Klankatter: ett rollspel för barn - feedback uppskattas

lijat

Swordsman
Barnen stod och tittade mig över axeln när jag skrev på mitt andra rollspelsprojekt, och de är båda stora fans av bokserien Warriors av Erin Hunter. Så vi har kollat upp om det finns ett rollspel för det tidigare, jag fastnade dock i att både det officiella rollspelet och det inofficiella som cirkulerar är betydligt mer komplext än jag känner blir smidigt att lära upp två nybörjare med.

Så resultatet, jag kastar ihop ett ensidesrollspel så vi har något att komma igång med. Spelet antar att man är bekant med tropes i bokserien och jag spanade lite på färdighetslistor etc i de existerande spelen men detta är vad en dags inspiration och lite tjat ledde till.

Mottar gärna feedback så kan jag justera saker innan jag drar igång med barnen.

1756716665983.png

Attachments

Hur gamla är barnen? Tänkte, eftersom du har massor av text på ett stort rollformulär. Behövs formuläret (alltså, varför har du designat ett rollspel som kräver bokföring som kräver ett formulär?)

Hur gamla är barnen? Tänkte, eftersom du har massor av text på ett stort rollformulär. Behövs formuläret (alltså, varför har du designat ett rollspel som kräver bokföring som kräver ett formulär?)
11a och 9o båda läser böckerna själva så text oroar mig inte.

Hmm, frågan med varför var bra, fick mig att tänka. Tror egentligen att spelet är designat för att jag lätt ska kunna förklara och spelleda det. Därför använda mekanik av en typ som sitter i ryggmärgen för mig. Målet med det är nog att jag ska kunna fokusera på berättelsen och få dem hooked på rollspel istället för att bli tråkig och slå upp regler.

Ser coolt ut. Barn gillar väl precis som gubbar att kryssa i rutor och mäta grejer? Reglerna verkar smidiga och jag tycker att du gör rätt i att välja något som du kan.
Jag vet inget om Warriors av Erin Hunter.

Behövs kön?
Kanske skriva "Ålder" istället för månar?
Är rang bara fluff? Fattar man vad man ska skriva där?
Vad är en krigare och varför får de fler pluppar? Alla kan väl få lika många.
Det är på en sida - det är charmigt. Men det känns som att du kan låta det ta lite mer plats för att bli lättare att läsa (utan att för den delen öka mängden text).

Kön görs en grej av i böckerna, ibland hintas det om romans, ibland får katter ungar etc.
Månar är en tie in till böckerna, det är så katterna beskriver tid där.
Rang är bara fluff, i böckerna går katterna genom rangerna unge -> lärling -> krigare -> ledarskapspositioner
En krigare får mer eftersom den är fullvuxen och mer erfaren, ser det som ett spelarval att spela ungkatten på 9månader eller en 4år gammal erfaren kämpe.

Håller det gärna till en sida, kändes mer hanterligt så, frågan är om något går att kapa så att det blir en luftigare sida.

En sak som kan ställa till det för en nybörjare, speciellt barn, är rollspelstermerna. Ta tex "färdighetsslag". Vad är "färdighet"? Vad slår den? Överväg tydligare begrepp/formuleringar, tex "Hur man lyckas med svåra saker".

Vi blir lätt hemmablinda, för oss är det uppenbart, men för ett barn som kommer in utan förkunskaper så blir det krångligare.

En sak som kan ställa till det för en nybörjare, speciellt barn, är rollspelstermerna. Ta tex "färdighetsslag". Vad är "färdighet"? Vad slår den? Överväg tydligare begrepp/formuleringar, tex "Hur man lyckas med svåra saker".

Vi blir lätt hemmablinda, för oss är det uppenbart, men för ett barn som kommer in utan förkunskaper så blir det krångligare.
Kul att du säger det, jag fick en "Färdighetsslag vad är det" här i morse.

Vilka termer tänker du är bökiga och har du förslag på vad man kan skriva istället. Eller bör man förklara termen vid första användningen?

Kul att du säger det, jag fick en "Färdighetsslag vad är det" här i morse.

Vilka termer tänker du är bökiga och har du förslag på vad man kan skriva istället. Eller bör man förklara termen vid första användningen?
Hinner inte svara nu, men generellt så kan man ifrågasätta etablerade rollspelstermer, tex "grundegenskaper". Allt som är "insider-begrepp".

Back