Konspiratoriska scenarion/kampanjer

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag letar efter scenarion som kretsar kring en stor konspiration inom en eller flera stater.
Det får gärna vara världsomvälvande och något att nysta i länge för rollpersonerna och kanske lite deep state hållet.
Det får gärna finnas en apokalyptisk känsla över det hela, stoppas inte konspirationen så kommer världen att grovt förändras.
Jag har suttit och kollat på Drivethrurpg och inte lyckats hitta något vettigt, men jaglär säkerligen ha missat en hel del.

Tack på förhand!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Metaplotten till Conspiracy X har en hel del sånt, men kretsar ju framförallt kring rymdvarelser och den sorts konspirationer X-Files-serien fokuserade på. Blandar också in övernaturligheter och andra former av konspirationer, samt en del verktyg för att konstruera konspirationer.

Finns här i sin andra utgåva: https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/10/Eden-Studios/subcategory/57_8366/Conspiracy-X-20

Inte allas kopp te i slutänden, men det uppfyller dina kriterier.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Metaplotten till Conspiracy X har en hel del sånt, men kretsar ju framförallt kring rymdvarelser och den sorts konspirationer X-Files-serien fokuserade på. Blandar också in övernaturligheter och andra former av konspirationer, samt en del verktyg för att konstruera konspirationer.

Finns här i sin andra utgåva: https://www.drivethrurpg.com/browse/pub/10/Eden-Studios/subcategory/57_8366/Conspiracy-X-20

Inte allas kopp te i slutänden, men det uppfyller dina kriterier.
Men har de några färdigskrivna äventyr eller en kampanj?
Jag ser bara source books när jag kollar. Men dessa kanske innehåller tillräckligt mycket trådar för att köra något?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Men har de några färdigskrivna äventyr eller en kampanj?
Jag ser bara source books när jag kollar. Men dessa kanske innehåller tillräckligt mycket trådar för att köra något?
Tror det bara finns ett publicerat äventyr till andra utgåvan, och det är det som följde med i deras Free RPG Day-intro. Den är ju gratis där dessutom. Den som heter Introductory Game Kit. Men nej, det är mer att det finns en beskriven "plot" bakom kulisserna och den sanningen kan du göra lite vad som helst med som spelledare. Jag använde mig av det som ramverk för att sedan placera ut lager med personer som visste, och ytterligare nivåer ned placera ut smulor rollpersoner kunde hitta.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Det som inledde kampanjen var en "USO Congress" i Nantucket, dit rollpersonerna åkte. Modellerad efter UFO-kongresser i USA, med paneler och talks och vittnesmål och grejer. Rollpersonerna gick och lyssnade på dårfinkar som pratade om allt från delfiner med telepatiska krafter till försvinnande undervattensjättar. Sen fick de nysta i materialet på egen hand.

Vid ett tillfälle några timmar in i andra spelmötet, när de börjar peka hit och peka dit på alla deltagare (som ligger som fotografier på bordet framför dem), är det en spelare som utbrister, "det är nog såhär någon blir konspirationsteoretiker på riktigt..."

Kul stämning, lagom spårat, och bara skrapandes på ytan av vad som komma skulle. :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Complete Masks tickar väl de boxarna skulle jag säga, inom sin sfär liksom.
Nyarlathotep antar jag att du menar?
Den ska en vän spelleda framöver då han är helt frälst i allt som har med CoC att göra.
Men tack för tipset.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
482
Jag letar efter scenarion som kretsar kring en stor konspiration inom en eller flera stater.
Det får gärna vara världsomvälvande och något att nysta i länge för rollpersonerna och kanske lite deep state hållet.
Det får gärna finnas en apokalyptisk känsla över det hela, stoppas inte konspirationen så kommer världen att grovt förändras.
Jag har suttit och kollat på Drivethrurpg och inte lyckats hitta något vettigt, men jaglär säkerligen ha missat en hel del.

Tack på förhand!
Kolla mitt bidrag i wu tang-tråden ;)
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,279
Delta Green är ju X-Files möter Cthulhu, med en stor konspiration som är fokuserad kring mythosen som också länkats samman med andra konspirationer, med allt från Majestic 12 och Roswell. I spelet är ni agenter som tillhör Delta Green, som är "blacker than black ops", vars mål är att stoppa mythosen och upprätthålla illusionen, kosta vad det kosta skall.
 
Top