Varulv [KoK] - R1

Accepterar du ordförande Fjodorsenubas paket?

• Total voters
    12

Vimes

Gallerix
Dörrarna till det i tät cigarrök täckta styrelserummet stängs. Någon skrockar konspiratoriskt, någon annan gnuggar ondskefullt sina händer, redo att bestämma världens öde över en konjak. Men något är fel! Bland er har modiga YouTubers och sanningssägare nästlat sig in - redo att rycka bort fjällen från folkets ögon och avslöja hur ni kontrollerar alla trådar till marionettregeringar, popstjärnor och lapplisor. Ni måste hitta dem innan det är för sent! Eller hinna iscensätta New World Order innan sanningen nått bloggar, YouTube och Facebock-grupper!
Regler:
§0 (Vad man får och inte får göra)
§0.1 Det är inte tillåtet att prata om spelet med andra deltagare utanför speltrådarna, om inte ens roll-PM tillåter det.
§0.2 Det är inte tillåtet att publicera bilder som avbildar ens roll-PM eller inbox på Rollspel.nu
§0.3 Det är tillåtet att citera PM från SL

§1 (Fraktioner och vinstvillkor)
§1.1 Det finns två fraktioner i spel: 9 antal konspiratörer (bybor) och 3 antal konspirationsteoretiker (ulvar).
§1.2 Byborna vinner när alla ulvar är ute ur spel eller när de lyckats etablera New World Order (se §4).
§1.3 Ulvarna vinner när de är lika många eller fler än byborna, eller när de har avslöjat vilka organisationer alla levande och döda bybor tillhör (se §2).
§1.3.1 Det är inte nödvändigt för ulvarna att knyta rätt roll till rätt spelare, det räcker med att de vet vilka roller som är och har varit i spel.

§2 (Roll-PM)
§2.1 Alla bybor har fått ett PM där det står:
“Du är konspiratör (bybo)! Du är representant för X.” Där X är en organisation slumpad ur en lista med totalt 24 hemlighetsfulla konspiratoriska organisationer (se appendix).
§2.1.1 Alla bybor har alltså en unik organisation som de tillhör. Två bybor kan inte tillhöra samma organisation.
§2.2 Ulvarna har fått ett PM där det står:
“Du är konspirationsteoretiker (ulv)! Dina kollegor är … Ni får prata med varandra utanför speltråden.”

§3 (Omröstning)
§3.1 Varje runda är en spelare ordförande och har ansvar för att välja ett paket med åtgärder
§3.1.1 Första rundan slumpas ordföranden utan hänsyn till fraktionstillhörighet
§3.2 Paketet innehåller alltid en konspiration och ett förslag på en ny ordförande, och kan innehålla förslag om uteslutning.
§3.2.1 Konspiration (obligatorisk): ordföranden kommer i PM av mig få tre möjliga konspirationer att välja mellan. Konspirationerna ger 0-3 NWO-poäng och 0-3 Wake up, sheeple!-poäng (se §4).
§3.2.1.1 Ordföranden väljer en av förmågorna att lägga i paketet, en av förmågorna att skicka vidare till nästa ordförande, och en att slänga.
§3.2.1.2 Konspirationer som slängs eller ingår i ett paket (oavsett om det röstas igenom eller inte) kommer “tas ur leken” och dyker inte upp igen.
§3.2.2 Ny ordförande (obligatorisk): så länge det finns spelare som inte varit ordförande tidigare måste någon av dessa väljas.
§3.2.3 Uteslutning (frivillig): en annan spelare kan väljas, om paketet röstas igenom blir denna eliminerad (fraktion på den eliminerade avslöjas i nästkommande runda)
§3.3 Vad paketet innehåller kommer inte avslöjas av SL. Det är alltså fritt fram för ordföranden att ljuga om paketets innehåll för övriga spelare.
§3.4 Utöver paketets innehåll kommer ordföranden också erbjudas en förmåga (se §5 om förmågor), som ordföranden får om paketet röstas igenom.
§3.5 Omröstningen gäller alltså enbart ja eller nej till ordförandens paket. Omröstningen kommer ske med forumets omröstningsfunktion.
§3.6 Om paketet röstas ner kommer ordförandeskapet slumpas ut till någon som inte haft det tidigare.
§3.7 Om ordföranden inte har låst paketet kommer följande hända:
  • ordförandeskapet i nästa runda slumpas
  • vilken konspiration som ingår i paketet, vilken som slängs och vilken som skickas vidare slumpas

§4 (New World Order och Wake up, sheeple!)
§4.1 Konspirationer som blir genomröstade ger byn 0-3 New World Order-poäng.
§4.1.1 När byn nått 15 NWO-poäng kan de etablera New World Order
§4.2 Konspirationer som blir genomröstade ger också ulvarna 0-3 Wake up, sheeple!-poäng.
§4.2.1 Ulvarna får också 4-[antalet ulvar] Wake up, sheeple!-poäng vid starten av varje runda.
§4.2.2 Ulvarna använder sina poäng för att köpa förmågor från en hemlig meny. Menyn innehåller, men är inte begränsad till, nattmord och roll-siande.

§5 (Förmågor)
§5.1 Det finns 4 möjliga engångs-förmågor som ordföranden kan erbjudas:
§5.1.1 - Skugga (siande), ta reda på rollen en annan spelare har (fraktionstillhörighet och vilken organisation spelaren representerar)
§5.1.2 - Gå till protokollen (undersöka en tidigare spelares ordförandeskap), få reda på vad mitt PM innehöll (d.v.s. vilka konspirationer spelaren hade att välja på, och vilken förmåga som erbjöds)
§5.1.3 - Immunitet (väktande, sort of), välj en spelare som sedan blir skyddad mot ett nattmord eller en utröstning
§5.1.4 - Missförtroendeförklaring (flytta ordförandeskap), du kan flytta ett ordförandeskap (det som just nu gäller, eller det som röstats igenom (om förmågan används under “natten”) till valfri spelare. Begränsningen i §3.2.2 behöver inte respekteras. Den nya ordföranden tar över den förra ordförandens PM (med konspirationer och förmåga).
§5.2 Alla förmågor är engångsförmågor och det är inte möjligt för någon spelare att ha flera förmågor samtidigt.
§5.3 Alla förmågor kan sparas för att användas vid ett senare tillfälle.
§5.4 Alla förmågor kan användas när som helst under dagrundan (d.v.s. medan en speltråd pågår) och aktiveras så fort SL har tid.

§6 (Ordning under natten)
  1. Ulvarnas förmågor
  2. Paketet genomförs (utröstning, poängfördelning)
  3. Ulvarna gissar vilka roller som är i spel och detta vinstvillkor kontrolleras
  4. Kontroll av vinstvillkor baserade på spelarsammansättning (d.v.s. är alla ulvar döda? är ulvarna lika många eller fler än byborna?)
  5. Kontroll av New World Order-vinstvillkoret
Detta innebär alltså att ulvarna kan vinna i en runda där den sista ulven röstas ut eftersom deras vinstvillkor kontrolleras innan standardvinstvillkoret. Det innebär också att ulvarna kan vinna i en runda byborna uppnår New World Order om de blir lika många eller fler än byborna.

Appendix: möjliga organisationer
Varje bybo är representant för:
… nazistbasen på baksidan av månen
… Atlantis (numera en rymdstation)
… Kranks onda rollspelsimperium
… Ödlefolket från Oortmolnet
… Fluortanternas kabal
… Moderatorerna på WRNU
… Varulvskonklaven i Kalaskulan
… Mi-Go
… Big Potato
… Outworld
… Den odöda romerska legionen
… Lindesbergskartellen
… Project Mayhem
… Fiskmonstren utanför Devil’s Reef
… Dracula & Karstein Inc.
… Det inre kabinettet i Ulvpartiet
… Satanistnätverket
… Den Österrikiska Sammansvärjningen
… Weyland-Yutani
… Den ulvbaserade domedagskulten
… Kronobergs regemente
… Mörkret Mellan Stjärnorna
… Den osynliga draken i Utkante
… Spökfursten i Ebon Oaks

Ändringar mot det som skrevs i anmälningstråden (förutom några förtydliganden):
- 3 ulvar och 9 bybor
- 15 poäng krävs för New World Order
- ulvarna får 4-[antalet levande ulvar] poäng i uppstarten av varje runda (de har alltså nu 1 poäng)
- de 24 organisationerna är utskrivna i appendixet

Deltagare:
@Hägerstrand
@Basenanji
@Anthrox
@Sysp
@Sidd
@Brynolf
@fjodorsenuba
@StradhLestat
@Impetigo
@Octagonal
@Big Mama
@Empiricus

Denna rundas ordförande är fjodorsenuba

Rundan slutar idag 22:00

Last edited:
Godmorgon alla kära världsmedborgare.
Vi har alltså 3 förrädare bland oss 12.

Vad kan vara bäst strategi för att hitta dem då?
Jag är nu på resande fot vid ratten på bilen 🚙Stockholm-Öland hela dan och kommer ligga redigt lågt idag. Tittar in när jag sitter på båten (15-16 Orskarshamn-Byxelkrok⛴️). Därefter Jazzbandet ikväll.
Passar bra att inte jag vart ordförande.
Ni andra får gräva järnet nu idag.👍

Härligt! Nu är vi igång! Jag är ute på dagsverke hos kompis så blir försiktig start från min sida. Kan vara med på allvar från 15-tiden gissar jag.

(Spelade för övrigt ett parti Unfathomable igår som jag vann som bybo/human!)

Femton poäng ska vi klara! Jag föreslår stt vi grillar ordförande extra mycket under den här rundan och framförallt diskuterar vem som borde bli nästs ordförande! Jag vill se tydliga ställningstaganden!

@Hägerstrand nu är det slut på skoj och flams, vem vill du se som ordförande?

@fjodorsenuba likaså! Plus: hur vill du att vi använder reglerna till vår fördel?

Kärlek till @Vimes för bästa organisationerna! 🤩❤️😃

Jag röstar på Basse som ordförande nästa runda. Jag tror på att vi ska få honom att ta ställning tidigt i mekaniskt tungt spel. Vi kan inte spela VJVS eftersom vi inte kommer ha några vettiga röstmönster att gå på. Om vi inte bara implementerar vanlig röstning också men då riskerar vi Ja/nej röstningen i verktyget.

Jag kommer rösta ut den som lyckas lågflyga mer än mig. Jag ska precis åka iväg simskola med barnen och blir borta fram till middag.

Jag har också fått 3 urusla alternativ från SL att rösta igenom.

Tjolahopp! Nä, vjvs låter svårt här.

Eftersom vi inte vet vilka förmågor ulvarna kan köpa så är det svårt att värdera WakeUp-poängen. Men klart de bör minimeras. Men NWO-poäng vill vi ju maximera, om jag fattat rätt.

Jag har också fått 3 urusla alternativ från SL att rösta igenom
Är det nåt som hindrar dig från att rabbla upp alla tre offentligt? Inte för att det är vi andra som ska välja åt dig, men så att vi får lite info om hur konspirationerna är uppbyggda?

Eller innehåller de sådant som gör en sådan outning dum?

Påväg hem från jobb nu, har till skillnad från många av er andra inte läst igenom reglerna innan. Anledningen är att spelen ofta blir roligare om vi inte har allt planerat direkt vid start utan kan lista ut spelet tillsammans när vi har fått våra roller. Nu agerar alla som bybor innan spelet vilket tar bort en deduktionsfaktor. Det roliga är att lista ut vem som ljuger. Därför är det min högst subjektiva åsikt att för många diskussioner i anmälningstråden inte är önskvärt. Samtidigt blir det ju spännande att se om folk skiljer sig från hur de agerar i anmälningstråden. Blir som en extra mini-runda på gott och ont.

Hur som, jag gräver ner mig i reglerna när jag kommer hem och tar det därifrån.
I övrigt jobbar jag 08-22 onsdag och torsdag så blir inte mycket mer än röster från mig dessa dagar.

Länge leve konspirationen!

Påväg hem från jobb nu, har till skillnad från många av er andra inte läst igenom reglerna innan. Anledningen är att spelen ofta blir roligare om vi inte har allt planerat direkt vid start utan kan lista ut spelet tillsammans när vi har fått våra roller. Nu agerar alla som bybor innan spelet vilket tar bort en deduktionsfaktor. Det roliga är att lista ut vem som ljuger. Därför är det min högst subjektiva åsikt att för många diskussioner i anmälningstråden inte är önskvärt. Samtidigt blir det ju spännande att se om folk skiljer sig från hur de agerar i anmälningstråden. Blir som en extra mini-runda på gott och ont.

Hur som, jag gräver ner mig i reglerna när jag kommer hem och tar det därifrån.
I övrigt jobbar jag 08-22 onsdag och torsdag så blir inte mycket mer än röster från mig dessa dagar.

Länge leve konspirationen!
Det här känns spontant som horse crook, men visst. Jag undrar om det här uttalandet ens håller för kontroll.

Jag röstar på Basse som ordförande nästa runda. Jag tror på att vi ska få honom att ta ställning tidigt i mekaniskt tungt spel. Vi kan inte spela VJVS eftersom vi inte kommer ha några vettiga röstmönster att gå på. Om vi inte bara implementerar vanlig röstning också men då riskerar vi Ja/nej röstningen i verktyget.

Jag kommer rösta ut den som lyckas lågflyga mer än mig. Jag ska precis åka iväg simskola med barnen och blir borta fram till middag.

Well, @fjodorsenuba du är ordförande och jag känner att bollen mestadels är på din planhalva. Hur mycket av paketet kan du avslöja?
Jag är fine med att trycka på Basse ordförandeposten nästa runda. Och det låter sunt att välja lågflygare som grund för utröstning här, det hade jag också gjort.

Kollade reglerna lite snabbt nu, och om det är 3 dåliga alternativ (dåliga för byn antar jag?) så ska vi väl rösta ner paketet? Då blir vi ju av med det dåliga, no harm no foul som jag fattat det.

På vilket sätt är de dåliga?

Tjoflunk! Vad snabbt det etablerades att det inte ska spelas vjvs.
Nä, vjvs låter svårt här.
Vi kan inte spela VJVS eftersom vi inte kommer ha några vettiga röstmönster att gå på.
Om vi inte tänker rösta och analysera så famlar vi bara i mörkret. Vi måste rösta ja för att ordförandens uteslutning ska gå igenom, men det mest konventionella sättet att spela det här partiet vore väl ändå att bara rösta ja och uppmana ordföranden att följa omröstningen i spelet.

Och konstigt smyg med hemliga alternativ. Fjodde kanske inte går med på det här resultatet, men för att markera :D
Röst: @fjodorsenuba

Stannat å tankat
Läst fjoddes första inlägg
Varför inte outa de 3 förslagen?
Du ska välja ett
Vi ska rösta på om detta👍
Vi behöver info

Kul att vara igång! Det var något år eller tre sedan sist och det har kommit till bbåde folk och terminologi verkar det som. VJVS exvis, borde jag känna igen den förkortningen?

Gällande ordförandeskapet så ser jag ingen uppenbar nackdel med att fjodor outar sina alternativ tidigt, men det går ju inte att lita på att vi får en trovärdig outning såklart. Ju tidigare outat desto bättre tycker dock jag.

Varje runda vi inte röstar igenom ordförandes paket är en runda så en ulv garanterat inte åker ut, så en runda till de kan ha på sig att gissa och samla poäng. Jag tror det är smart att röstac igenom paket på vinst och förlust, oddsen är större att det inte hamnar en ulv vid rodret än att det gör det.

Vid genomgång av reglerna noterar undertecknad följande.

1. Avslöja ingenting om spelaroller.

Jag hänger inte riktigt med, vad är det vi har att ta ställning till nu?

Och när får vi rösta ut någon?

Varför just Basse? Till skillnad från andra spel som i högre utsträkning går ut på att hitta och rösta ut ondingar går detta spel ut på att vi ska hitta goda och skicka på uppdrag och ge viktiga roller eller tänker jag fel?

Hur är alternativen dåliga? Välj det minst dåliga då eller är du ulv som vill fejka att vi inte kommer få några poäng? Om nu packeten är så dåliga kanske vi borde vänta en runda?

Back