Nekromanti Koder i Fallen

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Min erfarenhet av att ha spelat Conspiracy X är att om en grupp agenter är menade att ta egna initiativ så inträffar det förr eller senare att villrådiga spelare ändå söker rådgivning från sin moderorganisation för hur man ska agera i en situation.

I Con X jobbar man för en organisation som kallas Aegis och man har sjysta små minidatorer som kallas Hermes man kan kontakta Aegis med.

Dessa finns inte i Fallen och man tvingas därför använda ett system som är lite mer old school. Koder och lösenord. :gremgrin:
Och eftersom Rollpersonernas organisation är 'The central library' varför inte basera koder på biblioteksväsendet?

(ringande telefon)
"Centralbiblioteket, hur kan jag stå till tjänst?"

"Jaha, mitt namn är Archibald Lewis"

"Goddag mr Lewis, vad gäller saken?"

"Jag hade en förfrågan om några böcker. Har ni 'Gula blommor' av K. Stevenson eller 'Mina erfarenheter i Afrika' av A. Patricia?"

"Då ska vi se. (paus) Er andra bok, 'mina erfarenheter i Afrika' finns inte i vårt register. Däremot har vi en 'Tulpaner från nya Amsterdam' av K. Stevens som är utlånad för tillfället."

"jag förstår, tack då"

"Förresten, Mr Lewis?"

"Ja?"

"Ni har en anmärkning på en försenad bok. 'Den svarta skogen' av L. Spitze i fransk översättning. Den måste genast lämnas in"

"Jag förstår, tack så mycket fröken"

"Det var så lite, ha en bra dag, Mr Lewis"


--

Vad som skedde ovan är att Lewis gör en förfrågan om några böcker. Författare är personer där förnamnet bestämmer om personen är en man eller kvinna beroende på om man använder konsonant eller vokal. Efternamnet är en anspelning på personens förnamn samt nationalitet.
Namnet på boken ska ge ledtrådar om saker man känner till om personen. Genom att ge flera boktitlar kan man på så sätt beskriva en individ mer ingående.

I fallet ovan får Lewis till svar att de två personer han frågar om antagligen är en Amerikansk (genom att referera till Nya Amsterdam) agent vid namn Steven ute på uppdrag (Utlånad) tillsammans med kvinnlig civilist/okänd agent (finns inte i registret)

Därefter råder Centralbiblioteket att undanröja (Lämna in bok) en tysk agent (tyskklingande namn, bok vars namn anspelar på Schwarzwald) under täckmantel som fransk (Översättning)

Koder och dess betydelse:
Utlånad = Aktiv, på uppdrag
Inlämnad = död eller på annat sätt undanröjd
Översättning = täckmantel
Referenslitteratur = ej aktiv, får ej utlånas, ej fältagent osv
Science fiction = Forskare

finns det någon som kan lite mer biblioteksjargong så att man kan utöka listan med koder? :gremsmile:
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Lysande uppslag!
Det måste jag nog "stjäla" till nästa äventyr eller nått.
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Totte said:
Lysande uppslag!
Det måste jag nog "stjäla" till nästa äventyr eller nått.
Stjäla och stjäla, jag publicerade det här på rollspel.nu för att jag fick en ide som jag tyckte var kul och passande och helt klart inte skulle ha något emot om det blev "officiellt" *nudge nudge wink wink* :gremgrin:

en annan ide jag fick om hur karaktärer kan få uppdrag är att de blir delgivna en vinylskiva (78 -varvare) som de får sätta på grammofonen och en inspelad röst läser upp uppdraget och sen avslutar med "Oh, and please destroy this record afterwards, theres a good chap"
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Eller sista spåret har så hög frekvens att bara hundar hör det (vilket ju då kan lösas genom att spela skivan långsammare tror jag)

Att en hund i närheten börjar bete sig märkligt när skivan spelas på det "tomma" spåret kan ju då vara en ledtråd.
 
Joined
17 Jun 2009
Messages
171
Location
Göteborg
Och frekvensen i sin tur drar till sig en särskild sorts Fallen med extrem hörsel eller förmågan att skicka ultra höga ljudstötar som dödar folk.
 

Totte

Warrior
Joined
1 Aug 2004
Messages
387
Ett bibliotek finns nu i allafall med i Wicked Times - All Guns Blazing.
 
Top