Kopparhavet, Ereb Altor och Trakorien

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,180
Jag har för mig att någon nämnde Rosens namn i min tråd om bibliotek och efterforskningar. Är det någon som sett den nya TV-serien (finns på exempelvis SVT Play)?
Också sett de första tre. Mycket bra. Gör mig väldigt sugen på att spela ett scenario som liknar det.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Får börja titta. Älskar både boken och filmen med Sean Connery (på helt olika grunder)

Penitenziagite!
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vi har varit väldigt noga med att söka upphovsmäns godkännande för varje liten stavelse vi har återanvänt, samt förklarat hur vi ämnar använda dem. Alla har varit väldigt positiva, men det har inneburit vissa restriktioner som vi dock inte har några problem med. Exempelvis var det ett krav att modulen Kandra skulle funka sömlöst med Kopparhavets hjältar. Vilket den gör.
Det här blev jag nyfiken på. Var det ett krav från er sida eller från Leifs?
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Vad innebar det då? Att allt i modulen skulle gälla och ingenting ändras?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Vad innebar det då? Att allt i modulen skulle gälla och ingenting ändras?
Ja, ungefär så. Inte regelmässigt förstås, och relationerna mellan Kandra och resten av världen ändras förstås. Men ja, man skall kunna läsa modulen och använda den i Athos utan att ändra något i modulen.
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag kan också rekommendera Agents of Empire: Knights, Corsairs, Jesuits and Spies in the Sixteenth-Century Mediterranean World av Noel Malcolm, även om den i stor utsträckning utspelar sig precis efter vår referensperiod.
Jag tog faktiskt och införskaffade den och har precis börjat läsa den, intressant. Den andra nämnda boken verkade lite svårare att lägga tassarna på men jag ska hålla utkik.

Några andra tips på litteratur för någon som mest snöat in på antiken och då inte ens så mycket på senantiken och definitivt inte medelhavsmedeltiden? Det vore intressant med lite visuella inspirationer för exempelvis städer och byggnader för den senare epok som ligger till grund för Kopparhavets nu.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,392
Jag tog faktiskt och införskaffade den och har precis börjat läsa den, intressant. Den andra nämnda boken verkade lite svårare att lägga tassarna på men jag ska hålla utkik.

Några andra tips på litteratur för någon som mest snöat in på antiken och då inte ens så mycket på senantiken och definitivt inte medelhavsmedeltiden? Det vore intressant med lite visuella inspirationer för exempelvis städer och byggnader för den senare epok som ligger till grund för Kopparhavets nu.
Skall se om jag kan gräva upp fler titlar, men generellt allt som handlar om Ottomanska riket under dess storhetstid, om Barbareskpirater, om malteserriddare och reconquistans och medelhavets riddarordnar (t.ex. St. Stefans orden i Toscana), renässansitalien etc etc

Men glöm inte att Athos är fantasy! Våra inspirationskällor är breda och friskt blandade - allt från Judge Dredd till Stormbringer till Whiskey Galore! och mer därtill.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
En historisk rollspelsmodul som skulle kunna ge en del senmedeltida medelhavsinspiration är Mythic Constantinople till Mythras, som skildrar östromerska riket under sin sista suck (ca 1450) med grannar - hela östra medelhavsvärlden i princip, inkl det tidiga ottomanska riket som det annars inte är det lättaste att hitta information om - och lätta fantasypålägg.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det vore intressant med lite visuella inspirationer för exempelvis städer och byggnader för den senare epok som ligger till grund för Kopparhavets nu.
Det kommer dyka upp lite fler bilder framöver, men italiensk renässans, persiska städer, sumeriska ziggurater, ottomanska palats, Constantinopels storslagenhet (och naturligtvis Rom), nomadbosättningar och nordafrikanska fästningar. Etc, etc, etc. Och allt ska ses genom en fantasilins där magi, drakar och gudar finns. Samt ankor :)
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Riktigt spännande att läsa denna tråd om vilken inspiration som ligger bakom KH. Har nyligen börjat läsa regelboken och även införskaffat Sirenens klagan. Väldigt fina böcker och en mycket välskriven värld. Såklart.

En liten undran: Fanns det någon skönlitterär inspiration ur fantasy-genren som satt sina spår i världsbygget? Eller finns det någon som har något tips på skönlitterär Sword-&-Sandals-fantasy?
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Jag har ett tips på en bok som jag som spelare tycker är asbra och fångar stämningen. Den heter Religionen, och handlar om när Ottomanska riket anfaller Malta och maltezerriddarna
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Riktigt spännande att läsa denna tråd om vilken inspiration som ligger bakom KH. Har nyligen börjat läsa regelboken och även införskaffat Sirenens klagan. Väldigt fina böcker och en mycket välskriven värld. Såklart.

En liten undran: Fanns det någon skönlitterär inspiration ur fantasy-genren som satt sina spår i världsbygget? Eller finns det någon som har något tips på skönlitterär Sword-&-Sandals-fantasy?
Tack, kul att höra! Jag läser nästan ingen skönlitterär fantasy alls, så det är nog väldigt lite som kommit den vägen. Det sagt så har vi hämtat en del från Moorcock och Clark Ashton Smith, när det gäller ffa Yndar och söderns giftöknar.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
240
Jag har ett tips på en bok som jag som spelare tycker är asbra och fångar stämningen. Den heter Religionen, och handlar om när Ottomanska riket anfaller Malta och maltezerriddarna
Hittade denna på Bokbörsen och inväntar nu att den ska dyka upp. Tack för tipset!
 
Top