Konstant skada från monster

Oldtimer

Swashbuckler
Joined
5 Feb 2002
Messages
2,852
Location
Göteborg, Lindome
Det verkar ju som om majoriteten av de som svarade tycker om att slå för skada för sina monster.
Men är det ändå okej att monsterdatan anger skadan som "31 (7d8)" eller är det störande? Frågar åt en kompis. :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
9,409
Location
Ludvika
Det verkar ju som om majoriteten av de som svarade tycker om att slå för skada för sina monster.
Men är det ändå okej att monsterdatan anger skadan som "31 (7d8)" eller är det störande? Frågar åt en kompis. :)
Även om man alltid slår för skada så är det ju bra info att ha när man planerar encountret.
 

Lemur

Speleman
Joined
7 Sep 2015
Messages
945
Det är okej tycker jag, så länge tärningsalternativet finns kvar.
I Symbaroum gör monster fast skada och har ett fast värde i skydd. Det blir extremt tråkigt eftersom situationer uppstår där en RPs vapen aldrig kan skada en särskild fiende. Dessutom gillar jag att slå tärningar för skada, det blir ett extra spänningsmoment. När ett stort troll får in en träff med sin klubba har du fortfarande en liten chans att överleva, om skadan blir låg.
 

anth

Klädkod: clown
Joined
24 Feb 2003
Messages
9,227
Location
Fjollträsk
Det verkar ju som om majoriteten av de som svarade tycker om att slå för skada för sina monster.
Men är det ändå okej att monsterdatan anger skadan som "31 (7d8)" eller är det störande? Frågar åt en kompis. :)
inte det minsta störande.

vad som är störande är att skriva ut vad man kan få, som man gjorde i ODD / ADnD: d6 skrivs 1-6, 3d4 skrivs 3-12, och 7d8 skrivs 7-56 - det är rejält störande. :)
 

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
880
Location
Göteborg
Nota bene att i urd&d räknade man just så: i hits.

Men en hit gjorde 1d6, och hit dice var antalet d6. I snitt blir det antal hits. Variansen behövs egentligen när man närmar sig noll.
 

Oldtimer

Swashbuckler
Joined
5 Feb 2002
Messages
2,852
Location
Göteborg, Lindome
Nota bene att i urd&d räknade man just så: i hits.

Men en hit gjorde 1d6, och hit dice var antalet d6. I snitt blir det antal hits. Variansen behövs egentligen när man närmar sig noll.
Jag har en spelare i en av grupperna som också var med på den tiden och han rapporterar fortfarande resultatet av sin attack som "11 träffar".
Fast han tänker nog inte att de gör 1d6 per styck. :)
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
2,157
Att slå skada, eller bara ge genomsnittsskada är lite samma sak som om att slå fram hp eller få genomsnitts-hp när man går upp i level (vilket har funnits som option sedan DnD3).

Jag förstår varför: striderna går snabbare och blir mindre slumpmässiga.

Men jag VILL ha slumpmässighet och är mest orolig för att otyget ska spridas:
- Magikern i gruppen slår inte längre skadan för sina fireballs, utan man tar genomsnittsskadan.
- Man slår inte längre attackslag, utan har man 75 % chans att träffa multiplicerar man genomsinttsskadan med 0,75 och gör denna skada varje runda.
O.s.v.
Det här! För monster brukar jag dessutom rulla fram HP, ibland första gången de blir träffade, ibland redan innan. Jag vill ha rejält med osäkerhet i striden, oförutsägbarhet är mitt kul! Sen finns det såklart gränser, men att rulla skada, och rulla monster-HP (speciellt för monster som evt kan få rätt låg HP) gör imo mkt för att göra varje strid unik. Kanske har den skitfeta jättegrodan med 3D8 Hp bara 5 hp, medan nästa groda masar runt med 22. Blir inte lika lätt att förutsäga motståndet för spelarna.
 
Top