Nekromanti Klur på kanske ett kul brädspel:

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Efter en diskussion på Rollspelmakande så framkom en spelmekanism: Med hjälp av olika kort som alla har en del av ett långt tärningsslag skrivet på sig, så gäller det att till slut få en viss siffra. Så... genom att kombinera exempelvis ett kort som det står 2T6 på med ett annat som det står T8 på och ett tredje som det står T12 på, så får man alltså ett väldigt speciellt tärningsslag som kan vara bra om man vill landa på typ 18.

Det här tyckte jag var en rätt kul mekanism, en bra blandning mellan slump och skicklighet. Nå, förut tänkte jag det som ett lönnmordsspel där man skulle få 13 för att mörda något offer som annars hade sådan tur att han undkom varje mordförsök (typ som Kill Dr. Lucky) men det känns inte riktigt rätt längre.

Jag vill nämligen två andra saker:

<ul style="list-style-type: disc">[*]Dels ska andra spelare kunna lägga sig i på något sätt för att kunna göra det svårare för dig
och
[*]Dels så vill jag att det ska finnas en skillnad på "T8+T6" och "T6+T8"; alltså att man ska slå slagen efter varandra och att det ska spela roll i vilken ordning man slår dem.[/list]
Så: ponera nu istället följande:

Spelet handlar om olika häxmästare som lever i välbevakade slott, och de skickar ut olika små grupper med lönnmördare för att ta sig fram bland motståndarnas olika spejare och försvarsanordningar för att slutligen försöka lönnmörda varandra. Du kan alltså spela ut vallgravar, vakttorn och fällor framför dig för att göra det svårare för motståndarna att kunna assassinera dig, men också samla på dig olika kort i stil med "hemlig ingång", "osynlighetsdryck", "infiltration", "änterhake" osv för att få en perfekt kombination som kan leda din mördare genom motståndarnas alla försvarsanordningar och slutligen lönnmörda dem.

Man kan låta spelet handla om hackers också, som ska göra intrång i varandras datorer. Jag är osäker på ytan än så länge.

Nå, ponera iaf att du har som en liten spelplan framför dig, en lång rad på kanske 30 rutor som slutar i dig, häxmästaren. När någon vill mörda dig så skall de spela ut kort efter kort för att slå olika tärningskombinationer och springa fram över din spelplan för att slutligen landa på din ruta och kunna assassinera dig. Vad du måste göra är alltså att lägga ut försvar framför dig på rutor som du kan förvänta dig att motståndaren kan landa på. Om "2T6" är ett vanligt lönnmördarkort så kan du alltså med fördel lägga ut ett kort på ruta 7, men kanske är det klokare att lägga ens försvar högre upp i banan så att motspelarna måste slösa fler kort innan de tagit sig tillräckligt långt in i spelplanen för att börja möta deras första farliga utmaningar?

Jag kan tänka mig massor av taktiska möjligheter och finesser: Tänk om spelplanen framför dig består av brickor som du lägger ut med ovansidan neråt: Dina motståndare vet inte vilka fällor som lurar på dem. Inte förrän någon verkligen landar på rutan så vänder du upp brickan för att visa vad de har dött på. Och tänk om man som lönnmördare inte måste spela ut alla ens kort på en gång: Man kanske vill stanna när man kommit en bra bit på vägen för att invänta nya kort som man behöver. Tänk om man kan spela ut kort som "spanare" för att skicka ut en tam falk för att recognisera området 2T6 framför en: På så vis blir det lite mer dramatik. Man kan stanna, recognisera, undersöka områden och göra antaganden innan man till slut spelar ut ett kort för att försöka ta sig över fällorna framför en.

Man kan ha olika förflyttningsmetoder också: Ett kort kan vara en förfärlig snabb förflyttning på 2T10, men där man klampar in i varenda fälla som eventuellt lurar på vägen (bra om motståndaren försöker luras med vidsträckta ödemarker framför sig för att sluka ens förflyttningskort), medan andra kan vara precisa hopp i stil med "3+T4 rutor", och man kan också tänka sig galna manövrar som "T6, T6, T6" (vilket alltså inte är detsamma som ett långt hopp på 3T6 rutor, utan tre små skutt på T6 vardera) och en massa annat skoj.

Förresten; ju mer jag tänker på det så tror jag att en skojig approach kan vara den som funkar allra bäst till den här spelmekanismen.

Vad sägs om något sånt här?
Tänk att spelets grafik ser ut att vara hämtade ur ett Super Mario-spel. Spelarna tar sedan och hjälps åt för att besegra själva spelet, ja, ungefär som i Sagan om ringen-brädspelet. Man lägger ut en "spelplan" framför sig med en massa brickor med baksidan upp, och man börjar med brickor i en viss färg (de lätta brickorna) för att sedan göra det allt svårare och svårare ju närmare slutet man kommer.

Nå, korten man förflyttar sig med har olika fält beroende på om man förflyttar sig som människa, fågel, groda, mus, gepard eller chimpans. I början är alla människor, men genom att typ, äta flugsvampar och liknande dumheter som passar genren så kan man förvandla sig till någon av de olika skepnaderna.

De flesta kort har väldigt låga förflyttningar om man är fågel; bara en eller ett par rutor, men på ett fåtal kort så finns det fantastiska förflyttningar som gör att man kan flyga massor av rutor framför sig. Det gör att man kanske väntar med att förvandla sig till fågel förrän man har riktigt bra förflyttningskort på handen, för att sedan förvandla sig tillbaka.

Grodan är en mästerlig skuttare och hoppare som har roliga förflyttningskombinationer, såsom "T6, T8" (=ett litet hopp följt av ett längre) och han kan landa lite var som helst. En rolig allroundare som tyvärr inte duger mycket till när man behöver precision i ens förflyttningar.

Musen är så liten att han kan slinka sig förbi rutor som skadar eller står i vägen för andra varelser. Han har väldigt låga förflyttningar dock, så han är bäst om man behöver röra sig fram försiktigt eller om man vill smyga fram till kanten på ett stup innan man förvandlar sig till någon som har ett jättehopp på handen.

Typ.Geparden och Chimpansen kunde vara två olika snabba kutare. Jag vet inte, jag tycker bara att idén är ashäftig med att spela tillsammans och att förvandla sig till olika saker och att snacka med varandra om vilken strategi man ska använda sig utav. "Åh, har du en banan, Jonas? Kan du inte lägga ner den, för jag har två små muskryp på handen och kan plocka upp den där bananen om du inte behöver den, för jag skulle så gärna vilja bli en chimpans så att jag kan ha en chans att hoppa över det där hålet där framme..." Tänk sedan om det kan finnas parallella vägar att gå på, så att man kanske måste gå en bit på ena vägen för att hissa upp fällgaller och sån't som kan hjälpa kompisarna att komma fram på den andra vägen, eller att man kan ha teleportörer som gör att man kan byta plats med varandra och en massa andra häftiga saker. Och att en person kan vara fågel och scouta terrängen framför de andra spelarna, så att de vet vilka faror som lurar framför dem, och kanske att man kan hoppa upp och rida på varandra om man står på en och samma ruta.

Låter det inte kul? Är det bara jag som diggar mekanismen? Vilken yta tycker ni låter ballast? Ska jag gå på häxmästare/hackers istället för platformsspel-djur? Kan det vara kul att spela tillsammans och försöka hjälpas åt mot datorn? Kommentarer? Förslag på andra djur/skepnader som kan komplettera de andra på några nya sätt?

/Rising
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
En drös kommentarer

Först och främst så måste jag se om jag har förstått dig rätt. Om jag ska slå tärningskombinationen 3+1T4+2T6 (T4:n blir en tvåa, T6 nr1 blir en fyra och T6 nr2 blir en trea), innebär detta att jag klampar i fällor på rutorna 1, 2, 3, 5, 9 och 12?

Sedan kommer lite tankar, idéer och reflektioner:

Två etapper
Du nämner "ödemarker", men jag vet inte om du menar det i ordets sanna betydelse eller om du menar avsaknad av fällor. Hur som helst så skulle man kunna dela upp spelplanen i vildmark och häxmästarens slott. Vissa fällor är exklusiva för en av dessa etapper. I vildmarken kan man ha fällor som kvicksand, orchpatrull och spejarfåglar; medan man i slottet kan ha gasfälla, vakthundar och vallgrav osv. En fördel med att inkludera en vildmark är att man även kan ha med fällor som känns felplacerade i slott.

Kartbaserad spelplan
Spelplanen skulle kunna vara en karta över slottet istället för en enkelriktad väg. Man bör väl inte tillåta full rörelsefrihet på kartan, då skulle inte fällorna vara lika farliga längre. Men man skulle kunna ha ett par olika vägar in i slottet. T ex "bakvägen" (kräver infiltration), "över muren" (kräver änterhake), vänstra flygeln, östra flygeln osv.

Lagspel
Om man kör med en kartlik spelplan så kan jag tänka mig att spelet blir väldigt kul som lagspel. Värt att ha i tankarna kanske.

Tänk om spelplanen framför dig består av brickor som du lägger ut med ovansidan neråt: Dina motståndare vet inte vilka fällor som lurar på dem. Inte förrän någon verkligen landar på rutan så vänder du upp brickan för att visa vad de har dött på.
Jag tycker absolut att fällorna ska vara vända nedåt, men jag är inte så förtjust i citatets sista mening. Ska verkligen alla fällor leda till en automatisk död? I sådana fall så känns spelet väldigt platt, samtidigt som det inte finns någon som helst mening med att ha fällorna nedåtvända. Lönnmördaren dör ju ändå.

Flexibla fällor
Om man kör med rektangulära brickor/kort så kan man ha två fällor på varje kort. Om man kör på den svagare varianten så täcker fällan upp två rutor, medan den starkare bara täcker upp en ruta.

Spejande fällor
Jag funderade på att det skulle kunna finnas "fällor" som bara upptäcker lönnmördare. Vad skulle nu det här vara bra för frågar du dig kanske. Jag tänkte att varje lönnmördare kunde vara antingen dold eller upptäckt. En effekt av att vara upptäckt tar jag upp under rörliga fällor, den andra effekten är att häxmästaren känner till lönnmördaren. Och vad är häxmästaren bra på? Förutom att han är bra på att smida onda planer så är han säkerligen en hejare på magi! Han skulle alltså kunna använda sin magiska talang för att sätta käppar i hjulen för upptäckta lönnmördare.

Föremål, händelser, magi osv
Korten med tärningskombinationer på har en massa plats till godo. Låt det finnas antingen ett föremål, en händelse, eller en magi på varje tärningskombinationskort. På detta sättet så behöver man nog bara två korthögar: fällor och tärningskombinationer.

Rörliga fällor
Detta är saker som golems, mördarbin och vaktpatruller. Dessa är stationära och fungerar som vanliga fällor ända tills lönnmördaren upptäcks, det är då de börjar glänsa. Så länge som det finns en upptäckt lönnmördare i häxmästarens domäner så får dessa fällor röra sig ett steg per runda, och kan därmed springa rakt på en lönnmördare. Men det finns restriktioner, enbart EN rörlig fälla får röra sig per runda och rörliga fällor får inte flytta till någon ruta där det redan finns en fälla.

Hejdande fällor
Sedan kan man ju ha fällor som bara slöar ner motståndaren som t ex kraftfält, nätfälla och såpat golv. Efter som spelet är race om vem som kan lönnmörda sina motståndare först så kan nedslöande fällor vara nog så effektiva.

Temporära/permanenta fällor
Beroende på hur man lägger upp spelet så kan man låta fällor falla in under dessa två kategorier. Permanenta fällor försvinner aldrig, medan temporära försvinner när man råkar ut för dom. Men detta passar nog bäst om man har ett köpsystem där det kostar olika mycket att skaffa olika fällor. Där det då är mycket billigt att slänga ut temporära fällor (och det är så man lär börja spelet i sådana fall) medan permanenta fällor är en stor investering (och man blir lika glad varje gång som en lönnmördare trampar i den).

Lönnmördare med olika specialiteter
Varför inte låta spelare hyra in olika lönnmördare? Låt oss säga 3-4 olika för att det inte ska bli för många att hålla reda på. En kanske kan vara en råbarkad buse som äter rörliga fällor frukost, men som inte är någon höjdare på att hålla sig dold. Han tål även rätt mycket stryk. En kan vara den där spejaren du skrev om, och han får vända upp okända fällor som ligger 1 steg framför och bakom honom. För övrigt så är han rätt så medelmåttig. Ytterligare en kan vara fasadklättraren som gör diverse dumdristiga saker med sin änterhake...möjligheterna är många.

Livets vara eller icke vara?
Du verkade vara inne på att alla fällor skulle leda till en säker död. Man ska inte låta lönnmördarna ha ett visst antal liv? Det behöver inte vara mycket, bara tillräckligt för att överleva någon eller några svagare fällor. Det kan ju fortfarande finnas "säker död"-fällor. Kör man med olika lönnmördare så kan de ha "immuniteter" mot olika fällor, vilket gör att livsmätare kanske inte är lika nödvändigt.

Där tog det stopp...men det känns ändå som att det är något jag har glömt, men jag kommer kanske på det senare.

Jag kom på det! Men det var inte stor sak, och jag vet inte om det tillför något. Man skulle kunna låta tärningskombinationer vara av tre typer (typ1, typ2 och typ3 i brist på bättre namn). Typ2 kan kopplas ihop med både typ1 och typ3, men för att typ1 och typ3 ska kunna kopplas ihop så måste det finnas en typ2 i mitten för att fungera som en mellanlänk. Sedan kan varje typ ha någon egenskap som kännetecknar just den typen, som t ex olika tärningar, olika vanlighet, olika modifikationer osv. Jag vet inte, du kanske kommer på något användningsområde?

Låter det inte kul?
Jo då :gremlaugh:

Är det bara jag som diggar mekanismen?
I normala fall så diggar jag inte så mycket slump, men jag tror faktiskt att jag skulle ha kul med båda dom spelen.

Vilken yta tycker ni låter ballast? Ska jag gå på häxmästare/hackers istället för platformsspel-djur?
Personligen tycker jag att det är roligare att spela mot än med andra spelare. Men snackar vi ballhetsfaktor så båda ungefär lika balla. Väljer du mellan häxmästare och hacker så rekommenderar jag att du väljer häxmästare. För att kunna gilla ett hackerspel fullt ut så måste man nog vara en hacker själv, alla andra förstår sig inte på alla hackertermer. Det blir även svårt för dig själv att göra ett trovärdigt spel om hackers om du inte sitter inne med dessa specialkunskaper.

Kan det vara kul att spela tillsammans och försöka hjälpas åt mot datorn?
Jodå, det funkar i Sagan om ringen - brädspelet. Så det skulle säkerligen kunna bli kul i ditt spel också.

Kommentarer?
Massor.

Förslag på andra djur/skepnader som kan komplettera de andra på några nya sätt?
Kanske ett stort och starkt djur skulle vara på sin plats? Som t ex en elefant som kan lyfta tunga hinder och sådant?

Tyr - som tycker det är konstigt att inte fler svarar på brädspelstrådar.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: En drös kommentarer

"Först och främst så måste jag se om jag har förstått dig rätt. Om jag ska slå tärningskombinationen 3+1T4+2T6 (T4:n blir en tvåa, T6 nr1 blir en fyra och T6 nr2 blir en trea), innebär detta att jag klampar i fällor på rutorna 1, 2, 3, 5, 9 och 12?"

Nä, du landar först på ruta 3, sedan på ruta 5 och slutligen på ruta 12. På så vis blir det en skillnad beroende på i vilken ordning tärningarna kommer, och det är ju så jag vill ha det.

"Du nämner "ödemarker", men jag vet inte om du menar det i ordets sanna betydelse eller om du menar avsaknad av fällor."

Jag tänkte långa sträckor utan några fällor. De skulle ju sluka kort från dem som vill röra sig fram försiktigt, även om de vore "ofarliga" då de inte hade några fällor eller hinder.

"Vissa fällor är exklusiva för en av dessa etapper. I vildmarken kan man ha fällor som kvicksand, orchpatrull och spejarfåglar; medan man i slottet kan ha gasfälla, vakthundar och vallgrav osv."

Ja, balla idéer.

"Men man skulle kunna ha ett par olika vägar in i slottet. T ex "bakvägen" (kräver infiltration), "över muren" (kräver änterhake), vänstra flygeln, östra flygeln osv."

Mycket häfigt.

"Ska verkligen alla fällor leda till en automatisk död?"

När det gällde häxmästarspelet så tänkte jag mig att man skulle skicka fram nya lönnmördare mot varandra hela tiden, och att man själv alltså fick fortsätta vara kvar i spelet ända tills man blev lönnmördad. Man skulle alltså allihopa spela som häxmästare och skicka ut lönnmördare mot varandra. Om man däremot gör ett spel där man själv "är" lönnmördaren och om man alltså skulle bli game over så fort som man dör i en fälla, då bör man nog ta det lite varligare med fällornas farlighet.

"Jag funderade på att det skulle kunna finnas "fällor" som bara upptäcker lönnmördare. Vad skulle nu det här vara bra för frågar du dig kanske. Jag tänkte att varje lönnmördare kunde vara antingen dold eller upptäckt."

Ouh! Skitbra idé!!! Jag gillade kombon med de rörliga fällorna jättemycket!

Du har förresten jättebra idéer med hejdande och temporära fällor. Jag började leka med tanken på fällor som kunde skjuta projektiler framför sig varje runda, och sådana vakttorn kunde ju bli mycket effektivare om man sinkade ner lönnmördarna framför sig via hejdande fällor, och tja, det finns massor med kombosar i dina finurliga idéer.

"Du verkade vara inne på att alla fällor skulle leda till en säker död. Man ska inte låta lönnmördarna ha ett visst antal liv?"

Jorå, jag tänkte mest ur en praktisk synvinkel. Jag hade lekt med tanken på sträckor på omkring trettio rutor, och om en medelmåttig förflyttning är på 1T8, så betyder det att det bara kommer att ta typ 7 slag innan man är framme, om man kan minera ungefär var femte ruta så blir det ungefär 20% chans att man tar sig igenom allt oskadd. Gör man fällorna mindre farliga och minerar fler rutor så blir det bara bättre och bättre att bara flyga fram över brädet med de största förflyttningarna man har, men jag tänkte att jag skulle göra smygandet bättre genom att göra fällorna dödliga. Man skulle slippa en massa markörer då, också. Jag vet inte, om jag ska vara ärlig så är det så att jag spelat Prince of Persia på nätet på sistone, och där är fällorna dödliga, och det var typ den känslan jag föreställde mig i spelet.

"Jag kom på det! Men det var inte stor sak, och jag vet inte om det tillför något. Man skulle kunna låta tärningskombinationer vara av tre typer (typ1, typ2 och typ3 i brist på bättre namn). Typ2 kan kopplas ihop med både typ1 och typ3, men för att typ1 och typ3 ska kunna kopplas ihop så måste det finnas en typ2 i mitten för att fungera som en mellanlänk."

Det låter mycket klokt och häftigt spelmässigt. Kan man motivera det på något sätt i spelets "yta" så att det låter trovärdigt så skulle det kunna vara en mycket bra idé.

"Det blir även svårt för dig själv att göra ett trovärdigt spel om hackers om du inte sitter inne med dessa specialkunskaper."

Jag tänkte lite på Netrunner, som jag tycker är ett jättekul spel, fastän det inte är ett dugg realistiskt (antar jag, men jag kan ju inget). Det roliga är att de mest fångar hackerromantiken än ett försök att emulera verklig hackerverksamhet: Hackern har skruvade namn på sina programvaror med en massa L337-jidder, medan Bolaget har stela namn på sina försvarssystem som "Netwall 3.0" och liknande. Jaja, jag tycker att konkreta hopp över fysiska fällor känns bättre med det här systemet än digitala inbrott, så jag går på din linje.

"Tyr - som tycker det är konstigt att inte fler svarar på brädspelstrådar. "

Just det här inlägget var ju så ostrukturerat att jag tycker det var fantastiskt att få något svar överhuvudtaget. Jag blev mycket överraskad över att få så fantastiskt bra och givande respons, så jag tackar så hemskt mycket för hjälpen.

/Rising
ska börja klura lite imorgon.
 
Top