Nekromanti Konvertera Cyberpunk 2020 till NeoTech 2's regler?

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Har nyligen införskaffat ett gäng gamla Cyberpunk 2020 -moduler, främst äventyr. Jag har dock inte någon koll på regelsystem, tanken var redan från början att anpassa och (vid behov) modifiera till NeoTechs regler och världshistoria.

Någon som vet om det har gjorts någon konvertering av reglerna tidigare, och i så fall hur väl?
Mest så att jag inte sätter mig och försöker uppfinna hjulet på nytt, tänker jag.
 

Tomas Stacewicz

Veteran
Joined
27 Aug 2017
Messages
4
Håller precis på att lösa denna fråga själv och är såklart intresserad att höra hur andra har löst.det. Har själv gått från Cyberpunk 2020 till NeoTech som jag nyss har upptäckt. Håller dessutom på att försöka överbrygga reglerna mellan NeoTech 1 och NeoTech 2; det finns styrkor och svagheter i båda utgåvorna som jag försöker att lösa genom korsbefruktning. Kallar mina husregler för NeoTech Meta.

Spelvärldarna mellan Cyberpunk 2020 och NeoTech är så snarlika, där man kan se att skaparna av NeoTech har varit mycket inspirerade av det amerikanska rollspeet. Flera begrepp används, såsom "boostergäng", "braindance", "solo", etc. Den politiska världskartan är också mycket lik, både i Europa och Nordamerika. Omloppsbana och rymden är så lik så att den roterande rymdkolonin i L-1 heter detsamma, dvs. Crystal Palace/Kristallpalatset. Slump? Tror inte det. Med lite våld och vaselin går det nog att överföra Cyberpunks tidslinje 1989-2025 till NeoTechs 1995-2059.

Tanken jag har är att konvertera Cyberpunk 2020 till NeoTech och helt utgå från NeoTechs spelsystem och regler.
 

Kuma

Veteran
Joined
29 Jan 2015
Messages
123
Själv hade jag inte några större tankar på att dyka ner i Cyberpunk 2020's världsbild, utan mer försöka porta de införskaffade äventyren till NeoTech (2) i så stor utsträckning som möjligt.
Men som du skriver, så är det inte någon särskild stor skillnad på respektive världsbild, så det borde inte kräva någon större ansträngning för att shoehorn-a in äventyr från det enda till det andra.

För mig är det alltså mest en regelfråga. Men för tillfället ligger det projektet på is för min del, because life happens.

Skulle dock vara intressant att se vad du lyckas knåpa ihop, Tomas Stacewicz!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Tomas Stacewicz;n255643 said:
Håller precis på att lösa denna fråga själv och är såklart intresserad att höra hur andra har löst.det. Har själv gått från Cyberpunk 2020 till NeoTech som jag nyss har upptäckt. Håller dessutom på att försöka överbrygga reglerna mellan NeoTech 1 och NeoTech 2; det finns styrkor och svagheter i båda utgåvorna som jag försöker att lösa genom korsbefruktning. Kallar mina husregler för NeoTech Meta.
Eftersom vi håller på för fullt att bygga reglerna för remaken av Neotech så vore det kul att höra vad du gjort med dina NeoTech Meta-regler, kan du dela med dig?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,483
Cyberpunk 2020 äventyren är awesome och nästan inte alls kopplade till systemet. Så de är väldigt lätta att konvertera till andra system :) Jag rekommenderar Streetfights varmt :)
 

Tomas Stacewicz

Veteran
Joined
27 Aug 2017
Messages
4
ripperdoc;n261346 said:
Eftersom vi håller på för fullt att bygga reglerna för remaken av Neotech så vore det kul att höra vad du gjort med dina NeoTech Meta-regler, kan du dela med dig?
Sorry för det sena svaret, men jag är sällan här och tittar. Mitt NeoTech Meta-projekt tar sin gilla tid, har knappt avslutat skapandet av karaktären ännu :) Så ni lär ha lanserat färdig det nya Neotech innan jag har något konkret att dela med mig. När det är färdigt gör jag det gärna. Tror dock inte jag har så mycket att komma med eftersom Meta är väldigt retro och helt baserar sig på det ursprunliga N1 och N2. Det mest intressanta blir nog mina konverteringsregler för Cyberpunk 2020 och min ambition att förena respektive spelsystems tidslinjer, etc.
 
Top