Nekromanti Konventsrapport - BSK 37

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
Jag insåg till min stora fasa att jag glömt konventsrapportera från BSK 37 förra helgen. Pinsamt värre.

Fredag
Med start kl 13 spelledde jag två nybörjare och två veteraner i Hjältarnas Tid, en modifierad version av äventyret Ask och Törne. Det gick riktigt bra, och jag kommer definitivt vilja arrangera mer rollspel för nybörjare på andra konvent i framtiden. Jag vet att jag har hyllat HT förr här på WRNU, men det går liksom inte att undvika att göra det igen nu. Det är så ohyggligt lätt att plocka upp och spela utan att ha koll på något. Nu har jag det bevisat. :)

Kvällen gick åt till att tjôta med trevligt folk och att komma tvåa i SM-kvalet i Carcassonne. Dessutom blev det en omgång Olympus.

Lördag
Här blev det mer SM-kval, fast i Ticket to Ride. Med en reservplats till finalen på söndagen säkrad spenderade jag större delen av dagen med att spela brädspel. Det blev tre omgångar Mysterium, en sorts assymetriskt Dixit, fast man löser mordgåtor. Riktigt skoj.

Efter det var det lite Citadels och lite annat smått och gott, innan det blev dags för rollspelet Microscope. Det borde egentligen inte kallas rollspel enligt mig, utan snarare berättarspel, eller världsbyggarspel. Det är riktigt, riktigt kul. Ett sätt att systematisera och fördela ordet när man tillsammans bygger värld. Jag tror det är ett fint sätt att gemensamt bygga en kampanjvärld till ett ordinarie rollspel, men jag hade otroligt skoj utan någon som helst fortsättning. Att berätta en historia och skapa en värld tillsammans är underhållning nog för mig.

Lite extra skoj att jag fick spela Microscope med en gammal kompis, som var med i min allra, allra första rollspelsförening, trots att vi inte spelat rollspel ihop på över femton år. Kul återförening. :)

Söndag
Konventets sista dag var rätt trött - och det blev inte mycket gjort.

Men jag vann SM i Ticket to Ride tack vare min reservplats. Whee!

Avslutningsvis
Bra konvent, 7/10, kommer besöka igen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Khan;n335284 said:
Lördag
Här blev det mer SM-kval, fast i Ticket to Ride. Med en reservplats till finalen på söndagen säkrad spenderade jag större delen av dagen med att spela brädspel. Det blev tre omgångar Mysterium, en sorts assymetriskt Dixit, fast man löser mordgåtor. Riktigt skoj.
Ah, är det bra alltså? Visst är det översättningen/konverteringen av Tajemnicze Domostwo? https://boardgamegeek.com/boardgame/113997/tajemnicze-domostwo

Jag blev så opepp på Mysterium i att de ändrat reglerna och lagt in tävlingsmoment (?) så jag har helt bojkottat det och spelat vidare originalet, men äger det inte själv och knepigt att få tag på utländskspråkiga spel!
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Var bara på konventet under lördagen. Blev mitt 34 BSK och mit 101 konvent som jag vet med säkerhet jag varit på (har 2 som jag är osäker på).

Spelade ticket to Ride, men åkte ut i kvalet. Tjötade med massa folk, och deltog sedan i Nördquiz. Vi var 3 deltagare (hade ju gärna sett fler). Jag lyckades vinna.. ;)

/Ulfgeir
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,271
RasmusL;n335300 said:
Ah, är det bra alltså? Visst är det översättningen/konverteringen av Tajemnicze Domostwo? https://boardgamegeek.com/boardgame/113997/tajemnicze-domostwo

Jag blev så opepp på Mysterium i att de ändrat reglerna och lagt in tävlingsmoment (?) så jag har helt bojkottat det och spelat vidare originalet, men äger det inte själv och knepigt att få tag på utländskspråkiga spel!
Det låter som det i alla fall. Av beskrivningen att döma verkar det vara någon sorts nyutgåva.

Det är däremot inga tävlingsmoment vad jag kunde se. Antingen vinner alla, eller så vinner ingen. Punkt. Även om du ansvarar för "dina egna" ledtrådar får alla hjälpa till att gissa på allas, och det verkar snarast vara ett sätt att parera alfaspelare. När alla knäckt sina ledtrådar går man till endgame, där alla får rösta om vad man tror är sanningen. Funkade skitbra.

Jag rekommenderar Mysterium. Jag tror dessutom det är ett spel som borde funka bra med barn.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,740
Location
Stockholm
Khan;n335339 said:
Det låter som det i alla fall. Av beskrivningen att döma verkar det vara någon sorts nyutgåva.

Det är däremot inga tävlingsmoment vad jag kunde se. Antingen vinner alla, eller så vinner ingen. Punkt. Även om du ansvarar för "dina egna" ledtrådar får alla hjälpa till att gissa på allas, och det verkar snarast vara ett sätt att parera alfaspelare. När alla knäckt sina ledtrådar går man till endgame, där alla får rösta om vad man tror är sanningen. Funkade skitbra.

Jag rekommenderar Mysterium. Jag tror dessutom det är ett spel som borde funka bra med barn.
Snyggt, låter som samma som jag gillar! Kommer köpa, tack!!!
 
Top