sig ha sekreterarposten (men den är walles om han vill ha den). Kassören kan vi ju ha öppen så länge (vi får ju först pengar tills vi faktiskt är bildade, så han fyller ändå ingen funktion).
* _Dante_ hämtar lite mat (så han har något att drälla i tangentbordet)
walium> Även om jag kan lova att jag inte kommer att bränna pengarna på knark och polska horor så finns det ändå mycket som kan gå snett
Kannesten> mmhmm
Bearnie> Ledamot har vi (minst) en av, resten kan bli suppleanter.
Kannesten> låter bra
_Dante_> Blanda ALDRIG Vicks Fresh Lakrits med potatis- och broccolisoppa!
walium> Jag skulle egentligen vilja att vi lade fram lite mer riktlinjer först innan vi halvspikade en styrelse. Som stadgar, inriktning, mål osv
Kannesten> å fy faen ! det låter ju vidirgt !
Bearnie> Vad ska vi alltså göra med kassörsposten?
_Dante_> Precis. Vad är föreningen TILL för egentligen.
Bearnie> Wal: är det inte en interrimstyrelses uppgift att definiera det? Jag har självmant hållt mig ifrån de frågorna idag.
walium> Jag antar att vi kan enas om att vi inte ska vara ett ekonomiskt bihang till wrnu.
Kannesten> japp
Bearnie> Wal: beror till vilken grad du vill dra detta. Inte nödvändigtvis.
_Dante_> Jag tycker vi ska sponsra minikonvent som t.ex. (helt taget ur luften) DanCon.
walium> Bearn: Stadgar och målsättning hjälper till med att definiera styrelsens arbete, uppgifter och belastning
walium> Dante: Ja, givetvis. Och årliga forumträffar
Kannesten> japp
Kannesten> e
Kannesten> oppss..
walium> Men det bör inte fungera så att någon i redaktionen ringer kassören och säger "Öh, vi behöver 5000 spänn till nästa vecka. För över det. Hejdå."
Kannesten> naee
_Dante_> Nix. Däremot kan de äska om pengar. Eller borde kunna menar jag.
walium> Alltså föreningen bör ha som målsättning att vara något mer än bara en finansiär
walium> Givetivs
Bearnie> Alltså, ett exempel: Gardener _kommer_ att köpa en ny server till forumet, oavsett vad vi beslutar oss om. Ur egen ficka. Då det är forumet vi alla har gemensamt så tror jag verkligen att köpet även är av gemensamt intresse. Varför skulle vi inte sponsra en ny server?
walium> Föreningens målsättning kommer ju att överensstämma med wrnu till stora delar. Annars hade den ju aldrig bildats till att börja med
Bearnie> Något vi kan besluta är att för att sidan ska få pengar så kräver föreningen insyn i förfrågan - exakt vad ska pengarna gå till. Dessutom krävs väl alltid ett beslut från styrelsen. Det hänger alltså på oss själva, och inte på redaktionen.
walium> Bearnie: Jo, men som jag redan förklarat för Feliath så bör vi inte och vi kommer inte att bli godkända om vi är det, vara enbart en extra forumplånbok till Gardener
Bearnie> Wal: se nästa inlägg... :gremsmile:
_Dante_> Målsättningen bör vara att tillföra mervärde för föreningens medlemmar. Alltså, pengarna bör bara gå till sådant som kommer medlemmarna till godo. Eller nåt. Halsflussen gör min hjärna mosig och trög.
walium> Bara det att vi har ett demokratikrav och inte de gör ju skillnad
walium> Återkommande forumträffar, tävlingar, evenemang, konventsaktiviter är typexempel på sådant som jag hade velat se
Bearnie> Wal: hur menar du? De kan som sagt endast göra en förfrågan om ekonomiskt stöd från oss, det demokratiska beslutet sker ju hos oss.
_Dante_> Sponsra priser till Dogmatävlingen t.ex.
walium> Till exempel ja
Kannesten> inte dummt det heller
walium> Bearnie: Tja om styrelsen inte har några andra krav på sig än att godkänna allt som redaktionen ber om så funkar det inte
_Dante_> En ska som jag klurat på är hur man ska bli medlem. Hur ska vi garantera att samma person inte reggar flera användarnamn som medlemmar?
Bearnie> Walium och Dante: alla är bra förslag. Ingen tvekan om saken. För min del ligger dock serversponsringen högst på min dagordningen. Den innefattar _alla_ - även de som bor på orter som inte innefattas av evenemangen, eller är speciellt sugna på att göra dogmaspel. Vi måste ju försöka maximera pengarnas nytta.
walium> Är inte det en fråga som bör lösas i samråd med redaktionen? Jag har ingen aning om vilka möjligheter som finns inbyggt i själva systemet
_Dante_> Medlemmarna måste ju kunna komma med input ang. vad som ska göras, vad pengarna ska gå till.
Bearnie> Dante: personnummer:
Bearnie> ?
walium> Hur svårt är det att fejka personnummer då? Hur ska vi kunna kontrollera dem?
_Dante_> Hur svårt är det att skriva in en annan siffra än sitt eget personnummer?
Bearnie> Walium: jag har inte sagt någonting sådant om styrelsens krav (ang. ovan.)
Bearnie> Dante: finns det inget sätt att checka upp det då?
walium> Ip-adress är inte heller hundra procent men det går i alla fall att kontrollera med det nuvarande systemet
Kannesten> mmkay
Bearnie> Dante: vilka metoder använde du för att så precis se vem som använde multipla användare förut?
Lycan> det står på flashback hur man fejkar personnummer
_Dante_> 1337 deduction-skillz
walium> Sedan är frågan hur mycket folk kommer att orka luras om de bara indirekt tjänar på det och inte särskilt mycket heller för den delen
Bearnie> Dante: och de skulle inte funka nu?
_Dante_> Ska jag sitta och kolla 5.000 potentiella medlemmar?! o_O
* Bearnie tror att det här mötet skulle ha mått bra av en dagordning, vi lämnar frågor obesvarade as we go...
Bearnie> Dante: ja? Vari ligger problemet? :gremwink:
walium> Har vi någon uppfattning om hur många aktiva användare som finns egentligen? För 5000 är ju alla som någonsin registrerat sig
Bearnie> Wal: jag tror inte vi ska räkna med mer än, säg, 150...
Bearnie> (Kan vara mer iofs... :gremblush:)
walium> Jag tycker vi förlitar oss på ip-nummer och massutskick
Bearnie> Walium: låter som en plan. Det tycker jag är ok.
Kannesten> japp
walium> Bearnie: Jag tror nog att vi kan bli förvånade. Om de inte behöver betala en medlemsavgift eller själva stå för någonting så kommer nog rätt många att registera sig ändå. Om de bara blir informerade
Kannesten> säkerligen !
_Dante_> Och sedan kräver vi personnummer, adress och telefon och fullständigt namn och e-postadress. Då minimerar vi garanterat fuskandet.
Bearnie> Wal: Ja, vi får se som sagt. Ang. e-postadressen - finns det möjlighet att se om den är äkta?
Kannesten> kan ju alltid hoppas
_Dante_> Jag tror nämligen att Sverok ställer vissa krav på medlemsförteckningen.
walium> Jag tycker nästan att vi ska lobba för att förenings ordförande får admin-befogenheter i någon mån. Jag tror inte att det kommer att funka särskilt bra att ständigt be någon annan att lägga upp information eller skicka utskick
Bearnie> Dante: över internet borde egentligen en sådan förteckning vara en smal sak...
walium> Dante: Jag tror att de kräver ålder, adress och telefonnummer. Medlemmar över en viss ålder genererar ju inga bidrag
_Dante_> Bearn: Vi skickar deras speciella lösenord till e-postadressen de uppgett. Utan lösenordet kan de inte regga sig.
_Dante_> Det problemet löser ju personnumret.
* _Dante_ hämtar mer mat
Bearnie> Låter som om vi fått ihop en bra metod. Alla fält behöver vara ifyllda. Har någon egenskaper att få ihop ett sådant fungerande formulär?
walium> Jag tror att den här mötesformen(Irc) funkar, men jag håller samtidigt med om att vi kanske borde dels ha organiserat det bättre med dagordning och samtliga närvarande och dels ha sett till att Johnny var med och kunde svara på rent tekniska frågor
Lycan> hmm...
Lycan> jo
Lycan> dessutom behöver vi fokusera på de mest relevanta frågorna
Lycan> former för verksamhet, odyl
Bearnie> Jag kan ordna ett PM med de tänkbara frågorna imorgon. Ok?
walium> För det vi säger är visserligen intessant men svårt att göra något vettigt med :gremsmile:
Kannesten> Bearnie: låter bra !
walium> Ska vi sponsra forumrollspel i någon mån? Jag menar inte tryck för det är orealitiskt men uppkopiering och enkel limrygg kanske? Naturligtvis måste det finnas någon form av urvalsprocess eller kriterier men det är ändå en tanke
Bearnie> Två viktiga saker: vi ska inte ge pengar till något som vi inte har absolut koll på vad det är för någonting. Kommer redaktionen till oss får de presentera den info vi kräver i bästa möjliga mån. 2: Jag tycker vi ska maximera nyttan av föreningen för alla medlemmar, inte bara vi i forumseliten som håller på och bestämmer saker just här och nu.
Bearnie> Walium: som jag ser det så ligger det i framtiden i sådana fall...
Lycan> undertecknad =! forumeliten
Lycan> hur som helst
Lycan> ska vi börja med ett riktigt möte?
Bearnie> Lycan: på sätt och vis - du är bland de etablerade, definitivt.
Lycan> Bearnie: är jag? =)
walium> Bearnie: Framförallt måste vi vara bättre på att informera än redaktionen som i princip är dödstysta för att sedan helt överraskande lägga fram värsta jätteförändringarna och sedan tystna igen
Lycan> vi behöver mötesfunktionörer
Bearnie> Lycan: javisst, möte - håll i klubban, hur börjar vi?
Lycan> närer
Lycan> ordförande räcker väl
Lycan> förslag?
walium> Bearnie: Men då måste möjligheten finnas inskriven i stadgarna
Bearnie> Walium: efter varje möte går vi igenom vad som sagts på föreningsforumet. Läter bra?
Lycan> jag föreslår mig själv
Kannesten> låter bra !
walium> Jag kommer snart att vilja sticka så jag tycker egentligen att vi ska ha ett nytt, bättre möte inom kort
Lycan> okej
Bearnie> Lycan for ordförande! Sätt igång!
Lycan> hmm...
Lycan> det här är knivigt
Lycan> frågan är om vi borde ajournera och ha en dagordning färdig tills nästa möte
Kannesten> ingen dum idé !
_Dante_> Jag tycker som Walle. Vad vi däremot kan göra är att spika en dagordning inför nästa, riktiga, möte.
Bearnie> Lycan: låter bra, samt att Fogge får chans att svara på förfrågningen.
Lycan> jo
Kannesten> japp
walium> Lycan: Det tycker jag låter riktigt bra. En dagordning kan läggas ut på forumet så fler kan få bidra med frågor
Lycan> då röstar vi på styrelsenomineringen nästa gång
Kannesten> taget
Lycan> jag tycker vi tillsätter en valberedning nu
_Dante_> Vem ska vi uppdra att snacka med Fogge=
Lycan> så kan valberedningen presentera styrelsen på nästa möte
Bearnie> Yes. Vad säger ni. Var det här inte ett bra beslut för att vara vårat första? Att skjuta upp det! :gremlaugh:
Kannesten> hehe
Bearnie> Jag tar kontakt med Fogge och Johnny imorgon. Ok?
Lycan> det behövs skjutas upp, vi bör inte ta beslut
walium> Tja, en eventuell valberedning kan ju inte gärna bestå av någon annan än oss
Lycan> nej, verkligen inte
_Dante_> Jag ställer mig helhjärtat bakom mötets beslut.
Bearnie> Lycan: som jag sa, det är ett bra första beslut...
walium> Som är närvarade nu alltså
Lycan> men det räcker med två eller tre människor i valberedningen
Lycan> så vi tar två eller tre av närvarande
Lycan> två blir lagom, liten styrelse
Lycan> frivilliga?
Kannesten> förslag ?
Kannesten> jag kan vara med
walium> Vad exakt ska valberedningen göra då? :gremsmile:
Bearnie> Alltså: valberedningen bör inte finnas i styrelsen själva?
Lycan> jorå, valberedningen får gärna nominera sig själva :p
Lycan> walium: presentera styrelsen på nästa möte
Bearnie> Bra, räkna in mig. :gremlaugh:
Lycan> eller, valberedningens förslag till styrelse
_Dante_> Jag kan bereda valar.
Kannesten> så bra ! =)
Lycan> Dante: bra, jag har alltid velat ha ett par valskinnsbyxor :gremlaugh:
Bearnie> Bra - Dante och Bearnie = Valberedning.
Lycan> okej
walium> Jag kan också bereda valar
Kannesten> taget
Lycan> accepterar Dante och Bearnie förslaget?
Bearnie> Ja.
_Dante_> Valberedningen talar med de som kan tänka sig att ingå i styrelsen. Frågar vilka poster de kan tänka sig. Och fortsätter så tills de hittat minst en till varje post.
Lycan> Dante?
Bearnie> Hehe, nu hinner jag hem till matchen... :gremlaugh:
_Dante_> Japp!
Kannesten> gött !
Lycan> då finner jag att Dante och Bearnie utgör valberedning
Kannesten> taget !
* Bearnie slår med klubban.
Lycan> perfa
walium> Dante: Ni kan be dem presentera sig på föreningsforumet också så folk får lära känna dem lite bättre
Bearnie> Ska vi säga så då? Kan jag dra nu?
Lycan> då räknar jag med att vi har ett skitbra förslag till styrelse på nästa möte
_Dante_> Bra idé.
Kannesten> jepp
Lycan> glöm inte att, som Dante så, fråga alla om de kan tänka sig att sitta =)
Lycan> så -> påpekade
_Dante_> Apropå föreningsforumet: Det ska väl bara vara tillgängligt för de som faktiskt är medlemmar.
Bearnie> Lycan: nejdå, jag tror vi har koll på allt.
Lycan> Bearnie: perfa
walium> Dante: Vi har väl tre forum? Ett föreningsforum, ett styrelseforum och ett forum bara för medlemmar?
Bearnie> Dante: bara det dyker upp en presentation när föreningen är bildad och medlemmar finns.
_Dante_> För då kan man ju hålla omröstningar med pollfunktionen.
Kannesten> bra ide
_Dante_> Tre?
Bearnie> Tre vaddå?
_Dante_> Tre forum?
Lycan> ja
Bearnie> Dante: ja, ett öppet för alla, ett öppet för endast medlemamr, ett öppet för endast styrelse.
Bearnie> Räkna på forumets huvudsida. :gremsmile:
_Dante_> Bra. Då är jag på banan (dvs. bànan, inte banán).
* Bearnie drar inom fem minuter.
walium> Nu sticker jag men vi hörs väl snart igen?
_Dante_> Hej och hallå! Vi måste ju förklara mötet avslutat.
Kannesten> absolut !
Lycan> härmed förklarar jag mötet avslutat
 
Top