Nekromanti Kommentar om D&D 3rd Ed.

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Fick regelböckerna idag och har så gott som bara snabbt läst igenom det här och där med lite mer nogrannare titt på vissa delar. Mycket välgjort tycker jag.

Har lite spontana kommentarer om det;
Jag gillade absolut inte AD&D men denna utgåva gillar jag. Även om man märker att de koboldiska tendenserna finns där så verkar systemet så flexibelt att man lätt kan modifiera det och ignorera de Feats osv som är för röjiga. Kan tyvärr inte säga mer än detta utan att ha läst igenom ordentligt och provspelat.



/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Ja, återkom gärna så kan vi få igång en debatt sedan om vilken upplaga som är bäst det har ju vart populärt i DoDforumet. Jag kan ju avslöja redan nu att jag står i 2nd editionledet, av anledningar jag tidigare framfört under rollspelsforumet.

Daniel "Warduke" Schenström
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Tycker vi kan klara oss utan en sådan urspårad debatt i detta forum. Det är bättre att vi diskuterar saker som ger mer förnöjelse till vårt D&D spelande, oavsett version istället.
Jag vet redan att du föredrar 2nd ed, och jag respekterar det. Jag fastnade dock aldrig för 2nd ed.


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
...ignorera de Feats osv som är för röjiga.

Fast det ska ju vara ett röjigt spel... :o)

Röjigt grottkräl är ju liksom det som är själva meningen med d&d, i all fall enligt mig...

Däremot tycker jag att regelsystemet är tillräckligt flexibelt för att klara en massa annat typ av spelande...

En intressant sak kan ju vara att sätta ihop en hel grupp Rogues och köra en stadskampanj... man behöver inte slåss mot några monster i överhuvudtaget... Och jag tror att reglerna skulle hålla hela vägen faktiskt...

Och dessutom så vänder jag mig fortfarande emot att man kallar spelet för koboldiskt...

Röj är väl det som visar att det är d&d man kör? [smil]

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
" Däremot tycker jag att regelsystemet är tillräckligt flexibelt för att klara en massa annat typ av spelande..."

Det är precis det som jag anser med :)
Är personligen inte så förtjust i grottkrälande så kommer att köra mer intrigspel ala The Enemy Within.

" En intressant sak kan ju vara att sätta ihop en hel grupp Rogues och köra en stadskampanj... man behöver inte slåss mot några monster i överhuvudtaget... Och jag tror att reglerna skulle hålla hela vägen faktiskt..."

Visst skulle de. Fungerar lika bra som andra rollspelssystem. Är det några skills / feats som man tycker saknas så är det ju enkelt att lägga till dem.

"Och dessutom så vänder jag mig fortfarande emot att man kallar spelet för koboldiskt..."
Ber om ursäkt. Även fast jag använde det skällsordet så tycker jag faktiskt mycket om spelet. Men den största delen fantasy rollspel lider tyvärr av fenomenet att reglerna i olika utsträckning främjar rent röjande i första hand.

"röj är väl det som visar att det är d&d man kör? [smil]"

Det må kanske vara din åsikt. Men den är inte den samma som min. Jag vill påstå att man kan köra mycket bra kampanjer utan de är maxade med röj i D&D.
Monsterbashing för att få XP kommer inte att förekomma i mina äventyr, men det utesluter inte att det då och då kommer att bli stridigheter. Konflikt är ju drivkraften bakom de flesta kampanjer. Och en konflikt kan ju ta sig utryck på olika sätt.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Ska tillägga att jag verkligen gillar D20 + Modifier vs Target number.
Påminner om Star Wars (D6) fast så mycket smidigare att slå 1D20 än en bunt med D6.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,633
Location
Uppsala
Jag håller med dig i den mån att 2nd Edition inte har en lika "flashig" layout, men i övrigt anser jag 3E vara en förbättring i de flesta hänseenden.

Begränsningar är jag inget fan av eftersom jag förespråkar flexibla system, men jag kan förstå varför de förekom i 2nd Ed eftersom det inte är allt för svårt att göra en riktigt "röjig" karaktär redan från början i 3E. Däremot har 3E ett mycket, mycket, MYCKET bättre system för Saves, Skill Checks och, egentligen, allt annat så för min del har 3E fler fördelar än nackdelar.

Däremot är layout:en lite väl löjlig bitvis, trots att den är mycket proffsigt upplagd.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Är personligen inte så förtjust i grottkrälande så kommer att köra mer intrigspel ala The Enemy Within.

Har tyvärr inte kört EW, men intrigspel är kul. Spelar själv en ganska höglevlad nekromantiker med dödsångest som hela tiden hamnar i bråk med Paladinen i gruppen om det verklgien är en bra idé att använda sig av skellet och zombies i kampen mot ondskan. :o)

Även fast jag använde det skällsordet så tycker jag faktiskt mycket om spelet.

Jo... men jag vänder mig emot användet av ordet när man pratar om ett spel... d&d är inte mer koboldigt än vilket annat spel som helst, det är ju faktiskt vad man gör det till.

Det må kanske vara din åsikt. Men den är inte den samma som min. Jag vill påstå att man kan köra mycket bra kampanjer utan de är maxade med röj i D&D.

Nu tror jag att du misstolkade mig.. jag menade att d&d helt enkelt är ett ganska röjigt spel. Grundkonceptet i det är Röjig grottkräl, fördelen är dock att det är så lätt att anpassa...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Jo... men jag vänder mig emot användet av ordet när man pratar om ett spel... d&d är inte mer koboldigt än vilket annat spel som helst, det är ju faktiskt vad man gör det till."

Precis.

"Nu tror jag att du misstolkade mig.. jag menade att d&d helt enkelt är ett ganska röjigt spel. Grundkonceptet i det är Röjig grottkräl, fördelen är dock att det är så lätt att anpassa... "

Ber om ursäkt, jag missförstog dig. Jag menade samma sak, fast missförstod dig totalt.


/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
<I>...de Feats osv som är för röjiga.</I>
Jag köpte böckerna i stort sett så fort de släpptes, har spelat sedan dess, och upplever faktiskt inte att det finns några Feats som är för röjiga. I grundboken, alltså. I Sword and Fist, däremot...

Kul kuriosa, förresten (OT):
Tidigare spelade min grupp AD&D 2nd Ed.. Vi tyckte det var bättre än DoD, men vi hade en bunt husregler i alla fall, för vissa saker var lite förfelade. När så den nya upplagan kom och jag förväntansfullt läste genom PHB upptäckte jag att precis alla klagomål min grupp hade på 2nd Ed. hade åtgärdats i 3E. Vi blev glada då... :)

Feliath
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
"Jag köpte böckerna i stort sett så fort de släpptes, har spelat sedan dess, och upplever faktiskt inte att det finns några Feats som är för röjiga. I grundboken, alltså. I Sword and Fist, däremot..."

Kanske är jag som är för invand med lägre nivå av fantasy ? :)
Skulle nästan tro det.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

nil

Veteran
Joined
22 Mar 2001
Messages
3
Bra fråga, jag har spelat och spelar fortfarande mycket ad&d 2'nd ed och gillar den pga smidigheten, just avsaknaden av skills gör att det funkar smidigt (GM avgör om man har tillgång till info, kunskap kontakter etc).

Har läst igenom D&D (3'rd) några gånger samt testat char generator och det är väldigt lättläst och smidigt med ett undantag...FEATS

Är det spelbart utan figurer? Hurmånga feats/classes blir handikappade utan figurer?

(För övrigt var det trevligt att se separata "spells" för alla klasser samt att haste är balanserad.)

/nil
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Tja, det beror väl alldeles på, det...
Får man fråga vilka Feats du tycker är för röjiga, egentligen? Jag tycker att de är rätt välbalanserade, särskilt om du föreställer dig att du t.ex. spelar en intrigbaserad kampanj. Plötsligt blir Skill Focus betydligt mer attraktiv än Power Attack...

Feliath - nyfiken
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Ja, det är just Power Attack, Cleave and (om jag nu minns namnet korrekt) Greater cleave. Combat reflexes är också rätt röjig, innebär att om en grupp varelser springer in i den rollpersonens hotade område så riskerar han att vara omgiven av lik inom en rond om han bara har en tillräckligt hög Dex modifier.

Aven munkarnas Class Features på högre nivåer är rätt extrema. I och för sig så lär det väl ta ett tag innan man når de nivåerna och det är kanske inte mer än rätt att man är halv-gud vid det laget.
Det som jag mest stör mig på när det gäller munkar är förmågan att kunna falla hur långt som helst utan att ta skada, bara de har en vägg att bromsa i mot. Men som vanligt, det är inget man inte kan fixa.
Detta var inte menat som klagomål, snarare som kommentarer efter mitt första intryck av spelet.

Ska väl tilläggas att jag allvarligt börjar gilla spelet.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Power Attack kan jag förstå att du tycker är röjig. Sin Base Attack i skada istället för träffbonus är inget att fnysa åt. Men Cleave och Great Cleave förutsätter att du dödar någon för att få extra attacker. De är alltså inte så röjiga om du bara utsätter rollpersonerna för något svårfällt. ;-) Combat Reflexes är däremot också rätt röjig, särskilt om man som du noterar stormas av rätt veka fulingar.
Angående munken lade jag märke till samma sak; faktiskt dock inte förrän jag jämförde ninjans (i Sword & Fist) special abilities med en munks av samma level. (Munken är <I>aningen</I> bättre, om man säger så...)
Intressant i sammanhanget är ju att spelet speltestades extensivt, såvitt jag förstått, för att uppnå en genomgående balans mellan classes, i avsikt att undvika en företeelse i 2nd Edition som i alla fall jag upplevde, nämligen att en Mage vid runt level 12-14 började utklassa precis alla andra classes i makt. En fighter med lika mycket EXP hade inte en sportmössa, vill jag minnas...
Jag märker att jag börjar komma från ämnet nu.

För övrigt bör väl nämnas att jag inte alls tar det som klagomål, jag tycker det är roligt att diskutera sådant här, särskilt om diskussionen som nu har en trevlig ton. Samt att det är kul att du börjar gilla spelet. Själv tycker jag det är det bästa jag spelat, och jag har faktiskt spelat rätt många. Det passar mig, helt enkelt. :)

Feliath - Idétorka just nu
 

Roger

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
16
Location
Uppsala
Personligen så har jag lusläst D&D från pärm till pärm med målet av att hitta någon stor bugg i systemet. Jag har inte hittat en enda. Färdighetssystemet får alla andra rollspel att blekna i jämförelse. Många andra rollspel har ett bra färdighetssystem men inga andra har en så klar mall på hur de kan användas, olika DC osv. Sedan har vi nästan det bästa av allt, stridsreglerna. De fungerar mycket bra. Jag har inte sett något annat system som hanterar förflyttning under strid bättre (förutom olika strategispel). Systemet har ett flyt och regler som attack of oportunity, delay och response gör systemet. Ändå på något mystiskt vis så finns känslan från det gamla AD&D kvar.

Ok, ska jag vara lite kritisk så kanske vissa yrken får lite för lite skillpoints, men det är väl upp till var och en och sätta lite högre på INT, eller?

Hade nu inte D&D varit levelbaserat så hade detta varit det bästa systemet so far overall...

\Lyrisk
 
Top