Klimatverkstaden

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
För att göra kartan mer lättolkad buntar jag ihop de ovanstående zonerna i några grova kategorier: packis, tundra, öken, buskstäpp/törneskog, grässlätt och skog. Dessa kategorier färgas sedan också efter höjd.
holdridgeterräng.png

Nu får vi en ganska så lättläst karta – vi får en hyfsad bild av hur terrängen ser ut på olika ställen och kan ana konturerna av bergskedjor och liknande. Vill man veta närmre hur klimatet ter sig på en plats kan man återvända till Köppenkartan, men den här sortens karta är sannolikt bättre för att få en översiktsbild.

35.png
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Om man får komma med önskemål, vore det kul om du kunde gå igenom några utvalda regioner på kartan och diskutera dem lite närmare, hur de kan tänkas te sig, vilka slags kulturer som kan tänkas ha uppstått där och deras interaktioner i ljuset av geografi och klimat, osv.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,998
Location
Ett häxkräl
Om man får komma med önskemål, vore det kul om du kunde gå igenom några utvalda regioner på kartan och diskutera dem lite närmare, hur de kan tänkas te sig, vilka slags kulturer som kan tänkas ha uppstått där och deras interaktioner i ljuset av geografi och klimat, osv.
Jag har tänkt samma sak. Superintressant tråd!
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Om man får komma med önskemål, vore det kul om du kunde gå igenom några utvalda regioner på kartan och diskutera dem lite närmare, hur de kan tänkas te sig, vilka slags kulturer som kan tänkas ha uppstått där och deras interaktioner i ljuset av geografi och klimat, osv.
Ja, det hade jag gärna gjort. Då hade jag också kunnat rita in lite mer av bergen och gå in på hydrologi och floder. Vilka regioner är ni intresserade av?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Ja, det hade jag gärna gjort. Då hade jag också kunnat rita in lite mer av bergen och gå in på hydrologi och floder. Vilka regioner är ni intresserade av?
Jag är intresserad av min favoritregion som jag indikerade ovan! :gremgrin:

EDIT: Denna.
Mitt favoritområde hittills är detta:
1714204746322.png

Ett kargt och torrt område omgivet av regnskog och monsunområden på i princip alla sidor.
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,039
Location
Stockholm
Jag kan ha missat det i denna tråd, men var kan vi hitta vulkaner i denna geologi, och påverkar de klimatet på något nämnvärt sätt?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Jag kan ha missat det i denna tråd, men var kan vi hitta vulkaner i denna geologi, och påverkar de klimatet på något nämnvärt sätt?
Jag har inte satt ut vulkaner och så, eftersom kartan inte egentligen är planerad efter några geologiska plattor eller så – kontinenterna är skapade med "Render Clouds"-funktionen, så geologiska plattor får höftas på efterhand. Här är en bedömning av var vi kan ha större geologiska plattor, och ungefär hur de rör sig i förhållande till varandra:
37.png
Vulkaner uppstår då på lite olika ställen:
  1. Platser där två kontinentalplattor går isär i havet. Exempel på detta är Island, Azorerna och andra öar mitt i Atlanten. När plattorna delar på sig väller lava upp och bildar ny mark (eller, vanligen, ny havsbotten).
  2. Platser där en oceanplatta trycks in under en kontinentalplatta. Här bildas bågar av vulkaner. Exempel är Stilla havets "eldsring" – platser som Japan, Kamchatka, Klippiga bergen och Anderna.
  3. "Hotspots" – platser där den underliggande magman av någon anledning är så pass aktiv att den bryter igenom den tektoniska plattan och bildar vulkaner. Hawaii är ett bra exempel på detta. Där kan vi också se att en ökedja har bildats, i takt med att plattans yta har rört sig över hotspoten och återkommande vulkanutbrott skapat nya öar.
  4. Kontinentala rifter. Dessa inträffar när en kontinentalplatta börjar spricka upp. Exempel på detta är den östafrikanska riftdalen.
Vulkaner påverkar dock inte klimatet vidare mycket – stora vulkanutbrott kan få tillfälliga effekter på vädret, i särskilt kraftfulla fall några år framöver, men lokalmiljön kring en vulkan är inte varmare än annorstädes. Jag kan dock ändå göra en karta över var jag tror det finns vulkaner, baserat på informationen ovan.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
genesis2.png
Tillbaka till den här regionen. Jag brukar påbörja floderna genom att välja lagret där man enbart ser höjdkurvor. Där ritar jag små "källor" till floderna i bergen. Antalet beror lite på var vi befinner oss på kartan – här har vi stora mängder nederbörd, så mycket fångas upp av bergen. Jag sätter inte ut några sådana "källor" i områden med torrt eller halvtorrt klimat enligt Köppensystemet, eftersom mer fukt här avdunstar än vad som ansamlas. Därefter uttolkar jag flodens lopp. Den bygger framför allt på två grundläggande principer:
  1. Vatten rinner nedåt.
  2. Vatten vet inte vartåt det ska.
Det första är självklart – en flod kommer inte att flöda från ett låglänt område upp till ett höglänt område, utan alltid röra sig nedåt givet den punkt där den befinner sig just nu*. Det andra betyder att du, när du väl har satt ut din lilla "källa" och börjat följa floden från denna utgångspunkt, inte egentligen vet vart den kommer att ta vägen. I varje ögonblick måste du avgöra vart floden kommer flöda just vid denna punkt, och sedan hamnar du förr eller senare vid en flodmynning i havet eller en sjö. Men beroende på hur kuperad terrängen är innan dess kan den få ganska så oväntade lopp.

Som ni ser har jag också satt in två ytterligare färger på kartan. De giftgröna träskområdena lägger jag i låglänta regioner, ofta vid flodmynningar. Den klart gulgröna floddalen lägger jag i torrare områden som avvattnas av floder.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
View attachment 17829
Tillbaka till den här regionen. Jag brukar påbörja floderna genom att välja lagret där man enbart ser höjdkurvor. Där ritar jag små "källor" till floderna i bergen. Antalet beror lite på var vi befinner oss på kartan – här har vi stora mängder nederbörd, så mycket fångas upp av bergen. Jag sätter inte ut några sådana "källor" i områden med torrt eller halvtorrt klimat enligt Köppensystemet, eftersom mer fukt här avdunstar än vad som ansamlas. Därefter uttolkar jag flodens lopp. Den bygger framför allt på två grundläggande principer:
  1. Vatten rinner nedåt.
  2. Vatten vet inte vartåt det ska.
Det första är självklart – en flod kommer inte att flöda från ett låglänt område upp till ett höglänt område, utan alltid röra sig nedåt givet den punkt där den befinner sig just nu*. Det andra betyder att du, när du väl har satt ut din lilla "källa" och börjat följa floden från denna utgångspunkt, inte egentligen vet vart den kommer att ta vägen. I varje ögonblick måste du avgöra vart floden kommer flöda just vid denna punkt, och sedan hamnar du förr eller senare vid en flodmynning i havet eller en sjö. Men beroende på hur kuperad terrängen är innan dess kan den få ganska så oväntade lopp.

Som ni ser har jag också satt in två ytterligare färger på kartan. De giftgröna träskområdena lägger jag i låglänta regioner, ofta vid flodmynningar. Den klart gulgröna floddalen lägger jag i torrare områden som avvattnas av floder.
Rena rama tvåflodslandet där!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,748
Location
Göteborg
Eftersom området har helregnigt Af-klimat på ”utsidan” där det mesta rinner utåt, medan ”insidan” har mer Am, som har en torrperiod, betyder det att man får regelbundna översvämningar som i Nilen? Lite osäker på de där klimattyperna.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,696
Location
Värnhem, Malmö
Eftersom området har helregnigt Af-klimat på ”utsidan” där det mesta rinner utåt, medan ”insidan” har mer Am, som har en torrperiod, betyder det att man får regelbundna översvämningar som i Nilen? Lite osäker på de där klimattyperna.
Jag tänker mig att man nog har en ganska konstant mängd vatten – bergen fångar upp tillräckligt med regn året runt för att det inte ska bli återkommande översvämningar på samma sätt som i Egypten.
 
Top