folketsfiende
drömvändare
Alla former av konstnärliga uttryck är konst därför att de har en funktion, eller flera. När de används på ett effektfullt sätt, fungerar de väl. Konstnärliga uttryck i rollspel, vare sig det rör sig om bilder eller ord, kan fungera väl, men kanske ofta inte lever upp till vad de hade kunnat vara. När de fungerar väl tillför de något som avsaknad av dessa uttryck aldrig kan uppnå. För mig är de konstlösa rollspelen utan funktion - de lockar inte till spel. För mig räcker det heller inte med enbart bilder eller andra grafiska uttryck, utan det måste till någon typ av konstnärligt språkligt uttryck för att jag ska känna intresse för spelet. Om det "bara" är regler och instruktioner så ser jag inte vad som är poängen med spelet. Det här hänger nog ihop med att jag alltid blir såld på världen/stämningen. Regler spelar mindre roll för mig. När de är som bäst märks de inte så mycket men låter mig göra det världen lovat och uttrycka det jag tänkt att karaktären är, när de är dåliga blir de ett hinder som måste övervinnas. Världen, stämningen, konsten kommer först.
Det är bra att regler är koncisa och tydliga, lätta att hitta i, men för mig är det lika viktigt att jag får en bra känsla för vad reglerna ger uttryck för i spelvärlden, och där är det konstnärliga språket viktigt för mig för att gestalta världen och dess möjligheter. För den som vill bygga världen själv tillsammans med de andra i gruppen kan jag tänka mig att det fungerar mycket annorlunda.
Några svenska rollspel som har gett mig ordkonst som lockat till spel är Mutant: UA och Coriolis. Reglerna i dessa är väl ibland tydliga, ibland svårnavigerade, och språket inte alltid formellt korrekt, men det är mustigt och fullt av detaljer och formuleringar som skapar just värld och stämning.
Det är bra att regler är koncisa och tydliga, lätta att hitta i, men för mig är det lika viktigt att jag får en bra känsla för vad reglerna ger uttryck för i spelvärlden, och där är det konstnärliga språket viktigt för mig för att gestalta världen och dess möjligheter. För den som vill bygga världen själv tillsammans med de andra i gruppen kan jag tänka mig att det fungerar mycket annorlunda.
Några svenska rollspel som har gett mig ordkonst som lockat till spel är Mutant: UA och Coriolis. Reglerna i dessa är väl ibland tydliga, ibland svårnavigerade, och språket inte alltid formellt korrekt, men det är mustigt och fullt av detaljer och formuleringar som skapar just värld och stämning.