Nekromanti Kort DoF-recension.

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
FEATS:
Ungefär vad man kunde vänta sig - lite feats som ger prällen möjligheten att använda sin Turn-förmåga till annat. Exempel: Divine Cleansing ger klerken (ordet finns! kolla SAOL!) och hans polare +2 på Fortitude-saves ett litet tag och Divine Vigor gör så att en attack ger mer skada. Förutom de Turn-knutna featsen finns ett par metamagic-grejer (Reach Spell och Sacred Spell) och två General-feats (Improved Shield Bash och Shield Charge). Den enda förmågan som är direkt Paladin-inriktad är Extra Smiting som gör att han kan använda sin Smite Evil-förmåga fler gånger/dag.

Inga överraskningar och inget man säger "wow" åt, men allting är åtminstone användbart. Specielt featsen som gör att man kan använda Turn till annat än att tracka undeads är trevliga alternativ i kampanjer som inte har många sådana. Jag hade gärna sett lite fler paladin-feats dock, och varför inte några SOCIALA feats som kan användas utanför strid? Präster ägnar väl inte hela sin tid åt att slåss, väl? Vad hände med predikningar och mässor?

PRYLAR:
"Sacred Gear-kapitlet" är rätt bra. Här finns prylar som "Altar caste, granite" och "Candelabra, 16-candle, gold" att köpa. Plus fyra olika sorters ljus. Kanske inte direkt superanvändbara grejer, men klart coola och, framförallt, passande för präster.

"Magic Item-delen" innehåller lite fler förmågor som magiska rustningar/sköldar kan ha (Absorbing, Etheral, Speed m.m.) samt lite magiska prylar som Arrow of Farsight, Rod of Authority och Sacred Scabbard. De flesta av föremålen verkar inte vara direkt knutna till Clerics/Paladins - känns som de lika gärna kunde vara i DMG:n. I det stora hel är Magiska-föremål-kapitlet rätt intetsägande.

PRESTIGE CLASSES:
I allmänhet klart bättre än dito i Sword & Fist. Det enda klass som känns lite för kampanjknuten är Knight of the Middle Circle - någon form av svurna riddare som skyddar nån flummig sekt. De flesta av klasserna är dessutom användbara och roliga. Vissa, som Church Inquisitor och Templar, är rätt hårt knutna till sin kyrka - den förra jagar kättare inom sin organisation, den senare är svuren att försvara helgedomar - och kan vara lite småsvåra att få ut på äventyr på ett trovärdigt sätt.

Givetvis finns det undead-jägare (Hunter of the Dead) och demonjägare (Knight of the Chalice) och liknande grejer som i det närmaste är obligatoriska i en bok som denna. Ett fåtal klasser käns rätt onödiga - munkwannaben Sacred Fist framför andra.

Favoriterna bland prestigeklasserna är klart Hospitaler (fattigmunkar svurna att skydda pilgrimer och annat pack), Warpriest (som det låter) och Contemplative (typ DiLeva fast med powerz).

SPELLS:
En rolig grej är att de flesta av ovanstånde prestigeklasser har "Prestige Domains", dvs spells som bara de kan få tillgång till. Exempelvis får en Warpriest tillgång till "Glory-domänen" som innehåller spells som är mkt användbara på slagfältet.

De nya spell:sen är rätt varierade och i allmänhet tämligen användbara, om än inte särskillt originella. Beast Claws ger prällen klor, Brambles är en Entagle som ger lite skada, och med Divine Sacrifice kan du offra HP för att göra mer skada.

En del spells, speciellt de som bara prestigeklasserna kan få, är fördjävligt mäktiga: Chain of Chaos är en Insanity-spell som smittar vid beröring och varar flera dagar, och Greater Aspect of the Deity förvandar en i praktiken till en celestial/demon.

Min favvospell är Castigate: "By shouting your deity's teachings about other alignments, you inflict pain on those who hear." Jag tänker mig typ en prälle som står å skriker "KOMMUNISTER SKA BINNA I HELVETET!" :)

REGLER:
Det finns regler för de paladins som vill ha lite udda riddjur, vilket kan och inte kan vara användbart, beroende på vilken typ av kampanj man är i. Allt från Dire Lions till Red Dragons.

Intressantare är råden för Divine Interventions och förklaring hur man kan använda sin Turn-förmåga till att öppna dörrar som förseglats på helig väg.

ANNAT:
En hel del rollspelstipps både för Clerics ("se till att folk skaffar sig andra sätt att blir helade") och Paladins ("var försiktig i början") som kanske kan vara bra att ha. Kapitlet om "Churches and organisations" har jag inte orkat ta mig igenom - bara en massa beskrivningar av hur olika prästerskap kan se ut. Det finns även lite info om andra rasers gudar (från Greyhawk) som käns helt menlösa. Jag menar, vem bryr sig om "Grolantor - the chaotic evil deity of hill giants" eller den beryktade "Blibdoolpoolp - the ancient deity of the kuo-toa"? Inte jag i alla fall.

Defenders of the Faith får 7 av 10 glasögonbågar.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Tackar!!

*König bockar djupt*

Tack så väldigt mycket!!

Även om en klerk inte direkt är en cleric, det är mer av en skrivbordspräst. En sån där som satt på en stol och gjorde kopior av böcker (bibeln), och höll koll på räkenskaper och skatter mm.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Danno

Veteran
Joined
16 Sep 2000
Messages
118
Location
Göteborg, Sverige
Jag tycker avsnittet om kyrkor och organisationer är helt OK. De är beskrivna efter alignment vilket ger ganska stora skillnader i organisation. Sen följde med lite exempel med NPC och kartor som man kan ha nytta av även om man inte kör Greyhawk. Fungerar som bra inspiration för mig.

/The Danno
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Kapitlet är väl bra för vad det är: utfyllnad. Personligen har jag svårt för regelböcker som försöker ge generella råd för specifika ting. Precis som om alla CE-relgioner skulle vara uppbyggda på samma sätt...

Det hade varit roligare om de använt kapitlet till lite mer spännande saker. T.ex. diskuterat paladins lite djupare.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-06-20 23:58.</EM></FONT></P>
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Tackar!!

Från SAOB:
"Klerk: [...] person tillhörande det andliga ståndet, präst, andlig."

Eder besserwisser. :)

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dilandau on 2001-06-21 00:05.</EM></FONT></P>
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Tackar!!

Stämmer! Dock tror jag att klerk motsvarar engelska clerc (idag skrivbordsnisse, har dock haft annan betydelse innan), men skall kolla i Ordboken om ordets historia:)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,478
Location
Stockholm
Re: Tackar!!

"Cleric" betyder ju egentligen bara "a member of the clergy".

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 
Top