Re: Konvertering av DOD4/5/BRP till GURPS (och omv
Problemet med magin är att en GURPS-magiker oftast har en ganska stor arsenal spells till en hygglig nivå (i alla fall 12, vilket ger en chans på ca 75% att lyckas), eftersom magisystemet bygger på att du måste kunna en massa mes-spells innan du kan lära dig de tuffa spellsen. I DoD däremot så måste du lära dig en magiskola i stället, och individuella besvärjelser är riktigt jobbiga att lära sig till vettiga nivåer. Det är iofs ett allmänt problem i DoD, men det märks mer inom magin på grund av systemets uppbyggnad.
Att räkna om erfarenhet till character points är nog rätt dödfött. Då är det bättre att kolla vad rollpersonen har för färdighet i DoD, och matcha det mot en sannolikhet i tabellen i Basic Set (vet inte vilken sida tyvärr, men i början av skills-kapitlet). Alltså, har DoD-figuren 10 i en färdighet motsvarar det 50%, vilket är 10 i GURPS också. DoD 13 motsvarar ungefär GURPS 11, DoD 15 motsvarar 12, DoD 18 motsvarar 14, och så vidare.