Nekromanti Knorr

forum_romanum

Veteran
Joined
8 Jun 2001
Messages
21
Location
lund
Hej

Det är så att jag har ett någorlunda hemskt problem här. När jag spelar så lyckas jag alltid överdriva allt som händer och alla fiender och så. Och när jag sen får skylla mej själv för att spelarna dör på ett litet skitmonster så försöker jag alltid (omedvetet) att rädda dem genom att en fantastisk sak händer t.ex: När rollpersonerna skulle bryta en belägring så fick en av dem huvudet avhugget av en goblin, men ojsan!
Då kommer en blixt från muren för nån har fått snetändning och blixten helar skadan så att det blir en störd morfning och gubben får bära huvet under armen resten av livet(som visade sej alldrig ta slut eftersom gubben hamnade i en tids paradox och bara gick runt som straff för att han vägrade ta ett uppdrag som jag hade förberret jättemycket(för en gångs skull)).

holy guru
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"När jag spelar så lyckas jag alltid överdriva allt som händer och alla fiender och så."

Låt spelarna mot så svaga fiender som möjligt om de jämt åker på däng. Ett annat tips är att du plockar fram spelarnas RP och simulerar en strid mot den fiende du tänkt att de skall möta. Åker RP på däng upprepade gånger så är den för mäktig, vinner och förlorar de ungefär lika många gånger var så är de jämstarka och vinner RP hela tiden är de för lätta, fast i ditt fall är det kanske just dessa fiender du vill ha.

Ett annat tips är om du slår fiendens slag dolda, om du inte gör det så gör det, då kan du alltid minska skadan som fienden åstadkom om du märker att skadan var dödlig, du kan då oxå låta fienden missa trots att den egentligen träffade. På dessa två sätt kan låta RP överleva utan att de märkte och erbjuda dem en möjligt att fly istället.

Hasse

So you think you can tell heaven from hell, blue skies from pain.
Pink Floyd<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by hasse on 2001-07-17 03:43.</EM></FONT></P>
 

shadow_UBBT

Warrior
Joined
16 May 2001
Messages
229
Location
Visby, Sverige
Att spelleda kräver erfarenhet. Nu vet jag inte hur länge du har hållit på men du kanske bara behöver öva lite mer. När man kan reglerna riktigt bra och vet vad alla världen och förmågor står för så brukar det inte vara några problem att jämföra rollpersonerna och monster de skall möta. Sedan är det bara sätta in så många monster som gruppen klarar.
Till exempel. En grupp nybörjare till DoD 4e brukar nästan alldrig vara bättre än kanske två orcer. Därför om man har fyra spelare kan man max slänga in åtta orcer vilket ändå är en ganska svår strid för nybörjare. Jag brukar alltid tänka att det är bättre att rollpersonerna flyger genom striderna med lätthet än att det alltid är för svårt. Sedan sätter man in problem, gåtor och svårflörtade SLPs mellan striderna för att göra äventyret intressantare.
Och någon har nämnt detta tidigare men slå dolda slag för monstrena och justera slagen lite så att allting inte går åt helvete för rollpersonerna direkt om de nu inte förtjänar det. Kom ihåg att SL alldrig kan fuska eftersom han tolkar reglerna.

Shadow -2001 (I'm not as think as you drunk I am)
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
En knorr skall sitta på en gris!

Sådant tycker jag förstör spelets trovärdighet. Om man inte vill att en spelare skall dö av ett skitmonsters attacker, låter man honom inte dö, för att sedan reinkarnera honom. Man håller koll så att monstret missar, eller gör väldigt lite i skada. En spelledare är ju aldrig slav under tärningen som spelarna är.
Att ta till en knorr upplever jag som dåligt spelledarskap, många spelare finner det ytterst tråkigt, åtminstone vad jag hart erfarenhet av. Vet till och med en som aldrig spelade rollspel igen för att spelledarens knorr fick honom att tappa förtoende för alla spelledare som finns och för allt vad rollspel heter.

Så knorrar tycker jag passar bäst på baken av en gris :)

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
jag måste nog säga so mde andra men jag föredrar en intrig framför att bara slakta, liksom varför slaktar de den stackars goblinbyn ? det är nämligen osm så att oftast har människor ett skäl till varför de gör saker och ting, tänk lite mer på orsak och verkan, och ifall du har alla baser täckta (tror du) och det visar sig att spelarna tar dig helt på sängen, så go with the flow, man vet aldrig var det kan föra en. /images/icons/wink.gif det kan bli sagolikt kul. vem vet ? men fråga spelarna vad de vill göra, de är viktigt med en dialog och kommunikation.

/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Såå OT [OT]

Varför säger folk orcer när det heter orcher i DoD? Varför ta det engelska uttrycket? Det är som att... jag vet inte vad.

"<EM>/Dr_Morbid

Troll är snyggare än människor</EM>"
Men så kallar du dig "Dr_Morbid" också.. /images/icons/smile.gif

/[color:green]Han</font color=green> som kanske skulle svarat på org.frågan men den har IMHO <B>Hasse</B> och </B>shadow</B> redan svarat på
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: Såå OT [OT]

männsikor av idag är inte speciellt vakna (har de ngnsin varit det ?) så då är det trevligt att skriva kontroversiella saker, det är tom som så att en del troll är snyggare än vissa människor men isf är de jävligt fula (männsikorna) dock så brukar ju människor i gemen vara snyggare än troll men ibland så är det inte det, i min grupp hade vi en människa som var fulare än ett troll =) det var rätt skoj, de andra brukade mobba hans karaktär och kalla karaktären missfostret.
men det är alltid trevligt att sprida litet glädje (hoppas du skrattade /images/icons/wink.gif)

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
För att folk orchar inte!

/König

"Never say Hi priest to a High priest!"

"When the DM laughs it is already to late"
 

Adragoor

Warrior
Joined
24 Jun 2001
Messages
260
Location
Lund, Skåne
Mer OT [OT]

Hmmm... Det är rätt intressant vad Ohlmarks valde att kalla "orc" på svenska när han översatte SoR, vår stavning är ju eg. sindarinsk... Man kan undra varför det inte i så fall heter "yrch" i plural också!
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
det ska heta orc Ya basta [OT][NT]

/Dr_Morbid
Troll är snyggare än människor
<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Dr_Morbid on 2001-07-18 15:03.</EM></FONT></P>
 
Top