Kopparhavets hjältar: Beta-PDF, del 1

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
2020 är året det händer! Vi har precis släppt första delen av vår Beta-PDF till våra backers. Vi börjar med spelvärlden, kapitel som beskriver Kopparhavets makter, gudar, historia och monster. Vi bifogar också en lågupplöst kopia av vår karta över Kopparhavet. Om du är backer - logga in på Kickstartern, kolla vår senaste update och ladda ned PDF-erna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Vi svarar gärna på frågor, eller om ni har tankar eller kommentarer.
??
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Har nu hunnit läsa det mesta och jag måste säga att jag gillar det skarpt! Väntar med spänning på nästa godbit som kommer.
Inkorgen har nog aldrig blivit så uppdaterad som den blev den här veckan. :p
Väntar med olidlig spänning på nästa utskick, men framför allt på färdig produkt!

Med det sagt så har jag några saker att ge feedback på.

Det är olika storlek på typsnittet på sina ställen.
Samt att gamla huvudstaden i Sassanshar, Kahambra, omnämns vid ett par tillfällen men står ej att finna på kartan.
Sedan refereras det till entiteter i kapitlet om gudar som inte heller går att finna i övrig text. T.ex. Pazuzu fejdar med Lamashtu. Lamashtu är vad, förutom slukerska av ofödda barn?

På ett personligt plan gav texterna mig en jädra massa inspiration om hur jag kan ta en massa gamla DoD äventyr och smälla in i Athos. Grymt gött så här innan ni hunnit smälla ihop en mastodontkampanj. Vilket mer än gärna efterfrågas! :wink:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bastich;n339652 said:
Har nu hunnit läsa det mesta och jag måste säga att jag gillar det skarpt! Väntar med spänning på nästa godbit som kommer.
Inkorgen har nog aldrig blivit så uppdaterad som den blev den här veckan. :p
Väntar med olidlig spänning på nästa utskick, men framför allt på färdig produkt!
Härligt att höra!!

Bastich;n339652 said:
Med det sagt så har jag några saker att ge feedback på.

Det är olika storlek på typsnittet på sina ställen.
Samt att gamla huvudstaden i Sassanshar, Kahambra, omnämns vid ett par tillfällen men står ej att finna på kartan.
Sedan refereras det till entiteter i kapitlet om gudar som inte heller går att finna i övrig text. T.ex. Pazuzu fejdar med Lamashtu. Lamashtu är vad, förutom slukerska av ofödda barn?

Ja, det finns lite slarv i layouten. Den är inte klar utan vi ville ffa få ut text till er :)

Kahambra ligger mycket riktigt utanför kartan så syns inte. Vi kör en del fantasieggande namedropping med, som ex Lamashtu. Det är medvetet.

Bastich;n339652 said:
På ett personligt plan gav texterna mig en jädra massa inspiration om hur jag kan ta en massa gamla DoD äventyr och smälla in i Athos. Grymt gött så här innan ni hunnit smälla ihop en mastodontkampanj. Vilket mer än gärna efterfrågas! :wink:
Grymt! Ja, du får dessutom 2 äventyr i boken och vi speltestar äventyret Sirenes klagan författat av vije . Det ska vi försöka KS:a under 2020. Vi har även ett annat äventyr på gång som skrivs av Gustav Gadd med arbetsnamnet Konungadalen.

Efter släpp kommer vi även fokusera på vår kampanjsvit, Kopparhavskrönikan som nog blir något alldeles extra! :)
 

Bastich

Veteran
Joined
7 Jul 2019
Messages
175
Jag hade en liten misstanke på att det ev. var namedropping, men frågar man inte får man inga svar.
Tar gärna slarv i layouten om det innebär snabbare utskick som kan stilla lite av abstinensen.

Mycket kul att det kommer med två äventyr, blir förmodligen perfekt intro för min spelgrupp.

Sen är det mer än goda nyheter att det ligger äventyr och vad jag tolkar som kampanj i pipen. Det gillas skarpt! Kan redan nu lova att de produkterna kommer jag hoppa på så fort det går.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Bastich;n339658 said:
Jag hade en liten misstanke på att det ev. var namedropping, men frågar man inte får man inga svar.
Tar gärna slarv i layouten om det innebär snabbare utskick som kan stilla lite av abstinensen.

Mycket kul att det kommer med två äventyr, blir förmodligen perfekt intro för min spelgrupp.

Sen är det mer än goda nyheter att det ligger äventyr och vad jag tolkar som kampanj i pipen. Det gillas skarpt! Kan redan nu lova att de produkterna kommer jag hoppa på så fort det går.
Vi svarar dessutpm gärna på frågor! :)

Grundbokens äventyr är en liten "minikampanj" och kan rätt lätt byggas ut om man vill. Sedan kommer vi försöka, parallellt med Sirenen och Konungadalen, ha en serie mindre ledtrådar, småscenarion m.m. som ska leda RP in mot kampanjen. Dessa släpps som PDF:er, Fenixartiklar odyl. Sedan hoppas vi naturligtvis på fler frilansare som vill bidra. Vi har en del som bubblar där men det är svårt att hinna med för oss.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,065
Ereb Altor feeling på hög nivå!
Men var är Nekromantiakademin i det Liberaltänkande Krilloan? Allt detta som faktiskt vände upp på vad som var gott & ont i världen!

Har även nämnt Oktagonen tidigare.
Den mest oanvända potenialen i hela Ereb!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Lightshy;n339797 said:
Ereb Altor feeling på hög nivå!
Men var är Nekromantiakademin i det Liberaltänkande Krilloan? Allt detta som faktiskt vände upp på vad som var gott & ont i världen!

Har även nämnt Oktagonen tidigare.
Den mest oanvända potenialen i hela Ereb!
Ja, hur kommer det sig egentligen att Ordo Magus i Krilloan har byggt sitt kristalltorn ovan porten till Irkalla, ett av multiversums dödsriken?

Är det för att hålla de döda inne? Eller för att själva, med frossande kunskapshunger, bege sig in i det?

Mer om detta i kommande moduler! :)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Grymt att det uppskattas!

Lightshy;n339797 said:
Har även nämnt Oktagonen tidigare.
Ja, minns den diskussionen och vi reflekterade rätt långtgående. Även om oktagonen i sig inte täcks av våra upphovsmän så är det defintivt en inspirationskälla, och vi får se vad som kommer fram framöver - jag tänker främst i vår planerade Kopparhavskrönika.

Angående kristalltornet:

"Du skall reda ut det med magikernas ordensmästare? Lycka till du. Först måste du igenom Nekropolis - Krilloans gravstad - det gör du bäst på dagen. Visserligen är du närmast garanterad att rånas eller skinnas av kvarterets slumbusar, men det är ändå bättre än nattetid då de levande döda vandrar längs gränderna och Erekshigals demoner, Gallu, jagar i månskenet. Sedan måste du förbi Kristalltornets portväktare. Visst, de kommer bjuda in dig i välkomstpaviljongen och bjuda på isvatten och dadlar, men om du tror att de släpper in en vanlig dödlig som du i magins högborg är du ovanligt naiv. Och skulle du mot förmodan få tala med "ordensmästaren" så lär du snart märka att det här är inte någon mutbar småpamp vid något provinciellt magikergille. Du är inte Kandra längre. Det här är Magister Magorum av Krilloans magikerstånd. Och om du slösar med hennes tid lär du snart finna dig ute på Nekropolis gator igen, tillsammans med de andra osaliga döda." ;)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Heh,

"Ta-Ta, jag har en känsla av att vi inte är i Krilloan längre"

- Dorote diGalla förirrar sig i Nekropolis...
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Det här är mer ett önskemål än korrektur, och det kanske är för sent att få in det, men jag gör ett försök i alla fall. Det hade varit väldigt praktiskt att ha en sidoruta någonstans som talar om vad som skiljer sig regelmässigt från Hjältarnas Tid. Annars känner jag att det blir stor risk att man utgår från att något fungerar på ena sättet, men det har ändrats så det fungerar annorlunda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Staffan;n345652 said:
Det här är mer ett önskemål än korrektur, och det kanske är för sent att få in det, men jag gör ett försök i alla fall. Det hade varit väldigt praktiskt att ha en sidoruta någonstans som talar om vad som skiljer sig regelmässigt från Hjältarnas Tid. Annars känner jag att det blir stor risk att man utgår från att något fungerar på ena sättet, men det har ändrats så det fungerar annorlunda.
Bra! Vi kommer ha en ruta angående och en fullständig PDF på hemsidan.

Regelmässigt är skillnaderna inte alls stora, men de finns. Ffa gäller det färdigheter, förmågor, värv, folkslag, magi och varelser. De flesta skillnaderna har med vår setting att göra.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Måns;n345659 said:
Bra! Vi kommer ha en ruta angående och en fullständig PDF på hemsidan.

Regelmässigt är skillnaderna inte alls stora, men de finns.
Och det är just därför något som pekar ut skillnaderna är önskvärt. Annars är det risk att det blir som med D&D 3.5/Pathfinder, där jag missade att Pathfinder hade ändrat så "attack rolls" och "saving throws" är underkategorier till "checks" i stället för att vara separata kategorier, och att ett föremål som gav bonus till "Charisma-based checks" därför blev lite starkare än i 3.5.
 
Top