Nekromanti Konstiga bokstäver

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
När jag skrev Gondica beslöt jag att använda enskilda bokstäver för språkljud som saknar "vanliga" svenska bokstäver: sh, tch, ach, th, dh, m.fl. I mina ögon förbättrades läsbarheten. Vilka tecken jag kunde välja begränsades av vad som fanns tillgängligt i Windows 95/Word 97, vilket ledde till att cent-tecknet (c med vertikalstreck) användes för ach-ljudet.

Jag skulle gärna ha åsikter på om detta var ett klokt tillvägagångssätt, eller om det hade varit bättre om jag hade skrivit dessa ljud med tvåbokstavskombinationer, vilket man normalt gör på svenska. (Detta skulle dock skapa vissa problem: stavat så blir exempelvis på lashonnu adjektivet "svart" i femininum "shkhorááth", vilket jag tycker ser förskräckligt ut.)

Anders
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Tja å, ä och ö är ju konstiga bokstäver för engelskspråkiga folk...Island har väl ett antal konstigheter också, t.ex. ng ihopslaget i en bokstav ,som tyvärr inte finns på mitt tangentbord :-(.

Så det tycker inte jag är så konstigt att använda. Det ger mer inlevelse och främlighet. Bara man försöker skriva hur ett visst tecken bör uttalas, fast det är nog svårt angående tritonerna, som om jag inte minns fel, var ett språk mycket svårt (om inte omöjligt) att uttala för andra folkslag.

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Riddaren har rätt. Själv blir jag irriterad när andra spel använder "konstiga" stavningar (nechromantii - uttalas nekromanti) för att det skall bli "exotiskt". Burr.

MIn enda invändning är att vissa program för nätkommunikation - typ det här forumet :) gör att jag måste minnas elaka koder för att kunna skriva "dan-shi" rätt... ;-)

Nightowl, som tycker att aoterei kan återges med ljudkurvor skrivna som grafer :)

Förresten, ultraljud existerar i Gondica. Med sapienter i faggorna som kan höra eländet, innebär det att folk fattat att det finns "ohörbara ljud"?

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>MIn enda invändning är att vissa program för nätkommunikation - typ det här forumet :) gör att jag måste minnas elaka koder för att kunna skriva "dan-shi" rätt... ;-)</I>

Just därför jag gjorde den här:
<A HREF="http://www.egroups.com/files/gondica/gondtkn.html" target="_new">http://www.egroups.com/files/gondica/gondtkn.html</A> -- Åke, som dock tycker det var <I>lite</I> fattigt att la&#154;onnu-lexikonet på rollspel.com bara las ut i Word-format.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Varning: när jag klickade direkt på länken fick jag veta att jag måste logga in på egroups för att komma åt den. När jag flyttade den till adressfältet, fungerade det däremot...

Beats me, och jag är basar på egroups-listan för Gondica

Nighowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Konstiga bokstäver (OT)

<I>Varning: när jag klickade direkt på länken fick jag veta att jag måste logga in på egroups för att komma åt den. När jag flyttade den till adressfältet, fungerade det däremot...</I>

Aha, ett kryphål! Och de som skryter så med sin utmärkta säkerhet...

<I>Beats me, och jag är basar på egroups-listan för Gondica</I>

Om man <I>vill</I> göra Files-katalogen publikt tillgänglig så går det att ställa in under Settings; det är ganska självförklarande bara man hittar sektionen ifråga.

--
Åke
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Konstiga bokstäver (OT)

Om du skulle vilja göra den publikt tillgänglig hade jag blivit glad. Tricket med adressfältet funkade inte för mej :(

/Jon
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Konstiga bokstäver (OT)

<I>Om du skulle vilja göra den publikt tillgänglig hade jag blivit glad. Tricket med adressfältet funkade inte för mej :(</I>

För att göra det enkelt för oss kan vi väl ta och temporärt lägga in den på en annan eGroup, där den inte alls hör hemma, men som har en öppen Files. Testa på:
<A HREF="http://www.egroups.com/files/lancelot/Xtemp/gondtkn.htm" target="_new">http://www.egroups.com/files/lancelot/Xtemp/gondtkn.htm</A>
(Skadar väl ingen om den får ligga där i några veckor eller så?)

--
Åke
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Konstiga bokstäver (OT)

Jag TRODDE den var publikt tillgänglig - där ser ni hur mycket jag vet. Arkiven var tillgängliga, så då räknade jag kallt med att filerna var det också. Huga, och jag skall vara ansvarig!

Jag går och fixar tillgängligheten.

(Så ni vet det i framtiden: Jag, och, i nödfall Anders har Makten att joxa på Gondica-listan; på Lancelot-listan, dess syster (alla deltagare där vet att den är kvinnlig...) är det jag och Åke - som är mycket mer insatt än mig. :-D)

Nightowl

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Jag skulle gärna ha åsikter på om detta var ett klokt tillvägagångssätt, eller om det hade varit bättre om jag hade skrivit dessa ljud med tvåbokstavskombinationer, vilket man normalt gör på svenska.</I>

Jag för min del tycker iaf att det var en bra approach för själva stämningen i texten; det går ju utmärkt att skriva daladh och Theos istf dalað och Þeos - men det är inte lika kul, och stämning är som bekant en rätt central faktor i rollspel.

Iofs, att det även går att skriva som vanligt gör ju också att det inte är en så viktig fråga; ids man inte leta fram teckenkoder för tillfället så skriver man bara som det låter istället.

--
ÂÂkhÈ
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Aha, en triton! :)

Nightowl, som hittade "Fantastic Four Compendium" till gamla MSHRPG för nedladdning gratis på nätet i går, och grämer sig över att
A, tritoner inte har pseudogrekiska städer under vattnet
B, tritoner inte kan korsas med människor.

"If there are White Dwarfs, why can't there be Black Ducks?"
Fansinet Black Duck's valspråk
 
Top