Nekromanti Kommentarer om recensionerna

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,490
Location
Stockholm
Hej!

Som ni ser i nyaste Fenix har vi börjat med recensioner. Jag undrar om ni har några kommentarer? Lyckades vi göra bra recensioner?

M.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,875
Location
Stockholm
Jag gillar som vanligt inte sifferbetyg i recensioner.*

Det sagt tycker jag att detta sifferbetygssystem är ett av de bättre jag sett. Särskilt när det kompletterades av välskrivna och hyfsat objektiva recensioner som lyckades ge en bild av produkternas innehåll och användbarhet.

<font size="1">* Sifferbetyg gör det för lätt för recensenten att komma undan med att bara rabbla upp produktens innehåll utan att i skrift behöva ta ställning till användbarhet och kvalitet; vem som kan tänkas ha nytta av produkten och vem som kan tänkas inte ha nytta av den.
</font size>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,215
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag håller med Dante. Ni fick sifferbetygen att funka någotsånär, men generellt hade jag hellre ändå skippat dem - i fallet Skymningshem speciellt, kände jag lite att författaren inte nog motiverade sitt slutgiltiga omdöme.

Sifferbetyget kan vara ett komplement, och ett åskådliggörande av recensentens omdöme, men det får aldrig ersätta det. Uppdelningen i 'Intryck' och 'Innehåll' var dock väldigt bra.

- Ymir, tycker
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag greppade först inte systemet. Prickar under tio och summa över (oftast)? Weeeeird. Sen tänkte jag till i fem sekunder och greppade det. Så nu är et förståeligt.
Och var WFRp-recensionen en recension eller en "Jag minns det gamla WFRP och det skiljer sig såhär från det nya"-artikel? En recension var det då inte.


Storuggla, hård mot de skrivande
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Jag håller på att skriva ett par recensioner till nästa nummer, och jag är inte heller så förtjust i sifferbetyg.

Dels så känns det som att det betyg jag sätter på något sätt ska vara jämförbart med andra recensenters, något som är nästan omöjligt.

Dels så har jag svårt att ranka flera produkter jag recenserar så absolut sinsemellan. Jag tycker att en recensionen främst ska visa på produktens styrkor och svagheter, samt vem som kommer att få ut mest av den. Då kan läsaren själv förstå om produkten passar denne. Det känns svårt att ge produkt A bättre betyg än produkt B när de är väldigt olika.

Ska det vara ett betygssytem är intryck+innehåll en bra uppdelning. Kanske skulle betyget kännas mindre absolut om totalpoängen skippades. Den som vill kan räkna fram det ändå men det skulle ge mindre känsla av absolut ranking.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har inte så stort problem med siffror, då de ändå inte ersätter den egentliga recensionen. Uppdelningen i Intryck och Innehåll kändes både fräsch och vettig. Jag tyckte de såg bra ut och anser att recensenterna gjorde ett bra försök att hålla sig väldigt objektiva, även om jag egentligen tycker att det blir rätt stelt att läsa den typen av recensioner och gärna ser lite mer färgranna och personligt vinklade betraktelser. Det är dock en smaksak.

Däremot (och det här borde jag skriva i en helt egen tråd) så slog det mig att Fenix är en väldigt kompakt layoutad tidning. I tidigare nummer finns det ett antal artiklar jag aldrig orkat läsa, och nu börjar jag misstänka att det kan bero på de stora textsjok med små bokstäver som ibland inte ens bryts upp i några stycken eller förses med några mellanrubriker. Det blir lite väl maffigt på sina håll. För mig, åtminstone. Jag tror att något lite luftigare och lättare skulle kunna göra Fenix betydligt mer lättläst.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jag undrar om ni har några kommentarer? Lyckades vi göra bra recensioner?
Visst, det funkar aldekles bra med recensionerna. Kul att få läsa lite vad folk tycker & tänker om spel i allmänhet. Speciellt om det nu dyker upp nån recension om ett spel som man eventuellt funderar på att köpa.
Så för min del så får ni mer än gjärna fortsätta med detta !

/ Johan K, som skall lira rollspel om en timme.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Som många sagt siffror är kanske inte det bästa (men det funkar). Annars bra recensioner. Det är trevligt i tidning
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Kommentarer (ANT)

Det är sånt man har Sverox till. (-:

Är det? Jag läser den när jag vill sova. De senaste numren har varit såååå tråkiga, och det sista var helt intetsägande.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nej

Jag tyckte faktiskt inte att recensionerna blev särskilt lyckade alls. De påminner om Codex recensioner, som också var rätt menlösa.

Flera verkar gilla uppdelningen i Intryck och Innehåll, men jag förstår faktiskt inte vad som menas med Intryck kontra innehåll.

Produkterna känns varken intressanta eller asdåliga utan rätt medeltrista allihop, jag tycker inte nån recension förmedlade någon känsla alls. Eller också är alla produkterna rätt melösa, förstås, och då är det väl okej. Men bättre att recensera annat material i så fall, så att det blir intressant att läsa.

Jag kan tycka att det kan få finnas recensioner på hemsidan, men i tidningen... nä, hellre riktigt innehåll i framtiden.

Lustigaste formuleringen är:
"...men det finns även stämningsmaterial som ska kunna användas i vilken kampanjvärld som helst, eller i Greyhawk."
 

The_Gorger

Hero
Joined
28 Aug 2002
Messages
920
Location
Strömstad, Västra götalands län
Re: Kommentarer (ANT)

Nja, det var ett orättvist sätt att avfärda Risings kritik. Sverox har typ dubbelt radavstånd där det mellan raderna är mer läsvärt, än själva texten. Fenix skulle nog må bra av att luftas upp lite. Jag gillar kompakt design, men det blir lätt att man inte orkar läsa artiklarna.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Kommentarer (ANT)

Nja, det var ett orättvist sätt att avfärda Risings kritik.

Egentligen inte... däremot var nog referensen i obskyraste laget.
Back in Räv-Sverox dagar var det länge en rätt så hård viljornas dragkamp om folk var bäst betjänta av en matnyttig tidning med mycket innehåll, eller av en lättsmält sak utan tuggmotstånd ("luftigare sidor, kortare artiklar").
De fick ju sin luft-Sverox till sist, och vi var ganska ense om att då var fältet fritt att göra en ny tidning för folk som kan läsa...

Om Fenix skulle må bra av att luftas upp lite grann överlåter jag till redaktörsparet, men de brukar se över sidmallarna och testa olika varianter då och då.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,931
Location
The Culture
Re: Kommentarer (ANT)

Sverox har typ dubbelt radavstånd där det mellan raderna är mer läsvärt, än själva texten.
Det där är vad jag kallar negativ kritik! :gremwink:

Jag håller med om att luftig layout kan vara fint, men priset kommer vara en dubbelt så tjock tidning, eller (som i Sverox fall) artiklar som är så korta att de tar slut precis innan de hunnit bli intressanta.

/tobias
 

Havoc

Swordsman
Joined
21 Feb 2001
Messages
545
Location
Stockholm
Re: Kommentarer (ANT)

"There are 2 kinds of people, those who know binary and those who don't

8 ggr "

Syftar 8 ggr på hur många gånger någon inte insett att du "skrivit fel" medvetet och påpekat ditt misstag? :gremgrin:
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Tillägg

Om Fenix skulle må bra av att luftas upp lite grann överlåter jag till redaktörsparet,

Sen slår det mig att det inte måste hänga på sidlayouten - som Rising påpekar kan det också lätta upp ganska mycket med fler styckebrytningar och underrubriker. Det får väl redax ta upp med författarna isf.

Med brasklapp för att sådant också kräver lite mer utrymme, och det främsta problemet med att få ihop tidningen brukar vara just platsbrist. (-:

--
Åke
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Tillägg

Sen slår det mig att det inte måste hänga på sidlayouten - som Rising påpekar kan det också lätta upp ganska mycket med fler styckebrytningar och underrubriker.
Yeah, det tror jag skulle räcka. Precis som du säger så vill jag inte att Fenix ska bli lika Totte-boksaktig som Sverox.

(Medan vi ändå är inne på ämnet så skulle jag vilja påpeka att Fenixredaktionen bör se över hur mellanrubrikerna är formaterade, eftersom textstyckena inte linjerar med varandra. Styckeavstånden måste vara felinställda. Det är förvisso inget stort problem (jag är förresten rätt cool gällandes de flesta "regler" i branschen) men lite billigt ser det allt ändå ut.)
 
Top