Nekromanti Katolicism

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
En sak som brister lite i Western är hanteringen av kristendomen. Detta är uppenbart redan av arketypen Predikant - bilden föreställer en jesuit, men hela texten är inriktad på evangelistiska predikanter.

Förvirringen sätter även sina spår i regelsystemet - en rollperson i min kampanj är just jesuit, och vissa av sätten att få kraftpoäng bara är jättekonstiga för en katolik, i synnerhet "stoppa ett syndens näste" och "omvända syndare". Har ni några idéer på mer katolska alternativ som kunnat ersätta dessa två?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,542
Ja, det ser väldigt märkligt ut.

"Hjälp någon i din flock med ett problem" skulle kunna vara ett alternativ. Någon kommer till dig för hjälp då hennes make börjat dricka eller fler av ungdomarna biktar sig för små brott eftersom det inte finns jobb nog. Det blir mer community minded vilket borde fungera bättre för katolska kyrkan.

En generell bonus när du offrar något för din tros skull kan också fungera fast blir mekaniskt annorlunda. Och det gäller att spelaren har koll på katolicismen, men det verkar inte vara ett problem här.

På en större nivå så borde man kanske ha tre olika under arketyper för att spegla de tre stora inriktningarna under perioden. En för de diverse protestantiska grenarna (man kan till och med dela upp den mer med baptister som sina egna och så men det känns som overkill), en för katoliker och en för mormoner.
 

Örnie

Veteran
Joined
5 Jun 2017
Messages
11
Erkänner villigt att jag mest hade evangeliker i åtanke när jag skrev (ursprungsversionen) av de här reglerna för länge sedan.
"Grunda skola/universitet/prästseminarium" känns väl som en rätt klockren jesuitgrej som kan generera helig kraft, eller "Skydda skola/universitet/prästseminarium" för ett lite mindre gain. Eftersom jesuiter gillar ekumenik kanske "Samarbeta med annat trossamfund för att bekämpa gemensamt hot" kunde vara ett annat alternativ. "Medverka till vetenskapligt genombrott/uppfinning" (särskilt om upptäcktens/uppfinningens primära användningsområde är i linje med trossatserna) känns också rätt.

Just off the top of my head.
 
Top