Nekromanti Koppla ihop Häxhammaren och Gamla gudars klagan

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Jag har tänkt köra Gamla gudars klagan efter. Vårt sista möte med Häxhammaren nu på söndag. Är det någon som har en bra hook eller idé på en anledning att förflytta hela gruppen till just södra Ambria. Gruppen består av en tvivlande Ordo med hemlig pakt med Xanathea och en syster som tillhör svartkapporna. en ädling under falskt namn då hans familj blivit utplånad och plundrat av andra adelshus i slutskedet av kriget. Han går nu under falsk flagg som Valtos av Attio, han har hört att en kusin bla har också inkommit massakern och han vill få sin hämnd och återställa sin heder. En bortbyting utbygdsjägare som deltog som scout i stora kriget (läste senare att bortbytingar började dyka upp hos ambrier efter kriget men det hat vi struntat i) han är hursomhelst väldigt intresserad av järnpakten och skeptisk till exploateringen. Två bara syskon som båda kommer vilja bli Vredesgardister som följd av Häxhammaren. Och slutligen en tjuv/gatupojke som mest håller sig undan en stor spelskuld och försöker överleva dagen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Stor spelgrupp.

Jag lät RPna bli Reformisternas utsända eftersom de landade in som Argatons allierade i Häxhammarens slut. Reformisterna hjälper dem med översättningen av stentavlan, i utbyte får de göra några uppdrag (funkar för IKT också som vi körde före GGK). Helea är reformist-sympatisör från Alberetor och har anslutit sig till karavanen för att spana efter Elsana då hon fått nys om att hon ska flyttas.
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Bra idé men våran grupp skulle aldrig hooka på en allians med kyrkan. De är riktiga hedningar så att säga. Problemet jag har med gruppen är att de alltid ser drottningens utsända och kyrkan som livsfarliga fienden. Egentligen alla de träffar ser de i första hand som fienden.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Fast det är ju inte svårt att framställa Reformisterna som i opposition till kyrkan (det är de ju på sätt och vis). De skulle kunna spela på det i alla fall gentemot RP. En ohelig allians där de ändå får ut något?
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Grundproblemet till det är ju att de inte litar på någon så de går aldrig i allians. Så fort de har chansen så försöker det bara snacka sig ur situationen för att springa där ifrån. De litar verkligen inte på någon. Och det har vi diskuterat och de är medvetna om problemet. Problemet när man har dystopiker i spelgruppen som tar med sig det in i sina karaktärer.
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
352
Som en sidenote så tänkte jag, precis som du, också köra GGK efter HH. Jag valde dock, vilket jag är superglad för nu, att skrinlägga de planerna, låta RP direkt sticka till Yndaros, där slå upp en agentcell och sedan köra flera pass småäventyr i staden (nu senast "att kväva facklan") istället. På så vis lär de känna Yndaros, kan pilla med karaktärsutveckling och träffa en hel del av de NPC som sedan blir viktiga i Slocknad Stjärna.

Låt mig STARKT rekomendera denna approach istället för att åka till Ravenia, lära känna en helt ny stad, göra det äventyret, sedan IGEN byta stad till Yndaros och sätta igång med Slockad stjänra i en stad man inte känner igen, och med omständigheter och NPC's man inte träffat på.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Platon;n332809 said:
Låt mig STARKT rekomendera denna approach istället för att åka till Ravenia, lära känna en helt ny stad, göra det äventyret, sedan IGEN byta stad till Yndaros och sätta igång med Slockad stjänra i en stad man inte känner igen, och med omständigheter och NPC's man inte träffat på.
Jag är böjd att hålla med även om vi inte gjorde så. En annan fördel är att tidslinjen stämmer bättre. Nackdelen är att RPna inte på lika nära håll får uppleva Solkyrkans splittring. Det är ju en ganska viktig grej i bakgrunden till SS och spelarna kan få fel intryck om de inte har en viss förförståelse. Men det att få in även i Platons upplägg, Att kväva facklan går ju i den riktningen. Jag tänker också att det skulle gå att bygga ut Svartkappornas utrensningar här, kanske genom att låna in aspekter av IKT. (Och kanske blanda ihop dem med Härskaredens provokationer om man vill komplicera det hela.)
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Platon;n332809 said:
Som en sidenote så tänkte jag, precis som du, också köra GGK efter HH. Jag valde dock, vilket jag är superglad för nu, att skrinlägga de planerna, låta RP direkt sticka till Yndaros, där slå upp en agentcell och sedan köra flera pass småäventyr i staden (nu senast "att kväva facklan") istället. På så vis lär de känna Yndaros, kan pilla med karaktärsutveckling och träffa en hel del av de NPC som sedan blir viktiga i Slocknad Stjärna.

Låt mig STARKT rekomendera denna approach istället för att åka till Ravenia, lära känna en helt ny stad, göra det äventyret, sedan IGEN byta stad till Yndaros och sätta igång med Slockad stjänra i en stad man inte känner igen, och med omständigheter och NPC's man inte träffat på.
Tack för tipset. Det blir ju en perfekt mellanlandning för art få karaktärerna söder ut och nära Prios pass.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Bifur;n332819 said:
Jag tänker också att det skulle gå att bygga ut Svartkappornas utrensningar här, kanske genom att låna in aspekter av IKT. (Och kanske blanda ihop dem med Härskaredens provokationer om man vill komplicera det hela.)
Man kan enkelt konstatera att det inte saknas "rörliga delar" i Symbaroum =D Stor verktygslåda!
 

Styrman

Veteran
Joined
22 Dec 2016
Messages
161
Rangertheman;n332827 said:
Man kan enkelt konstatera att det inte saknas "rörliga delar" i Symbaroum =D Stor verktygslåda!
Verkligen. Gäller bara att hitta det som passar just ens spelgrupp. Synd är också all lore och all underliggande bakgrundshistoria som ens action fokuserade spelgrupp missar. :/
 
Top