Nekromanti Kommande fantasyboom på film?

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Jag tror vi kan vara rätt säkra på att om Sagan om Ringen (och Harry Potter) går bra nu i vinter så kommer vi att få se en explosion av fantasyfilmer på bio.

Att många romaner (och romanserier) i sådana fall kommer att bli omtolkade för vita duken är väl inte heller en alltför vild gissning.

Vilka fantasyromaner tror ni att vi (om jag har rätt) kommer att få se i filmformat? Förmodligen kan vi räkna bort alla de där extremt långa serierna (jordan, kerr mfl), för det är ju inte realistiskt att tro att det går att pressa ihop 7-10 böcker, á 600 sidor, på 2½ timma. Inte utan att förvränga storyn till oigenkännlighet i alla fall.

Det är redan relativt säker (så säkert som rykten kan bli) att bröderna Wachowski har planer på en tredje Conanfilm - "King Conan: Crown of Iron". Det sägs att John Milius skriver på ett manus.

Jag skulle gärna se filmatiseringar av LeGuins Earthsea-böcker (i alla fall den första), kanske nån Pern-grej, eller varför inte Feists "Magician"?

Jag fruktar dock att det som kommer göras är slaktade versioner av de mest kända författarnas verk, oavsett om de passar på film eller inte.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Tyvärr har fantasygenren en allt för stor flopp-procent. Ungefär hälften av filmerna som kom under den förra fantasyvågen för 15-20 år sedan var kass, och av de som var bra så var det bara ett par tre som klarade sg bra även på topplistorna. Med andra ord så är risken för att filmbolagen blir brända rätt stor. Man ska därför knappast vänta sig några djupare filmer (Terry Gilliam är väl den ende som är kapabel att leverera sådana), utan det blir fantasterier och äventyr i Conan-stil. Originalitet får vi nog titta i månen efter...

http://www.algonet.se/~enda
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Nja, man vet aldrig. Det har många gånger planerats att göra en Elricfilm. Moorcock själv är väl hyfsat intresserad har jag för mig. Och hade någon bara skjutit till tillräckligt mycket pengar så...

Anledningen till att filmerna från 80-talet gick så dåligt var väl till stor del att nästan ingen av dem hade någon budget att tala om. Filmer inspelade i grustag med ett par bodybuilders i höfskynke som slåss och säger ugh!, kan helt enkelt inte bli några kassasuccéer.

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Jag kan bara hålla med Aadragor - vad kan man förvänta sig av filmer som varken har budget eller manus?

Terry Gilliam är väl inte den enda som kan göra "djup" fantasyfilm?

Och du dissa inte conan! =)

F.ö. kolla in <A HREF="http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=10000" target="_new">http://www.aintitcool.com/display.cgi?id=10000</A> - d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
"Filmer inspelade i grustag med ett par bodybuilders i höfskynke som slåss och säger ugh!, kan helt enkelt inte bli några kassasuccéer."

Nej, som tur är så är ju inte särskilt många som är powergamers och plockar fram sina Conanvideor så fort det blir en paus i rollspelet... /images/icons/wink.gif

Fast jag måste erkänna att jag gillade den där jätteormen som Conan klöv i två delar. Får nog langa in en sån på torsdag!
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Nja, det är nog inte mig du ska hänga ut, trots allt satte jag på filmen på begäran...

Kom för all del ihåg allihopa att det inte finns några dåliga barbarfilmer som inte för något gott med sig...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Kan ju hoppas !

man kan ju alltid hoppas att det kommer ut flera fantas-filmer. Då speciellt av de mer kända bkerna.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Gilliam är en av få regissörer som gör fantasyfilm och som lyckas göra dem sevärda. Kan någon ge ett exempel på någon annan regissör som kan mäta sig med Gilliams produktion?

Dissa Conan?! "Barbaren" är ju en kultrulle, medan "Förgöraren" är en dopad muskelkalkon. Fan, jag är så pass gammal att jag såg "Conan Barbaren" på bio... Och köpte boken som byggde på filmmanuset...

http://www.algonet.se/~enda
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Sunkiga fantasyrullar

>Filmer inspelade i grustag med ett par bodybuilders i höfskynke som slåss och säger ugh!, kan helt enkelt inte bli några kassasuccéer.

Det finns alldeles för många exempel på sådana. Bland de sämsta jag sett är "Outlaw of Gor" från 89. Info finnes http://us.imdb.com/Title?0098048 här för den som är intresserad.

En annan riktigt fruktansvärd sådan var en jag inte minns namnet på. Den visades för nått år sedan, en sen natt på femman tror jag. Hjälten skulle iallafall ta sig genom ett rum med blinda smeder utan att de nuddade honom med sina glödgade verktyg (det var precis så fånigt som det låter). Är det nån som sett den och kanske vet vad den heter?

/Anders
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Re: Sunkiga fantasyrullar

Nja, de två filmerna om Gor, var väl inte _så_ dåliga även om de var inspelade i grustag. Vill man se en riktigt dålig film i ungefär samma genre (inte riktigt, mer efter katastrofen, fast folk springer runt i höftskynken och säger ugh ändå) så ska man springa ner och hyra "Land of Doom". Den är såpass dålig att den inte har någon logisk handling. Scenerna bara följer på varandra utan särskilt mycket sammanhang...

Agh zadrau pôtul ilur Exarhep iz zanashrob bugd agh stâzob majât-snoshgronk tiul rausuga...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,475
Location
Stockholm
Jag har inget mot Förgöraren, faktiskt. Den är skön.

- d -

dilandau@another.com
"Do Gnomes Dream of Subterranean Sheep?"
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Sunkiga fantasyrullar

>Vill man se en riktigt dålig film i ungefär samma genre (inte riktigt, mer efter katastrofen, fast folk springer runt i höftskynken och säger ugh ändå)

En annan genom-sugig film i den genren är Nemesis 3. Ett antal muskelbyggare springer runt i öknen, samt i en gammal fabrikslokal, och spränger saker och varandra i luften. Allt detta filmas. Nån prao-elev klipper sedan ihop detta till något som ska föreställa en film. Eftersom man har mer stridsscener än man logiskt kan placera i det som de har istället för handling, så består drygt hälften av filmen av flashbacks från tidigare strider (som på nått lustigt vis påminner om de som utkämpas mellan dessa tillbakablickar). Undvik denna om ni kan. Den är inte ens dålig på ett kul sätt.

/Anders
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Sunkiga fantasyrullar

Det tycks mig otroligt fantastiskt att du hittade till den filmen. Otroligt.....

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Sunkiga fantasyrullar

>Det tycks mig otroligt fantastiskt att du hittade till den filmen. Otroligt.....

Det är värre en så. Jag faktiskt äger den :-/

/Anders
 
Top