Nekromanti King Arthur pendragon

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Frågor och svar

"Det är såledels inte likgiltigt för ett äventyr om det utspelar sig i Skövde eller Salisbury. När jag spelar _fantasy_rollspel vill jag inte att de utspelar sig i Skövde :)"

Skövde firar 600-årsjubileum nästa år. Det innebär att Skövdes tidiga år alltså är under senmedeltiden. Det är alltså ingen omöjlighet att spela fantasy i Skövde med till exempel Sorcerer's Crusade.

Vidare, läs Neverwhere någon gång. Kan Neil Gaiman skriva en fantasyroman (och tv-serie) som utspelar sig i dagens London så kan väl jag skriva ett äventyr som utspelar sig i dagens Skövde?

Sensmoral: var inte så förbaskat låst vid vad fantasy är.

"Om man vill spela riddarsagor skippar man kibbutzerna, eftersom Ordern är hemlig så går den att plocka bort utan att påverka världen allt för mycket. Dessutom utspelar sig Arthurlegenderna innan orderns grundande. Något WW dravel känner jag inte till, kan du utveckla det?"

Hermes Orden gör väldigt mycket väsen av sig och lägger sig i realpolitiken lite väl mycket för att vara hemlig. White Wolf-dravlet infördes av White Wolf när de hade licensen (innan Atlas Games) och det var under den tiden som den skitiga medeltiden kombinerades med intrigintriger och då sagostämningen försvann. Det är möjligt att Atlas Games har lyckats återinföra den.

"I Ars Magica får man ett betydligt trevligare spelsystem (tycker jag). Dessutom håller spelat med en lång rad utmärkt moduler som endast lätt berör hermes ordern (Ordo Nobilis, Mythic Seas, Faeries, Mythic Europe) etc."

Spelsystemet må vara - de har sina fördelar och nackdelar. Pendragons Traits och Passions passar som hand i handske för miljön och det finns inte riktigt någon motsvarande mekanism i Ars Magica. Slutligen finns det gott om moduler som ger en fantastisk sagostämning till Pendragon (Beyond the Wall, The Boy King, Pagan Shores mfl).

"De är gamla stötar (minsta 10 år äldre än oss vanliga spelare (typ 40 alltså?)) som gestaltar den anglosaxiska kulturens monumentalverk."

Själv är jag 30 och började spela Pendragon för ca åtta år sedan. Personligen tror jag att sammanfattningen är fel. En mer korrekt sammanfattning torde vara "de är obotliga romantiker och anglofiler som föredrar fantastiskt innehåll framför fantastiskt emballage".

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top