Kategorier av termer (för typografi)

Man Mountainman

Storsvagåret
Tråkig, navelskådande tråd, men...

Ofta försöker man ju märka ut speltermer typografiskt på något sätt, t.ex. genom Inledande Stor Bokstav eller kursiv eller fet eller en rolig färg eller ett roligt typsnitt eller på nåt annat roligt sätt – eller en kombination av dessa.

Nå man kan ju vilja skilja olika kategorier av speltermer och ge dem olika typografisk behandling. En vanligt grej är väl att skilja ut spelvärden (t.ex. namn på färdigheter) för särskild behandling. Då kan det t.ex. se ut så här:

Slå ett färdighetsslag för Hoppa.
Så i detta exempel är "färdighetsslag" ett mer allmänt regelbegrepp och blir fetstilt, medan "hoppa" är ett spelvärde och blir kursiverat och versaliserat.

Finns det nån logik i detta? Kan man tänka sig andra kategorier av speltermer som på andra sätt borde eller med fördel kan skiljas ut för särskild behandling. Man kan ju tänka sig att grupper eller kategorier av spelvärden kan få en tredje behandling, till exempel

Du får placera ut 10 poäng i dina färdigheter. Dessa inkluderar Hoppa, Skutta och Studsa.

Ja, ni fattar.

Och vi behöver kanske inte diskutera vara och icke vara hos detta slags typografiska markörer till att börja med. Det har redan gjorts i andra trådar. Men om vi nu köper att det har ett värde i att göra texten tydligare, finns det något ytterligare värde i att göra detta slags mer finkorniga distinktioner?

Försöker göra det i Skodon. Dels för tydligheten och dels som experiment.

Läser man styckets markerade text, är tanken att man läser styckets sammanfattning.

Misslyckas du, helt eller delvis, har du valet att mildra de negativa effekterna av misslyckandet genom att ta konsekvenserna framför något än värre. Att frivilligt ta konsekvens efter att ens tärningsresultat inte räckt till, ska ses som de bekymmer man får av att inte vara skicklig nog för den uppgift eller situation man tagit sig an.

Last edited:
Finns det nån logik i detta? Kan man tänka sig andra kategorier av speltermer som på andra sätt borde eller med fördel kan skiljas ut för särskild behandling. Man kan ju tänka sig att grupper eller kategorier av spelvärden kan få en tredje behandling, till exempel
Jag brukar tänka att om det inte är uppenbart att det är en regelterm bör den märkas ut. "Ta Skada", exempelvis, eller färdigheten Hoppa. Annars har jag på senare tid varit förtjust i att använda fet stil för referensregler när folk skumläser.

Du får placera ut 10 poäng i dina färdigheter. Dessa inkluderar Hoppa, Skutta och Studsa.​

Om vi ska gå på vad som diskuterats i andra trådar tänker jag att det underlättar om man skriver regler som en instruktionsbok man ska kolla upp saker i, men potentiellt – om än inte helt säkert – kan försämra läsbarheten om man ska läsa texten löpande.

Nu upplever jag att jag kanske misslyckats med läsbarheten i ursprungsinlägget.

Ämnet för tråden är alltså: Vilka subkategorier (om några) kan och bör man dela upp regeltermer i, för ändamålet att åtskilja dem typografiskt?

Det var som sagt inte min avsikt att inbjuda till diskussion om bruket av typografiskt märkning av regeltermer i allmänhet.

adam-neely.gif

Med det sagt brukar jag nog använda i princip det exemplet du tagit upp ovan, typ "använd ғᴏ̈ʀᴍᴀ̊ɢᴀɴ Superhopp".

Last edited:
Jag tycker att det är kontextberoende. Om man märker ut samma termer likadant överallt springer man förr eller senare in i situationer där läsbarheten blir lidande. Ett exempel: även om man märker ut besvärjelsenamn i löptexten med versaler blir det oläsligt om det tillämpas på en lista över de besvärjelser en viss magiker behärskar. Nej, jag har inte missförstått frågan, utan hävdar att vilka kategorier som ska märkas ut också beror på sammanhanget.

En sak att ha i tankarna är också att inte ha så många kategorier utmärkta att texten blir oläslig av den anledningen. En del OSR-grejer, typ The Black Hack, lider väl av det, när det är fet stil som överanvänds. Det är inte alltid det blir bättre av flera kategorier här, det kan lika gärna bli ännu värre när man blandar in fler stilarter.

Lite av en tangent men inom samma design område:
Jag experimenterade med kategorier när jag gjorde en optimerad version av DoD23 utrustningslistan.
1. Prioritera Guld - G över silver - s med Versal och fetstil. Gör det enkelt att se vad saker kostar.
2 Prioritera Grepp 2H med fetstil då det är viktigt att se detta då det begränsar dina val.
1753305143401.png

Gjorde även en annan sak som var mottaget med blandad förtjusning:
1. Bort med 2T6 etc i skade listan för vapen, istället skrev jag ut 6+6. Oerhört mkt lättare att se vad vapen ger för skada och jämföra i listor.
1753305556633.png

Utveckla gärna.
Du förklarade det bättre. :) "Läsa allt som löptext för läsflöde och nyanser. Läsa markerad text som sammanfattning."

I Circle of Hands var det långa beskrivningar av olika vapen i löptext och jag märkte ut alla vapen så att man lätt kunde hitta dom i texten om man ville komma tillbaka och läsa om någonting specifikt. Man kan se det som rubriker i löptexten.

Man kan se det som rubriker i löptexten.

Det här är en teknik jag börjat använda mer och mer… Inte jättemycket i rollspel ännu, men i mitt vanliga yrkesliv, när jag skriver t.ex. instruktioner mina elever ska läsa. Det gör att elever för vilka läsning går trögt ändå kan uppfatta det viktigaste på samma tid som mer vana läsare kan ta in helheten, vilket är viktigt (tycker jag) – framför allt när det gäller tidsbegränsade uppgifter som t.ex. prov.

Men du har en bra poäng om läsflöde kontra sammanfattning också; att t.ex. kunna läsa texten senare och påminna sig.

---

Annars har jag tänkt att jag använder fetstil för första gången ett viktigt begrepp dyker upp – oavsett om begreppet är en regelterm som egenskap eller en världsterm som Kardinalen. Även där med baktanken att det då blir lätt att hitta dem när man söker med ögonen.

Däremot vänder jag mig lite emot det här med att t.ex. konsekvent kapitalisera, fetstila eller kursivera speltermer. Jag tycker det stör läsflödet för mycket när det blir för många "stilbyten" i en och samma text. Så jag tänker att oavsett vilken kategorisering eller vilken strategi man använder, så bör man använda en som innebär att texten inte överladdas med sånt.

Annars har jag tänkt att jag använder fetstil för första gången ett viktigt begrepp dyker upp – oavsett om begreppet är en regelterm som egenskap eller en världsterm som Kardinalen. Även där med baktanken att det då blir lätt att hitta dem när man söker med ögonen.

Däremot vänder jag mig lite emot det här med att t.ex. konsekvent kapitalisera, fetstila eller kursivera speltermer. Jag tycker det stör läsflödet för mycket när det blir för många "stilbyten" i en och samma text. Så jag tänker att oavsett vilken kategorisering eller vilken strategi man använder, så bör man använda en som innebär att texten inte överladdas med sånt.
Hundra procent medhåll på detta. En sådan modell tillämpas alldeles för sällan, tycker jag.

Back