Nekromanti Konstiga rollspel!

ApOcAlYpTiC

Veteran
Joined
16 Jan 2001
Messages
34
Location
Umeå
Vilket av dessa idéer skulle kunna bli ett rollspel?:

1. Looney Toons - Alltså BugsBunny om dom med flytt bara hål osv

2. Pirates of dark water (Pirater på mörka vatten)- Den teckande serien som går/gick på CartoonNetwork men pirater som sökte efter 7 skatter och det fanns ett mörkt vatten som sänkte skepp osv en av piraterna brukade säga - Nodjitat!

3. Transformers - Som finns faktiskt tror jag och alla BORDE veta vad detta är eller hur...

4. Waterworld - en film där jorden består bara av vatten, folk bor på båtar och "båt städer"

5. Fallout- som jag gjort för ett mycket långt tag sen, det blev dock helt sjukt men ...

6. Terminator - Detta måste alla vet vad det är!

7. The Matrix - Det har borde väl finnas redan..?!

Detta var alltså massa konstiga/bra förslag kanske?

'Ha mitt dolk ger 0b3T6+2 ha ha, du kan känna dig besegrad din nolla!'
 

Hyperion

Veteran
Joined
12 Feb 2001
Messages
149
Location
Solna, Stockholm
Jag saknar:
Dexters lab (bäst på cartoon network) - RPG

Ett spel som skulle vara underbart att spela som riktigt RPG är ju Fallout dataspelen (2 st). Underbar världsskänsla och ett system som faktiskt är rätt bra. Rekommenderar att kika i begagnatbutikerna efter Fallout2, bästa datarollspelet någonsin, jag lovar :gremwink:.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>1. Looney Toons - Alltså BugsBunny om dom med flytt bara hål osv<p><hr></blockquote><p>Finns har jag förmig *hmm* tror det heter TOONS och det är inte nödvändigt Bugsbunny utan Kalla går lika bra..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>2. Pirates of dark water (Pirater på mörka vatten)- Den teckande serien som går/gick på CartoonNetwork men pirater som sökte efter 7 skatter och det fanns ett mörkt vatten som sänkte skepp osv en av piraterna brukade säga - Nodjitat!<p><hr></blockquote><p>Nodjitat fattat *ler* har faktist sett många avsnitt av den *suck* blev lite lite irriterad över att de aldrig fann dessa jävkla skatter *suck*.. MEN värden och dess form och upprepade använding av djur avlade som biologiska skjutvapen och annat lät klart lockande...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 3. Transformers - Som finns faktiskt tror jag och alla BORDE veta vad detta är eller hur...<p><hr></blockquote><p>*suck* finns gott om gratis version på nätet till diverse olika regler.. Själv avskyr jag Transformer..
*ler* kommer ihåg när jag under 87 satt barnvakt åt min lärarinnas son som var typ 6-7 år och Älskade Transformer uj uj uj han förklade allt om dom *ler* en rena rama uppslags verket var han. Jag höll på att somna av utråkning..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 4. Waterworld - en film där jorden består bara av vatten, folk bor på båtar och "båt städer"<p><hr></blockquote><p>finns till Westendgames regler kommer EJ ihåg om det är officiella eller fan skrivet..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 5. Fallout- som jag gjort för ett mycket långt tag sen, det blev dock helt sjukt men ...<p><hr></blockquote><p>*hmm* vet inte nog så..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 6. Terminator - Detta måste alla vet vad det är!<p><hr></blockquote><p>*suck* Kobolt skep.. Har möjlighetr OM man spelar den under striden mellan mäniskor och maskiner.
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> 7. The Matrix - Det har borde väl finnas redan..?!<p><hr></blockquote><p>*suck* dåligt dåligt dåligt.. Varför ska de använda männsikor ?
Fusion och Geotrermiska kraftverk skulle vara SÅ mycket bättre.. Alternativ solkraftverk OVANFÖR jorden som sänder energi ner till marken genom antagligen en Geostationär kabel ( sånt teoriserar om idag ) Alternativ så skulle en kabel kunna ge fler än en fördel då kabeln kan samla in blixtar från atmostphären och på så sätt vinna extra energi..
hela Matrix verkar dåligt igenom tänkt och allt för trikfilms beronde... Ideen hade möjligheter tyvär så slaktade dom den..
Eller genom laser som strålar ner till en uppsamlings punkt..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
För att få tag på Fallout2 så kan man köpa Incite PCgames tidningen (nyaste tror jag) så får man en fullversion på fallout 2.

Yassilus den store
--
Ei Saa Peittää
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
Eller varför inte baserat på nån eller några Monty Python sketsher/images/icons/wink.gif?
Troligen omöjligt men en kul grej/images/icons/smile.gif

/WolmerX -Det är bättre att pinka i en stupränna än att stupa i en pinkränna
 
G

Guest

Guest
matrix[OT]

"*suck* dåligt dåligt dåligt.. Varför ska de använda männsikor ?
Fusion och Geotrermiska kraftverk skulle vara SÅ mycket bättre.."


för att de inte får chans att hämnas då? :C)

Mvh Ezzy
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"*suck* dåligt dåligt dåligt.. Varför ska de använda männsikor ?"

Plot point. /images/icons/wink.gif

"Fusion och Geotrermiska kraftverk skulle vara SÅ mycket bättre.."

Tja, Morpheus nämnde ju något om att maskinerna hade tillgång till "en sorts fusion". Jag får anta att den hade väldigt låg effekt i jämförelse med "riktig" fusion, annars hade människokraftverken varit överflödiga.

"Alternativ solkraftverk OVANFÖR jorden som sänder energi ner till marken genom antagligen en Geostationär kabel ( sånt teoriserar om idag )"

Intressant idé. Däremot så vet jag inte om det hade varit så lätt att koordinera detta förmodligen gigantiska solsegel om man inte hade klarsyn uppåt. /images/icons/smile.gif

"Alternativ så skulle en kabel kunna ge fler än en fördel då kabeln kan samla in blixtar från atmostphären och på så sätt vinna extra energi.."

Tror att japanerna försökte. De kom fram till att man genomsnittligen inte fick in så värst mycket per dygn. En blixt är maffig, visst, men tusen blixtar motsvarar inte en veckas koleldande.

"hela Matrix verkar dåligt igenom tänkt och allt för trikfilms beronde... Ideen hade möjligheter tyvär så slaktade dom den.."

Håller med, fast jag gillade filmen. Filmen har underbart skådespel och skönt upplägg. Däremot så är den något äldre Dark City min absoluta favorit.

"Eller genom laser som strålar ner till en uppsamlings punkt.."

Nja... inte med de där molnen, väl?

--
Björn


"O Rose, thou art sick!
The invisible worm
That flies in the night,
In the howling storm,
Has found out thy bed
Of crimson joy,
And his dark secret love
Does thy life destroy."
--William Blake
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Poängen med Matrix

"*suck* dåligt dåligt dåligt.. Varför ska de använda männsikor ? [snippeti] hela Matrix verkar dåligt igenom tänkt och allt för trikfilms beronde... Ideen hade möjligheter tyvär så slaktade dom den.."

Poängen med Matrix är inte att presentera en tekniskt trovärdig framtid. Poängen är att underhålla en biopublik med en hisnande berg-och-dalbana samtidigt som de serveras budskapet "hörni, tänk efter lite - ni håller på att tappa kontrollen över utvecklingen" (det mer filosofiska budskapet "vad är egentligen verkligt" låter jag andra fundera på).

Precis som Isaac Asimovs positronhjärnor, Clarkes Rama, Dicks androider, Gibsons cyberdäck, et cetera, så är science fiction som Matrix inte intresserade av att vara tekniskt korrekta. De är intresserade av att utnyttja en hisnande miljö för att föra fram ett budskap.

Fast den poängen brukar i allmänhet missas, speciellt av recensenter som anser att Paul Verhoevens Starship Troopers är pro-fascistisk.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Poängen med Matrix

"(det mer filosofiska budskapet "vad är egentligen verkligt" låter jag andra fundera på)."
I Matrix så är det så att detta budskap serveras på ett fat. De säger rent ut att vår verklighet är lögn. Den som ser på Matrix får sanningen "serverad", om de nu tycker annorlunda så har de "fel" (jag har svårigheter med att förklara vad jag menar här). Ett exempel: om något hade hänt i den "verkliga" verkligeten (dvs inte den datorgenerade världen) som fått oss att tvivla på att den verkligeheten faktiskt bvar "verklig" så skulle inte sanningen vara så enkel och "serverad".

Både 13 Våningen och eXistenZ låter bli att servera sanningen och det är därför jag tycker att dessa två filmer är mästerverk, medan Matrix "bara" är en bra film.

Du nämner Philip K. Dick. Han är mästaren på att få oss att undra vad som är verkligt. eXistenZ och 13 Våningen liknar hans böcker och det är delvis därför jag gillar dem =).

"Fast den poängen brukar i allmänhet missas, speciellt av recensenter som anser att Paul Verhoevens Starship Troopers är pro-fascistisk."
Du har rätt, det är bara att konstatera att det finns väldigt många som missförstått vad Starshipp Troopers handlar om.

Ursäkta om det låter konstigt, men jag har just kommit hem från att spela rollspel och är lite trött.

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Poängen med Matrix [OT]

Vem bryr sig om handling? Bara det är bra actionscener så är det OK för mig.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Poängen med Matrix [OT]

"Vem bryr sig om handling? Bara det är bra actionscener så är det OK för mig."
Bra action räcker inte för mig.

En del säger: Smaken är som baken - delad.
Jag säger: Smaken är som baken - Andras luktar skit =)

//SlaskSmak

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Re: Poängen med Matrix

"Fast den poängen brukar i allmänhet missas, speciellt av recensenter som anser att Paul Verhoevens Starship Troopers är pro-fascistisk."

Dessa recensenter kan säkerligen inte ha läst boken... /images/icons/smile.gif

--
Björn


"Mr Murdock, yes? Where is he?"
--Dark City
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Poängen med Matrix

"I Matrix så är det så att detta budskap serveras på ett fat. De säger rent ut att vår verklighet är lögn."

I den världen, ja. Fast det är inte det som är den filosofiska poängen. I ståryn i Matrix är det uppenbart att verkligheten är en lögn, men det har ingenting med poängen att göra. Poängen är att få oss i publiken att tänka till: är verkligheten som vi i publiken lever i en verklig verklighet, eller är det en sinnlig konstruktion som bara existerar i våra huvuden? Hur är det med en virtuell verklighet? Kan den kvalificera sig som en verklig verklighet om vi ändå inte kan se någon skillnad?

Och hur är det med artificiella livsformer? Vilken ställning måste vi ta gentemot dessa om vi lyckas skapa sådana? Finns det någon fara med det och är det värt risken?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

SleazeRat

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
98
Location
Umeå
Re: Poängen med Matrix

"Poängen är att få oss i publiken att tänka till: är verkligheten som vi i publiken lever i en verklig verklighet, eller är det en sinnlig konstruktion som bara existerar i våra huvuden?"
Exakt. Men Matrix får mig inte att tänka till sådär som du beskriver... däremot lyckas eXistenZ, 13 Våningen och flertalet Philip K. Dick böcker med att få mig att ifrågasätta verkligheten. Matrix är "bara" en bra (action) film eftersom den misslyckas med det filosofiska, tycker jag.

"Och hur är det med artificiella livsformer?"
Jag är starkt för åsikten att vi aldrig ska skapa artificiella livsformer. Varför? Jo, lever de, så kommer de att börja tänka. Börjar de tänka, så tänker de snart själva. Tänker de själva, så får de snart egen vilja. Får de egen vilja så gör de inte längre vad vi säger. Då uppstår en konflikt. En konflikt som bara kan göra så att det blir sämre för en av parterna (eller båda).

//SlaskDroid

SlaskBomben tillbereds i mikrovågsugnen...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Matrix

*suck* dåligt dåligt dåligt.. Varför ska de använda männsikor ?

Tja, dom är ju inte människor. Dom tänker på andra sätt.
I filmen så ser vi ju hur Agent Smith blir mer och mer mänsklig och får känslor. Kanske det började redan under erövringen, kanske robotorna VILL (även om dom inte låtsas om det) förslava människor, känna att dom härskar över dom.

Kanske dom försågs med någon sådandär robotlag som säger "Döda inte människor", och har lyckats vrida och förvränga den, men är fortfarande inte helt kvitt den. Robotorna känner en form av olust inför att utrota människosläktet.



/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top